Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

292 gasten, 1 lid
 

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 23:21:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: langzaam opstarten  (gelezen 9418 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vdronstephanie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
langzaam opstarten
« Gepost op: 18 maart 2010, 20:43:45 »
Hallo allemaal
Ik heb een probleem en dat is dat mijn PC ontzettend langzaam opstart. Het duurt 3 minuten ,voordat ik iets kan gaan doen.
Ik heb windows XP en als security AVG internet Security en ik denk dat het hier aan ligt. Bij het opstarten gaat avg volgens mij altijd updaten en als dat klaar is kan ik iets doen. Hoe kan ik dit verhelpen?
Het volgende wil ikook graag vragen. Sinds gister heb ik firefox geinstalleerd en geprobeerd om IE 8 er af te doen(dit gaat echter niet). Is het een probleem als je 2 browsers hebt?
 
met groeten aan allen
 
stef

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: langzaam opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2010, 21:30:36 »
Hallo Stef,

Sinds gister heb ik firefox geinstalleerd en geprobeerd om IE 8 er af te doen(dit gaat echter niet). Is het een probleem als je 2 browsers hebt?
Nee, dat is geen probleem. Sterker nog, ik heb hier thuis 3 browsers geïnstalleerd, ook geen probleem. Wellicht dat je nog wel een vraag krijgt van één van de twee browsers welke je standaard wilt gebruiken.

Over de opstarttijd van je PC moet ik het antwoord schuldig blijven; dat laat ik liever over aan de experts. ;) Ik vermoed echter een "beestje". Om te beginnen zou je een log van het programma HijackThis in een antwoord op dit bericht kunnen plaatsen. De experts nemen het dan over.
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: langzaam opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2010, 22:59:00 »
Dag Stef,
 
Leuk je terug te zien!
 
Zoals Stefan al opmerkte kunnen meerdere browsers in een pc op zich geen kwaad. En het zal je inderdaad niet lukken om Internet Explorer te verwijderen. Internet Explorer zit helemaal in Windows verweven. Je kan het hoogstens uitschakelen, en dan alleen nog het zichtbare deel.
 
 
Wat betreft de traagheid: Doe eens het volgende:
 
Start de computer opnieuw, en blijf een minuut of 10 overal af. Druk dan op Ctrl-Shift-Esc (alle drie indrukken in deze volgorde en ingedrukt houden. Vereist enige vingeroefening).
 
Het programma Taakbeheer start nu. Ga nu naar het tabblad "Processen". Plaats een vinkje linksonder in "Processen van alle gebruikers weergeven" Trek het venster zo groot en de kolommen zo breed dat alles goed leesbaar is. Druk op Alt-PrtScr (schermkopie maken), en open Word. Kies in Word plakken, en de schermfoto staat als alles goed is in Word. Hang dat word documentje aan een bericht.
 
Op basis van deze lijst kunnen we een indruk krijgen van wát er in de computer draait en hoeveel geheugen en CPU-power dat kost.
 
Als dat erg veel is, wordt het tijd om eens uit te gaan mesten. Dat kan aan de hand van de door Stefan voorgestelde HijackThis tool, of via een ander programma dat wat minder destructief is. Dat zien we in de tweede fase wel.
Michel Uphoff
Homepage

Offline vdronstephanie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
Re: langzaam opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2010, 23:29:14 »
Hoi Michel, alles ook goed met jou?
Heb gedaan wat je vroeg en hier is het document. Hoop dat je het kan lezen
 
groeten
stef

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: langzaam opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2010, 18:23:42 »
Dag Stef, (hier stond eerst Ron, hoe ik daar op kwam?)

Je weet zeker dat je deze screenshot hebt gemaakt na een herstart van de computer en dat je na die herstart niets hebt opgestart?
 
Ik zie namelijk 2 keer internet explorer actief in het geheugen staan.
Verder zie ik naast de Avg security suite ook nog delen van McAfee actief, spamfighter en microsoft defender. Dat vind ik wat teveel van het goede.
 
Verder staan er een aantal mogelijk onnodige programma's actief in het geheugen, en wordt er bij elkaar naar schatting 400 tot 500 megabyte ram geheugen verbruikt. Zo te zien gebruik je XP, klopt dat? Zo ja, dan is dat wel heel erg veel en wordt het zaak om eens wat te gaan deïnstalleren, en daarna te kijken of er nopg overbodige dingen draaien.
 
Ga naar start, instellingen, configuratiescherm, software, eb deïnstalleer daar in ieder geval alle McAfee software, de Google toolbar, de Yahoo toolbar, Miccrosoft Defender en alle andere software waarvan je zeker weet dat je het niet meer zult gebruiken.
 
Zelf zou ik er voor kiezen om de Avg Inyternet security suite te deïnstalleren en er een eenvoudige virusscanner voor in de plaats te nemen. Microsoft Security essentials KLIK is gratis en best goed. Ook Avg Free (alleen de scanner) of Antivir (prima, maar wel met reclameschermen) KLIK dat het ook goed doet.
 
Wel eerst andere antivirussoftware deïnstalleren voor je de nieuwe installeert.
 
Als je op deze manier uitgeruimd hebt, en de computer is je nog te traag, maak dan (na een herstart, 10 minuten wachten en geen enkele actie van jou tussentijds) opnieuw eenzelfde screenshot. Op basis van die nieuwe gegevens gaan we dan 'fine-tunen' mbv van een speciaal tooltje.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2010, 20:36:32 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline vdronstephanie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
Re: langzaam opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2010, 21:35:56 »
Hoi Michel, bedankt voor je reactie. Heb gedaan wat je schreef ,een heleboel programma's eraf gegooid en nu ben ik in ongeveer anderhalve minuut binnen en dat is dus een stuk beter. Alleen AVG heb ik laten zitten, want ik heb net en nieuwe periode voor 2 jaar genomen en betaald, dus dat zou zonde zijn van het geld.
In elk geval kan ik met de huidige situatie leven.
Hartstikke bedankt. Jullie zijn een super forum

groeten
stef

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: langzaam opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2010, 22:19:37 »
Dag Stef,
 
Mooi! Je geeft maar een seintje als je wilt dat we nog wat meer onzinnigheden om kroosjes helpen, want die zijn er vast nog wel. Maar zoals je zelf al zegt: In elk geval kan ik met de huidige situatie leven. En daar gaat het om.
Michel Uphoff
Homepage