Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

217 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:28:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Upgraden? Ik? Ik ben niet gek ... .  (gelezen 12144 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Upgraden? Ik? Ik ben niet gek ... .
« Gepost op: 20 april 2010, 14:30:17 »
Eind van de maand komt de nieuwste versie van Ubuntu uit: Lucid Lynx. En dan start ik de upgrade.

Of beter gezegd, ik stap over naar Lucid. Het wordt een schone installatie en niks anders.

Ik hou niet van upgraden. Daar heb ik al iets teveel leergeld mee betaald. Ik hou wél van computers die draaien als een klokje. En als ze dan eenmaal draaien, dan blijf ik er verder ook af. Zodoende draait op mijn privé laptop Ubuntu 9.04. Versie 9.10 heb ik overgeslagen.

Versie 9.10 bracht de cloud. Die cloud is Internetruimte. Net als bij een website. Dat is niks nieuws. Wat wél nieuw is is de mooie integratie met Ubuntu. Ik heb op de laptop een map Ubuntu One. Wat ik daar ingooi wordt ook in de cloud op Internet gezet. En daar kan ik op elke andere PC via de browser zo bij.

Zoals ik al zei: ik ben niet gek. Ik gooi daar geen bestanden in die je niet "op straat" wilt gooien. Ik ben wel geen maatschappelijk interessant iemand, maar toch. Die cloud is desalniettemin voor dagelijkse zaken hoogst handig, vind ik.

Versie 9.04 kreeg achteraf die cloud, maar dat geeft toch strubbelingen. Maar inmiddels wil hem niet meer missen, dus zodoende ga ik over naar Lucid Lynx. Versie 10.04. De tien staat voor 2010 en de 04 voor de maand.

En verder, wat biedt Lucid? Ongetwijfeld nog een leuke berg wat kleinere verbeteringen. Ubuntu maakt kleine passen, geen grote klappen. Het zou vooral ook weer een stuk vlotter werken.

Mijn huidige systeem is al een prettige werkomgeving. Aan een supersnel beest is het ook weer niet fijn werken. Ik heb een kleine Sweex muis. Die is me bijvoorbeeld veel te snel. Maar "mijn" Ubuntu 9.04 ("Jaunty Jackalope" heet die) sluit telkens in 15 seconden af. Dat is toch wel héél erg lekker bij een laptop. Opbergen en wegwezen is een pijnloze affaire.

OK, maar nou. Hoe doen we dat? Om te beginnen doe ik eerst een proefinstallatie op een oude desktop. Dat is bij Ubuntu in een  uurtje wel klaar. Dan vervolgens zet ik als proef een kopie van mijn Mozilla Thunderbird mailbox over. Dan tenslotte schijnt het zo te zijn dat je voor de Synaptic pakketmanager een bestand kan laten generen waarmee vanaf de basis installatie alle extra software in één run geinstalleerd kan worden. Dat ga ik bij die proefinstallatie maar eens uitproberen.

Al mijn gegevens zet ik eerst op een externe harde schijf voordat ik de harde schijf van mijn laptop door het installatieprogramma laat wissen voor een schone nieuwe installatie. Omdat dat allemaal in de thuismap en de /usr map zit is dat simpel te doen.

Bij mijn laptop kwam Windows Vista mee. Toen ik Ubuntu erop zette heb ik simpelweg een nieuwe harde schijf gekocht en de oude opzij gelegd. Ik loop er over te denken die oude schijf te gebruiken voor Lucid. Dat Windows Vista is verder niet meer interessant met Windows 7 alom verkrijgbaar.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers