Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

208 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:53:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken  (gelezen 20778 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken
« Gepost op: 21 april 2010, 14:48:35 »
In dit topic wat informatie over astrofotografie, en wat je daar met bescheiden middelen zelf mee kan bereiken. Natuurlijk heb je een telescoop nodig, maar dat hoeft echt geen ding van duizenden euro's te zijn. En je hebt een camera nodig. In dit hoofdstukje wordt beschreven en getoond hoe je zo'n camera zelf kan maken.
 
Met een leuke webcam en wat handigheid is het mogelijk een heel aardige astronomische camera te maken die in een telescoop gemonteerd kan worden. Het is een goedkope oplossing. Erg goedkoop zelfs als je bedenkt dat een mooie digitale spiegelreplex plus de bijbehorende adapters een forse duit kosten, om maar niet te spreken van de stinkend dure astronomische CCD camera's. Bovendien heeft een webcam heel wat voordelen: Kan direct op een notebook pc aangesloten worden, kan films en foto's maken, en is erg licht zodat hij ook op een kleine telescoop kan worden gemonteerd.
 
Eigelijk is het principe heel eenvoudig. Het objectief van de telescoop projecteert zijn beeld direct op de ccd (of cmos) chip van de webcam. De webcam mag dus geen lens hebben, en hij komt in de plaats van het oculair van de kijker (er is dus ook geen oculair).
 
Ik heb gekozen voor een mini webcam van Philips, de SPC 2050. Een heel leuke webcam met 1600*1200 resolutie, groothoek lens, autofocus, gezichtstracking, stereo microfoons. Mij ging het bij de keuze alleen om de resolutie en de geringe afmetingen. De rest van de features zijn voor dit doel waardeloos, en dat betekent: slopen.
 
Zo kwam de camera uit de blisterverpakking:



Maar hoe het ding te openen (en de garantie om zeep te helpen)? Na wat zoeken vond ik het: Onder het "Maak een foto" knopje zat een schroefje:



Dat knopje moest met enig geweld (samen met de garantie...) verwijderd worden waarna de behuizing open kon. Het printplaatje werd met twee piepkleine schroefjes vastgehouden, en gelukkig bleek het snoer (op de aardedraad na), netjes met een stekkertje aan de print gemonteerd:
 


Na het lossolderen van de aardedraad, en het voorzichtig verwijderen van het snoer uit de behuizing (dat snoer zit met een soort bajonetaansluiting muurvast, dus dat was even knoeien om dat netjes los te krijgen, ik heb de twee vleugeltjes van het rubber met een scherp mesje afgesneden),
 

 
bleek het cameraatje het nog prima te doen, alleen die fel blauwe led, die kunnen we straks missen als kiespijn. Ook die twee minuscule microfoontjes dienen eigenlijk geen doel (hoewel... kom ik later op terug), maar ik laat ze zitten:
 


Wat we ook kunnen missen is die mooie autofocus. Zonder lens (die we pas op het laatste moment verwijderen, om de ccd chip stofvrij te houden) heeft zo'n ding geen enkele zin en trekt alleen maar onnodig stroom. Dus de plus draad van het autofocus spoeltje los gesoldeerd (je hebt hier eigenlijk een micro soldeerboutje voor nodig, wil je het lenshuisje niet zo aanbranden als ik gedaan heb):
 


In de rommelbak vond ik wat aluminum profiel en een stripje dat ik netjes in de bankschroef met een hamertje en wat blokjes hardhout in een U-vorm heb gebogen. Flink wat vijlen en schuren en paar kleine gaatjes voor M2 schroefjes en het kastje krijgt zijn vorm:
 


Leuk doosje zo:
 


In de webcambehuizing zit nog een mooi glazen en gecoat filter. Die wilde ik graag ook gebruiken zodat de kale ccd chips straks veilig en stofvrij achter glas zit. Met weer wat geweld kreeg ik dat filtertje zonder beschadigingen los:



 

(Vervolg in deel 2)
« Laatst bewerkt op: 21 april 2010, 17:33:57 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Astro fotografie, deel 2: een astro camera maken (vervolg)
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2010, 15:25:53 »
Astrocamera maken deel 2:
 
Het lenshuisje blijkt twee gaatjes te hebben waarin de schroefjes die het printplaatje vasthielden prima passen. Een ideale bevestingsmogelijkheid. Zonder geluk vaart niemand wel:
 


Een gat in het profiel geboord, en met een vijltje secuur een mooie vierkante opening gemaakt. Twee gaatjes voor de schroefjes en het cameraatje past netjes en solide in de schrootbehuizing:
 

 

 


Ik heb gelukkig een draaibankje, en heb van kunststof twee ringen gedraaid. Een die in een oculairhouder past, en die met twee M2 boutjes aan het huis kan worden vastgezet, en een ring waarin het glazen filtertje past. Deze ring past dan weer in de grotere ring. Verder een gleufje gevijld voor het Usb kabeltje:


 
Alle onderdelen bij elkaar:
 


Met zwarte tape en een zwarte viltstift de binnenkant van de behuizing geisoleerd en donker gemaakt, de twee microfoontjes en die felle led ook met tape afgedekt. Die mooi witte kunsttof ringen zwart gemaakt, zodat we refelecties zoveel mogelijk voorkomen:
 


Tijd om te monteren (nu pas is het lensje uit de behuizing geschoefd):



Klaar!


 
Voila! Een astro camera voor een paar tientjes. Hier in de oculairhouder van een telescoop.


 
(vervolg in deel 3)
 
 
« Laatst bewerkt op: 21 april 2010, 15:40:17 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Astro fotografie, deel 3: Wat zijn de resultaten
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2010, 16:25:35 »
We hebben nu een leuke astrocam, maar de software?
 
Bij die Philipscam zit een heel circus aan onzin, we hebben alleen de driver nodig. Eigenlijk komt het er op neer dat je de cd installeert en alles uitvinkt dat geen driver is. Dat heet "geavanceerd" maar het betekent vrijwel altijd "Cut the crap".
 
Bummer! De driver laat in mijn eigen autocam tooltje (en iedere ander webcamtooltje) slechts een maximale resolutie van 640*480 zien, terwijl de cam toch echt tot 1600*1200 gaat. Na wat zoeken gratis software gevonden dat op basis van Fddshow werkt, en alles uit de kast kan trekken dat in een webcam zit. DsCap, eenvoudig en volledig. (Zie bijlage).
 
Ook het programma Open Video Capture kent alle hoeken en gaatjes van webcams. Er is een freeware versie met als enige beperking dat het een beperkte video-opnameduur heeft. Maar voor mijn doel is een paar minuten 'film' wel voldoende. Bovendien zal ik vaker 'foto's' maken. OVC kan je HIER downloaden.
 
Een appel op 15 meter afstand gezet, en er een webcamshot door mijn kleine Maksutov telescoop van gemaakt. Het resultaat valt niet tegen. Natuurlijk is er nauwelijks scherptediepte met zo'n zware vergroting. Maar dat is niet belangrijk. In de astronomie staat alles toch 'oneindig' ver weg. Kleuren zijn netjes en het detail is redelijk. Hoewel.. die appel staat wel zó ver weg dat ik hem nauwelijks kan zien, dus het detail is eigenlijk ook door dit minikijkertje prima.


 
Niet gek voor een eerste poging. Ik kan haast niet wachten tot het donker (en als de goden het willen, onbewolkt) is.
 
Twee dagen later prikt er een wat groezelig maantje door de aswolk van de Eyjafjallajökull heen. Laag aan de horizon, dus door een dikke laag turbulente lucht, onverantwoord veel stadslicht, vulkaanstof.. Vreselijk slechte omstandigheden (wacht maar tot ik in Chili ben..) maar ja, je wilt tóch!
 
Hier de eerste poging. Een simpele capture van één frame (snapshot mode) met de astrocam in mijn 8 inch kijker:
 


Daar was ik niet ontevreden over gezien de belabberde omstandigheden. Maar zo'n webcam biedt meer mogelijkheden, want je kan er ook een filmpje mee opnemen.
 
Nu is de Maan (en alle andere astronomische objecten) niet bepaald veranderlijk, dus zo'n filmpje heeft toch weinig zin zou je denken. Mis... Er is namelijk een geweldige tool en nog gratis ook: Registax ( KLIK ). Dit programma heeft meer instellingen dan een kerncentrale, maar is een zegen voor degenen die het uiterste uit hun camera willen halen. Op de site is ook een manual te vinden (niet echt overbodig...).
 
Kort door de bocht kan dit programma uit een film de beste frame's halen, en ze samenvoegen tot één veel scherpere afbeelding. Nou dat was wel nodig, want mijn maanfilmpje leeg wel gemaakt alsof ik vanaf de bodem van een meertje aan het filmen was. Geweldig slimme tool die zelfs mijn golvende en ruisende maanbeeld tot rust en meer detail kan brengen.
 
Hier een videoframe vóór de bewerking met Registax (de astronomen noemen dat 'stacken')


 
Registax heeft vervolgens één foto samengesteld uit de 400 beste frames uit de avi, hier het resultaat:
 

 
Misschien is het door het verkleinde formaat niet goed te zien, maar de doortekening en de detaillering zijn veel beter dan die van het beste originele frame. Er zal vast nog meer met Registax te bereiken zijn, want ik heb alles op default laten staan, terwijl ik weet dat er heel veel optimaliseringstools in het programma zitten, maar dat vereist toch wel een kleine studie van het programma. Nog even geen tijd voor. Maar ik ben beslist niet ontevreden!
 
Registax zal ook voor meer "aardse" doeleinen best geschikt kunnen zijn. Een wat al te zwaar ingezoomde camera die een onrustig en bewegend, wat vaag en korrelig beeld geeft. Zo'n filmpje daarvan zal mbv registax ook zeker kunnen leiden tot een foto die veel scherper is dan wat je in ieder afzonderlijk frame kunt zien.
 
Om nog even zoals beloofd terug te komen op die microfoontjes, tijdens het maken van zo'n videofilmpje kan je natuurlijk ook even zeggen wát je aan het doen bent. Heb je de info voor later keurig opgenomen in de avi staan. Dan wel een klein gaatje in de behuizing maken want bij mij klinkt het alsof er iemand in een rioolpijp zit die van héél ver weg wat probeert te zeggen.
 
Voorlopig ben ik erg tevreden met het behaalde resultaat, en mijn 'electronisch' oculair gaat zeker mee op reis!
 
(vervolg in deel 4, slot)
 
 
« Laatst bewerkt op: 21 april 2010, 21:59:17 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Astro fotografie, deel 4 en Slot. Met een pocket cameraatje kan het ook.
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2010, 17:12:23 »
Zo'n webcam is geweldig, want je kan op je notebook het beeld gewoon life zien, en er een snapshot van maken wanneer je wilt. Ik heb een paar flink lange kabels tussen mijn notebook en telescoop, en desnoods kan ik binnen bij een kopje koffie (met mijn notebook en de geweldige TheSky6 software) de eenzame telescoop daar buiten in de vrieskou opdracht geven naar een planeet te draaien, en er foto's van maken. Het kan zelfs draadloos, maar dat kost weer centjes.
 
Dat is nog eens wat anders dan úren blauwbekken in de kou om met onhandig dikke wanten aan je telescoop zó ver te krijgen dat je met je ouderwetse chemische camera een beetje doenlijke opname kon krigen. Hoewel het natuurlijk ook wel een nostalgisch werkje is, zo onder het zwarte zwerk in de stille nacht zacht neuriënd blauwbekken.
 
Ik had al verteld, dat je met een goede digitale spiegelreflex, een t- adapter en een verloopring natuurlijk prima astofotografie kan bedrijven. Het principe is hetzelfde als bij de webcam: De lens gaat van de camera, en de camera wordt via de t-adapter direct in het brandpunt van de het objectief gezet.
 
Het is ook mogelijk een 'projectie' foto te maken. Dan laat je een (weinig vergrotend) oculair in de kijker zitten die als een projector het beeld op de CCD chip van de DSLR zet.
 
Maar ook met een eenvoudige compactcamera en wat hulpmiddeltjes is het mogelijk heel aardige foto's te maken. Je gebruikt dan een oculair in de kijker, en met wat ijzerwaren hang je het compact cameraatje met lens en al direct daarachter. Zo'n camera adapterje is door een handig persoon zo in elkaar te flanzen, maar voor twee tientjes zijn ze al in de handel. Hier twee foto's van hoe dat er dan uitziet:
 

Canon Ixus "piggy back" achter 25 mm Plössl oculair NexStar 8SE


Canon Ixus "piggy back" achter 10 mm planetary oculair en Maksutov 10 cm kijkertje.

Voorwaarde voor een beetje fatsoenlijke foto is wel, dat het cameraatje een timer heeft, zodat de kijker volledig uitgetrild is als de foto genomen wordt. Want met een vergroting van een paar honderd keer is een tiende millimeter trilling echt érg veel. 10 seconden vertraging is wel nodig wil de telescoop na het indrukken van de ontspanner helemaal uitgetrild zijn (en weinig wind). Vaak moet je ook wat zoomen om het object beeldvullend te krijgen, en is het een prutswerkje de lenzen netjes achter elkaar te krijgen. Maar het gaat als alles eenmaal netjes uitgelijnd is prima.
 
Zo heb ik deze opnames van de Maan gemaakt:
 



 
Ik weet zeker dat ik als ik een serie opnames maak met dat eenvoudig ixus cameraatje en die ga 'stacken' er een nog scherper beeld uit kan komen.
 
Ik hoop dat deze thread de foto- of astronomie fans tot inspiratie kan zijn. Als ik later dit jaar in de Atacama woestijn onder écht goede omstandigheden opnames kan maken zal ik daarvan een aantal hieronder plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2010, 19:24:30 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2010, 19:21:00 »
Potverdikkie Michel, wat een interessant verhaal en een leuk geknutsel. Zelf had ik laat in 2008 foto's van de Maan gemaakt door mijn Newton telescoop (D = 120 mm) met behulp van een Canon IXUS 80 IS digitale camera.

Ik had niet zo'n constructie gemaakt zoals jij, zodat de camera aan de telescoop gemonteerd is, maar heb ik een tweede statief met daarop de camera. Deze zette ik dan dicht bij het oculair. Inderdaad ook een vertraging van 10 seconden ingesteld om de boel uit te laten trillen.

Mijn bedoeling is om elke 5% van de fase foto's te maken en de mooiste in een filmpje achter elkaar te zetten. 5% tot zo'n 100% van de maanfases heb ik gemaakt, maar nu moet ik ook nog 100% tot 5% maken (afnemende Maan dus) en dat is iets lastiger; vaak moet je dan errug vroeg je bed uit. ;)

De Zon en Venus heb ik trouwens ook op de korrel gehad en van Jupiter (met zijn vier grootste manen) wil ik ook nog wat schieten. De foto's zijn echter niet zo goed als die van jouw, want het is al een oude telescoopje en ook nog eens zonder volgmotor. De foto's hieronder zijn verkleind en dan valt het wel mee, maar de foto's op ware grootte zijn erg wazig. Hieronder ook nog wat detail foto's :













« Laatst bewerkt op: 21 april 2010, 22:23:48 door Stefan de Best »
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2010, 19:46:01 »
Hoi Stefan,
 
  Ook al zo'n mooie foto's.
  Om 1 of andere reden is de 1e bijlage niet te downloaden, krijg een   foutmelding. Zie bijlage.


Peter
 

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2010, 22:35:15 »
Hoi Peter,

Ja, het zijn evengoed wel aardige foto's geworden, gezien de gebruikte hardware. Die ver ingezoomde foto had ik volgens mij gemaakt met (bijna) de grootste zoom die met de camera mogelijk was. :)  Dat "piggy back" van Michel is wel handig en beter trouwens. Nu moet ik zowel de telescoop als de camerastatief uit laten trillen. hehe

De fout heb ik overigens hersteld; ik had nog de link in het bericht staan naar een foutieve (dubbele) upload, welke ik later had verwijderd. My bad! :o)
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Astro fotografie
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2010, 22:40:49 »
Hoi Stefan,
 
Die foto van het eerste kwartier is best goed. Ik denk dat je nog wel iets meer uit die Newton kan persen als het echt helder is buiten, windstil en je buiten de stadsregio's bent (meestal vriest het dan op het platteland wel dat het kraakt...).
 
Als je een equatoriale (parallactische) opstelling hebt, zou je eens kunnen tellen (en uitrekenen) hoeveel omwentelingen van de fijnregeling nodig zijn voor een 360 graden draai rond de uuras. Vaak kan je er dan een motortje bij kopen.
 
Jupiter, ik kan haast niet wachten. Maar hier in Nederland wordt dat dus wel wachten tot september als je 's avonds wilt kijken. Dan zijn de waarnemingsomstandigheden goed. Jupiter heeft dan een schijnbare diameter van 50 boogseconden. Op dit moment is het de tijd voor Saturnus, hoewel die net zijn equinox achter de rug heeft, dus de ring is meer een plat streepje. Maar Saturnus blijft altijd een feestje om te zien, net een klein sierraad op zwart satijn. Wil je echter een mooie volle ring zien: ff geduld tot 2017.
 
Venus is nu ook te zien als avondster, maar slechts 10 boogseconden groot (net als Mars). Eind september schiet de schijnbare diameter van Venus naar 40-50 boogseconden (eigenlijk tot een volle boogminuut, maar dan staat íe natuurlijk pal voor de Zon tegen eind oktober). Helaas is Venus in het najaar als avondster niet zo heel goed waarneembaar vanwege de kleine hoek van de ecliptica met de horizon (Venus staat wel ver van de zon, maar er 'naast' ipv er 'boven', en de zon is dan dus nauwelijks onder als Venus al erg laag staat).
 
Neem eens een kijkje op de werkelijk uitstekende site http://hemel.waarnemen.com/ voor allehande hoogwaardige info over dit onderwerp.
 
« Laatst bewerkt op: 22 april 2010, 00:31:13 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2010, 18:10:08 »
Hoi Michel,

Citaat
Ik denk dat je nog wel iets meer uit die Newton kan persen als het echt helder is buiten, windstil en je buiten de stadsregio's bent (meestal vriest het dan op het platteland wel dat het kraakt...).
Zal ik je een geheimpje verklappen? Alle foto's heb ik tot nu toe genomen vanuit mijn huis door de ramen (dicht!). Lekker warm in de winter. :D  Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je een "atmosfeer"-achtig iets rondom de Maan ziet (de blauwe gloed).

Ik ga overigens niets kopen of maken voor de telescoop die ik nu heb. Als ik echt héél serieus ga sterrenkijken, dan koop ik liever eerst een nieuwe, gemotoriseerde, telescoop met alles d'rop en d'raan en ook wat gemakkelijk op te stellen is. ;)  Er is echter (te)veel keuze heb ik het idee. Ook qua oculairs. Wat is een goed basissysteem waar je ook Saturnus goed mee kan bekijken?

Bedankt voor de link overigens.
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken
« Reactie #9 Gepost op: 22 april 2010, 19:38:31 »
Hoi Stefan,
 
Citaat
Wat is een goed basissysteem waar je ook Saturnus goed mee kan bekijken?
O, er is zo veel. Alles hangt af van de hoeveelheid geld die je er in wilt stoppen. In het kort:
 
1: Gróóóte kijker, opstellen duurt even, maar is tóch nog portable (want helemaal demontabel): Een Dobson, oOok wel light bucket (lichtemmer) genoemd. Heel eenvoudige maar forse newton kijkers voor een relatief gering bedrag. Voor 999,- heb je al een DERTIG centimeter spiegel, KLIK
Maar volgmotoren en go-to software, en dat soort moois zit er niet bij. Wel de grootste opening voor het minste geld. Met zo'n 30 cm spiegel kan je in theorie tot 600 keer vergroten, en dat geeft bij uitstekend weer een prima plaatje van Saturnus (en van heel veel deep-sky objecten!). Niet geschikt voor langdurige opnames omdat een volgsysteem ontbreekt.
 
2: Makkelijk te plaatsen, geen gedoe met allerlei fijnafstellingen, ingebouwde sterrendatabase, met go to (klik op "Ga naar Saturnus", en Bzzzz... telscoop draait er auto naar toe). Aansluiting op computer, koppeling met planetarium software. 8 inch spiegel, 2 meter brandpunt. Maar toch klein en zelfs mee te nemen op een vakantie als de maatschappij handbagage van 25 * 25 * 60 toestaat (ik zou de buis zelf namelijk nooit in het bagageruim laten kwakken). Een Maksutov Cassegrain of een Schmidt Cassegrain. Ik heb er zo een, een Celstron NexStar 8SE ( KLIK ) ( Review )
 
Wil je per sé langdurige deep-sky opnames maken (en je bent in de gelegenheid je langer in prima waarnemingsweer te bevinden), dan is zo'n azimutale opstelling niet geschikt. Het object wordt door de motoren wel netjes gevolgd, maar roteert. Dan heb je een equatoriale (parallactische) opstelling nodig. Daarvan staat de uuras exact parallel aan de aardas, zodat je met een volgmotor een rotatievrij beeld krijgt. Een goed statief is wel fors duurder in deze klasse.
 
