Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

202 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:13:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Back-up laptop  (gelezen 13943 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Back-up laptop
« Gepost op: 7 november 2009, 20:59:16 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:WeskaapDatum:29-11-2006
 Aan:AllenMsgID:3168.1
 Onderwerp:Back-up laptopForum:ws-nlcomputer
Lieve allemaal,
Een van onze meddewerksters gaat voortaan thuiswerken. Hiervoor gebruikt zij een laptop. Het leek mij het beste om deze locaal aldaar ter plekke te back-uppen.
Iemand goede tips over hoe dit aan te pakken?
Groetjes,
Jetty.
 
Save Pluto!



Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-11-2006
 Aan:WeskaapMsgID:3168.2
 Onderwerp:Back-up laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Jet,
>> Iemand goede tips over hoe dit aan te pakken?  <<
Wil je een totale systeembackup (dus een complete backup van de disk -of partitie), die in geval van nood het hele systeem weer terug plaatst of een backup van gebruikersbestanden?
Ik neem aan het laatste, en daarvoor wat methoden:
Via een klik op een snelkoppeling mbv. winrar of winzip volledig automatisch een zip maken van de hele documents and settings boom. (Bevat dan alles in mijn documenten en alle mailboxen van O.E. en een hele vracht gebruikers-instellingen, eventuele andere mappen kunnen ook mee in de zip of rar). De resulterende zip/rar kan eenvoudig automatisch geplaatst worden op een externe USB drive (die tegenwoordig 20-80 GB groot zijn en niet veel meer kosten). Het is eenvoudig mogelijk automatisch meerdere zip's op zo'n disk te plaatsen waarbij de oudste vanzelf wordt gewist. Voordeel is dan dus dat je een geschiedenis hebt. Nadeel is, dat het bij grote omvang wel even kan duren (niets voor accu-gebruik).
Via een tooltje als SyncToy van MS, een backup van mappen op een USB drive zetten. De eerste keer duurt het natuurlijk even, maar alle volgende keren worden alleen de wijzigingen op de disk gezet. SyncToy is ook volledig te automatiseren. Voordeel: Erg snel, nadeel -tenzij je zelf ingrijpt- geen backup geschiedenis.
Als alternatief kan je de boel op een DvD rewritable laten branden. Met een tooltje als NeroCmd (als er Nero op staat), is dat eenvoudig en ook volledig automatisch te regelen. 5 DvD/rw's voor elke werkdag een. En na een jaar knikker je de DvD's weg (ff lekker krassen), en koop je 5 nieuwe. Voordeel: 5 media, veiliger dan 1 Usb drive. Nadeel: Kost wat meer tijd en de computer moet natuurlijk wel een DvD brander aan boord hebben. Nadeel: 'slechts' een kleine 5GB opslag is mogelijk (tenzij je meerdere DvD's op een dag gaat inzetten).
Alle drie de methode's zijn met eenvoudige middelen zo te automatiseren, dat de gebruiker zich kan beperken tot een muisklikje.
Denk je echter aan een totale systeembackup (disk of partitie image), laat dat dan even weten.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 29/11/2006 18:11 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:WeskaapDatum:01-12-2006
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3168.3
 Onderwerp:Back-up laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>>Wil je een totale systeembackup (dus een complete backup van de disk -of partitie), die in geval van nood het hele systeem weer terug plaatst of een backup van gebruikersbestanden?<<
Tja, wat is wijsheid? We praten hier over een type wat gemiddeld één keer per kwartaal de laptop "crasht" omdat ze teveel zooi tegelijk openheeft en ongeduldig zit te klikken en te rammen op haar toetsenbord. High maintenance gebruikster dus.
Even een zijvraagje, ze heeft ook allemaal itunes en ipod zooi op dat ding staan, volgens mij is dat ook verantwoordelijk voor een hoop problemen, (ik heb het niet zo op itunes). Kan dat kloppen?
Groetjes,
Jetty.
Save Pluto!



Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-12-2006
 Aan:WeskaapMsgID:3168.4
 Onderwerp:Back-up laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Jet,
>> ze heeft ook allemaal itunes en ipod zooi op dat ding staan, volgens mij is dat ook verantwoordelijk voor een hoop problemen <<
Als dat notebook niet ruim in zijn geheugen zit, kan dat Itunes, dat veel bronnen vreet, een grote lastpost zijn. Als het een werkcomputer is zou ik dat zeker -samen met waarschijnlijk dan ook aanwezige andere rommel- eerst netjes deïnstalleren. Vervolgens de computer helemaal doorlopen op onzin (overbodige mp3's, filmpjes, spelletjes enzo), updaten tot het laatste bitje, alle temp en internetmappen legen, na controle op correcte werking ook al die verborgen $ mappen in Windows (bij XP) verwijderen, de map Software distribution legen, system restore (tijdelijk) uitzetten. Dat scheelt bij elkaar vaak vele gigabyte's aan schijfruimte. Even kontroleren wat na een herstart het ruimtebeslag op de harddisk is. Is dat binnen de perken:
>> Tja, wat is wijsheid? We praten hier over een type wat gemiddeld één keer per kwartaal de laptop "crasht" <<
Vervolgens, als dat ding een DvD brander of een externe USB disk of ander toereikende opslag (tweede partitie oid) heeft:
Opstarten met een Windows98 bootfloppy (of als je dat hebt een bootcd) en mbv Ghost.exe (de 2003 versie past op een floppy) een disk to image kopie van die harddisk op DvD(rw) of de Usb drive / partitie zetten.
Zo heb je altijd een correct functionerende computer achter de hand. Bij problemen die je meer dan een uur werk kosten, kan je dan evt. gebruikersdata veilig stellen (hoort eigenlijk al gebeurd te zijn), en met een paar toetsaanslagen zet je dat notebook weer terug na booten van flop of cd en Ghost.
Voor het veilig stellen van de gebruikersdata is zo'n image natuurlijk minder geschikt. Zo'n image is er voor om het regelmatig geheel opnieuw moeten installeren van XP en alle software + afstellen, wachtwoorden en die hele rimram te omzeilen.
Met bijvoorbeeld winzip (oid., zie vorige bericht), kan je de gebruiker zelf backups van de documents and settings tak laten maken op een extern medium.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:rolfDatum:02-12-2006
 Aan:WeskaapMsgID:3168.5
 Onderwerp:Back-up laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Jetty,
>>Tja, wat is wijsheid? We praten hier over een type wat gemiddeld één keer per kwartaal de laptop "crasht" omdat ze teveel zooi tegelijk openheeft en ongeduldig zit te klikken en te rammen op haar toetsenbord. High maintenance gebruikster dus.<<
Wat is wijsheid, in ieder geval niet thuis locaal laten werken, tenminste niet zakelijk. Uit ervaring weet ik dat medewerkers die thuis werken met een laptop van de zaak, weer op de zaak voor problemen zorgen. Ik mag aannemen dat de zaak een netwerkje met een kabel c.q. adsl-lijntje heeft. Het beste naar mijn mening is dan gewoon een Tservertje installeren, laat de persoon maar via een vpn-verbinding gewoon op de zaak werken. Geen backups meer nodig, alle data staat op één plaats; De zaak.  Ik doe dit ook dagelijks, geen gezeur met rondzeulen van van bestanden.
Rolf