Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

213 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:44:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Sitecheck  (gelezen 11044 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Sitecheck
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2010, 18:09:19 »
Nou in die folder staat een voorbeeld met 100% en 160% ,maar dat klopt niet.De interlinie van dat plaatje met 100% heeft een interlinie ongeveer van 70%.Je kunt dat meten vanaf de bovenkant van een onderkast letter zonder bolling zoals de v of w of y,en de onderkant van de regel erboven zonder bolling zoals m n l h etc.De letters met een bolling staan nl iets onder de regel zoals een e en o.En dat in vergelijking met een de lengte van een hoofdletter zoals de T.
De tekst die ik prettig lezen vond had een interlinie van ongeveer 80%.Het beste kun je het naast elkaar leggen.Zie bijlage.
Paul

« Laatst bewerkt op: 10 mei 2010, 18:39:17 door Ronald »

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: Sitecheck
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2010, 19:03:57 »
Het 160% voorbeeld in die folder komt overeen wat wij op onze website gebruiken.
Hieronder een 100% en 160% regelhoogte, wat relatieve waarden zijn.


« Laatst bewerkt op: 10 mei 2010, 20:16:08 door Ronald »

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Sitecheck
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2010, 19:53:38 »
Eigenaardig,ik kom toch met m´n rekenmethode op een interlinie die ruim twee keer zo groot verschil geeft in het laatste voorbeeld....




Meen dat die methode van interlinie bepalen toch de juiste is,maar het is lang geleden dat ik die grafische opleiding heb gedaan.
(In mijn voorbeeld klopt het wel) Als 100% de standaard is dan zou dat wel erg dichte tekst zijn hoor op dat plaatje.Type maar eens wat in wordpad.Die staat standaard op 1. Ik heb geen idee wat die html allemaal voor een toeren uithaalt :-)


Nog een aanwijzing dat die 100% niet zuiver is te zien aan de pootjes van de letters die naar boven en naar onder uitsteken.Die raken elkaar ruimschoots in het gegeven voorbeeld in de folder,en dat is nu juist de standaard van goeie interlinie dat dat niet gebeurd!
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2010, 20:18:58 door Paul »

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: Sitecheck
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2010, 20:16:03 »
Het is waarschijnlijk ook nog eens browser als lettertype afhankelijk
100% regelhoogte in Internet Explorer hoeft niet overeen te komen met 100% regelhoogte in Firefox.
Was het maar waar dat elke browser hetzelfde omging met CSS.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Sitecheck
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2010, 21:59:24 »
>Hieronder een 100% en 160% regelhoogte, wat relatieve waarden zijn.<


Gangbaar in het grafische is dat de relatieve waarde is: de ruimte tussen de regels ten opzichte van de hoogte van de letter.