Oculairs:
Iedere telescoop heeft een minimale en een maximale vergroting. Minimaal is ongeveer 1,5 de objectief/spiegel diameter in centimeters, en maximaal ongeveer 20x . Bij mijn 8 inch kijker zit ik dus op minimaal 30x en maximaal 400x .Daarbij zoek je dan oculairs, en een of twee er tussenin. Bij mijn kijker met een brandpuntsafstand van 200cm geeft een 70mm oculair 28x en een 5 mm oculair 400x (brandpunten op elkaar delen), daartussen heb ik nog een 10 mm, een 20 mm en een 40mm oculair. Aan oculairs kan je je helemaal scheel betalen. Zelf ben ik erg tevreden met mijn aanpasbare 20mm Baader Hyperion (pakweg 100 euro, KLIK) mijn 40 mm Plössl (60 euro). Mijn 5 mm Ts-planetary (70 euro) is alleen geschikt voor de extreemste vergrotingen en dus bij uitstekend zicht (planeten!).
 
Maarrr... als je niet eens naar buiten wilt om tenmiste de boel eenmalig uit te lijnen, en liever achter het vensterglas zit, dan moet je natuurlijk niet pakweg 1000 tot 2500 euro uit gaan geven, want dat ben je alles bij elkaar toch wel kwijt wil je een beetje mee kunnen. Als ik mijn kijker(s) niet op vakantie mee zou kunnen nemen, zou ik ze niet gekocht hebben, want waarnemen hier bij Utrecht is huilen met de pet op.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2010, 19:45:20 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2010, 11:45:39 »
Voor degenen die eens willen zien hoe de Maan er door een kijker uitziet met 'goed' weer in de stad (dus beroerd waarnemingsweer), attached een filmpje.
 
Toch is het dan nog wel mogelijk aardige foto's te maken, zoals DEZE compositiefoto samensgesteld uit een aantal opnames met een eenvoudige Canon Ixus achter het oculair. De foto zelf toon ik niet hier in het bericht omdat hij erg fors is en dit topic laadt door het grote aantal foto's al traag.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2010, 12:00:11 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2010, 19:45:40 »
Hoi Michel,

Die compositiefoto is inderdaad een knoepert! :) Als je goed kijkt naar mijn foto's is één daarvan ook een compositiefoto. Bij sommige compositiefoto's probeer ik bij de eventuele nabewerking altijd zo goed mogelijk de scheidingen in elkaar te blenden. Lukt niet altijd goed, maar bij die ene in deze discussie is dat aardig gelukt, mét behoud van redelijke kwaliteit ook nog.

Trouwens, ik zie dat jij nooit de foto's spiegelt, zodat de Maan (of iets anders) eruit ziet zoals je hem met het blote oog zou waarnemen. Waarom?

Over dat telescoop verhaal  kom ik na het weekend terug als je het niet erg vindt. ;)
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2010, 20:15:40 »
Hoi Stefan,
 
Citaat
ik zie dat jij nooit de foto's spiegelt, zodat de Maan (of iets anders) eruit ziet zoals je hem met het blote oog zou waarnemen. Waarom?
Vroegah... waren er geen telescopen die rechtop beeld konden produceren, en was het de normaalste zaak van de wereld alle astronomische foto's ondersteboven en gespeigeld te laten zien dus zoals ze 'uit' de omkerende telescoop kwamen. Ik ben daaraan zó gewend geraakt dat ik de Maan 'rechtop' bij wijze van spreken niet eens herken. Bij mij zit Copernicus rechtsonder van het midden, zoals in de telescoop.
 
Maarrrr.. de knoepert heb ik nou juist bij uizondering een keer wél geroteerd.
 
Verder maakt het natuurlijk geen bal uit, want dat onder en boven is in de astronomie heel betrekkelijk. ;)
 
Natuurlijk zal ik een echt goede compostiefoto zo bijwerken dat het contast en helderheid bij ieder onderdeel ongeveer hetzelfde zijn. Bij deze (best aardige) foto vond ik dat de moeite nog niet waard.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Astro fotografie, deel 1: een astro camera maken
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2010, 20:50:30 »
Hoi Michel,

Verder maakt het natuurlijk geen bal uit, want dat onder en boven is in de astronomie heel betrekkelijk. ;)
Natuurlijk. Het is ook een "gevoel" en beelden op zo'n kop voegen bij mij op de één of andere manier niet. Ik kan er niet aan wennen. :)
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl