Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:16:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu 10.04  (gelezen 22996 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Ubuntu 10.04
« Gepost op: 29 april 2010, 08:51:46 »


Elk moment nu ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2010, 20:50:00 »
Hij is beschikbaar.

Hier is de torrent om een ISO bestand binnen te halen voor de normale installatie CD voor standaard PC's en laptops.
Eerst het ZIP bestand uitpakken. Een torrent werkt samen met een Bittorrent programma.

De iso is bij mij binnen. In ongeveer een kwartier. Dat is de echte kracht van het Bittorrent protocol. Daar is het nou ooit voor gebouwd.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2010, 22:37:12 »
Hoi Just,

Het is wel even wennen, maar het ziet er mooi uit! Ik ben nu de cd-only versie aan het proberen, dus ik heb nog niets geïnstalleerd. ;)

Ik mis nog het geluid, en ik vraag me ook af of het wel veilig is zonder antivirusprogramma?

En ik zoek steeds in de RECHTERbovenhoek naar het kruisje/minimaliseerknopje. <g>  Kun je dat nog verplaatsen?

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2010, 08:21:25 »
Ik mis nog het geluid, en ik vraag me ook af of het wel veilig is zonder antivirusprogramma?
Google eens op jouw type geluidskaart? Bij mijn laptop waren er nogal wat varianten van die kaart en daarom moest er daar nog een extra parameter ("toshiba") in het configuratiebestand worden bijgezet.

Antivirusprogramma? Er zijn nauwelijks virussen voor Linux. Maar ik heb wel de Linux versie van F-prot geinstalleerd. Eerlijk gezegd heb ik die tot op heden alleen gebruikt om verdachte bestanden van Windows gebruikers te bekijken.

Citaat
En ik zoek steeds in de RECHTERbovenhoek naar het kruisje/minimaliseerknopje. <g>  Kun je dat nog verplaatsen?
Daar is vrij heftig op gereageerd. Maar het is eenvoudig te verplaatsen. Er is zelfs een mooi script voor. Ik heb het zelf nog niet gebruikt, dus probeer het eerst maar eens bij de live cd.

Hier haal je het script op:

http://gtk-apps.org/CONTENT/content-files/123360-123360-Change%20Window%20Buttons.sh

Dan vervolgens maak je het script uitvoerbaar. Dat kan je gewoon in de verkenner op eenzelfde manier als in Windows doen. Maar Linux fans zijn gek op de Terminal ("het zwarte DOS venster") en dan plak je daar dit in:

sudo chmod +x 123360-123360-Change Window Buttons.sh

ga wel eerst met cd naar de map met het script! Het commando begint met sudo. Dat geeft je in de beheerders (superuser do) en als gevolg moet je je wachtwoord opgeven. Linux gebruikers begrijpen de bescherming van de rol van een beheerder en houden dat in stand. Beter een beheerder dan een bak vol virus, zeg maar.

Dat is het! Je dubbelklikt op het bestand of je start het script vanuit de Terminal met:

./123360-123360-Change Window Buttons.sh

en dan krijg je een mooi keuzevenster voor de knoppies links, rechts en nog wat anders.

Het originele verhaal staat hier http://www.unixmen.com/linux-tutorials/937-things-to-do-after-installing-ubuntu-1004-lts-lucid-lynx met nog een hele rij andere tips.

Ik denk trouwens dat ik zelf die knoppen links laat staan. Ik vind dat eigenlijk wel héél logisch. Nou hoef ik niet dwars op het scherm te maaien om een venster te sluiten. Hebben de Macs dat ook niet zo?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2010, 08:48:36 »
Ik heb trouwens ook nog ergens een verhaal waarmee je de huidige set programma's in een soort exportbestand opslaat en dan bij de nieuwe installatie in de Synaptic pakketmanager inleest. En dan laat je die draaien, waarna je AL je oude programma's weer geinstalleerd hebt.

Dat lijkt me nou geweldig. Alleen kan ik dat verhaal nou net niet vinden. Ik ga eerst maar eens douchen en aankleden. En dan ga ik een stel nieuwe banden onder mijn motorfiets zetten. Daarna komt dan Ubuntu aan de orde, als het weer niet opklaart. Want ik ben bang dat ik dan liever die banden even ga opruwen, heel voorzichtigjes ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2010, 10:59:00 »
Zo, online met Ubuntu 10.04. Liep prima.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2010, 21:26:37 »
Ik dacht het gisteravond,nacht,5 over 12, nog even snel te bekijken.Duurde bijna 25 minuten voordat die ubuntu vanaf cd geladen was voor gebruik......Had ik niet gedacht met die aankondigingen dat ubuntu nu zo snel zou opstarten.
Maar misschien niet goed gebrand,hij was steeds een hoop aan het versnellen en dan weer afremmen,stoppen, met het uitlezen van de cd.
Groet,Paul




Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2010, 22:14:01 »
Duurde bijna 25 minuten voordat die ubuntu vanaf cd geladen was voor gebruik......Had ik niet gedacht met die aankondigingen dat ubuntu nu zo snel zou opstarten.

Ik heb ook wat problemen met deze Ubuntu. Ik heb zojuist de swappines op 10 gezet. Dat las ik ergens als zijnde noodzakelijk. Anders swap het ding zich ongans. Goed voor servers maar niet voor ons, zei het verhaal.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2010, 17:51:41 »
Goedemiddag sáám,

Dan vervolgens is er Thunderbird 3 aan boord. Die probeert echter mijn Tiscali/Telfort e-mail account automagisch in te stellen als IMAP en niet POP3. Na een Google blijkt er een knop STOP te zijn (rechtsboven - héél logisch  >:( ) en dan kan je alsnog voor POP kiezen. Achteraf niet meer.

Maar goed, dat draait ook weer. Nou nog de complete mailbox als proef overzetten vanaf mijn laptop en dan is rond.

Het opstarten van Ubuntu is wel lekker snel, maar een opzienbarend gebeuren? Nou nee.

Een dan zou er een sociale desktop zijn, met Twitter en andere ongein. Maar die snap ik nog niet. Twitter gebruik ik trouwens met plezier, maar dingen als Hyves en Facebook zie ik het nut niet van in.

De vensterknopjes laat ik links. Ik zie me dat misschien toch nog wel aanpassen. Anders wordt me het verschil met Windows wellicht te groot  ??? .

Dan het verdraaide Ubuntu One. Ik heb een u1sdtool ontdekt. Met een u1sdtool -c verbindt dat de cloud. Dus heb ik dat in een batch file gezet en die bij de opstartbestanden gezet. Zo direct maar eens uitproberen. 8)
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2010, 23:07:15 »
Dat programmaatje u1sdtool blijkt ook onder mijn oude versie te bestaan. Het geeft ook dezelfde problemen. Ik kijk het nog maar een tijdje aan. Als de cloud (Ubuntu One) onder versie 10.04 niet beter functioneert is me de moeite van de upgrade het niet waard.

Als ik toch een nieuwe installatie moest doen, dan koos ik wel 10.04. Verder niks mee ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2010, 16:02:04 »
Hoi Just,

Die Thunderbird 3 'feature' zit ook in de Windows versie. Ik had precies hetzelfde probleem! :D

Bedankt voor de tip over het verplaatsen van de minimaliseer enz. knoppen! Op zich prima als men het per se anders wil doen als in Windows, maar een standaard ingebouwde links/rechts aanvink-optie zou toch wel heel aardig zijn. Dat maakt het voor overstappers ook wat makkelijker. ;)

Ik ga eerst mijn schijven eens wat opschonen en dan met partities aan de gang. Het Ubuntu installatieprogramma kwam zelf met het voorstel om 'iets' te gaan doen, waarna ik bij het opstarten zou kunnen kiezen tussen Windows 7 en Linux. Maar wat er dan precies gaat gebeuren? Mij is het niet duidelijk, en de waarschuwing dat het 'heel lang' kan gaan duren, vind ik toch wat eng. <g>

Voor het aanpassen van partities vond ik een heel mooi programma: Parted Magic (http://partedmagic.com), dat zelf weer gebouwd is rondom GParted (http://gparted.sourceforge.net/index.php). Op deze pagina vind je een duidelijke uitleg over hoe je een bootable USB-stick kunt maken, waarmee je de computer kunt opstarten met Parted Magic. Je beschikt dan over heel veel tools, waarmee je van-alles-en-nog-wat met je pc kunt regelen en testen. En GParted lijkt veel op het oude vertrouwde Partition Magic, dat helaas niet meer bestaat (Norton had er na de overname van Powerquest al nooit meer iets aan gedaan, en eind 2009 zijn ze er definitief mee opgehouden).

Grappig detail: in de door Parted Magic gebruikte Linux versie hebben ze de minimaliseer knoppen wél aan de rechterkant gezet, en het geluid werkt ook in 1 keer. :D

Groeten,

Ronald

Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2010, 16:40:46 »
en het geluid werkt ook in 1 keer.
Dat geluidgedoe is al stukken beter, maar zo nu en dan vergt het weer handwerk.

Ik heb voor die verhipte Ubuntu One cloud een batch bestandje gemaakt met een menuutje voor de vier meest zinvolle opdrachten.  Niet dat mijn vriend de cloud daardoor nou beter werkt, maar goed. Bovendien weet ik nou een simpel menuutje te bouwen.

Voor het scriptje heb ik ook nog een pictogrammetje gebouwd. Het batch scriptje, dat pictogram én een pictogram voor Gwibber doe ik hier wel bij. Het batch scriptje geef ik zelf een naam die begint met een punt. Daardoor verdwijnt hij in de verborgen bestanden, maar dat is puur een "uit het zicht" truuk. Ik start hem op met een aangepaste toepassingstarter op het paneel. Eenvoudig ding, maar voor mij goed genoeg.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2010, 10:42:57 »
Goedemorgen!

Ik heb gisteravond op mijn oude PC onder deze nieuwe versie van Ubuntu toch wel heel erg lekker gewerkt. Ik begin er  veel zin in te krijgen over te stappen, ook al brengt het me geen echte voordelen.

Ik ga maar eens kijken of er nog hikken zijn bij de vaste programma's, die ik gebruik. Je weet maar nooit en beter safe dan sorry, nietwaar? Dan denk ik dat ik de originele harde schijf van mijn laptop ga gebruiken. Daar staat dan wel Windows Vista op. Maar wat moet ik nou nog met dat knullige Vista? Ik heb het al heel lang niet meer aangeraakt, laat staan nodig gehad.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2010, 23:55:14 »
Just,

Ik moet na de upgrade, automatisch via de update manager, weer aan de slag met een opstart cd omdat tijdens het upgraden heel wat foutmeldingen voorbij kwamen over bestanden die niet gevonden of bijgewerkt konden worden. Na het herstarten kom ik helaas niet meer verder dan een leeg scherm met het woordje Ubuntu en verder gebeurd er niets.

Met de opstart cd ga ik het originele /boot/grub/menu.lst weer terug zetten om de oude kernel op te starten zodat ik de upgrade opnieuw kan uitvoeren. Eigenlijk raar dat het tijdens het upgraden mis ging terwijl en het een goed draaiend systeem was....
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #14 Gepost op: 4 mei 2010, 09:08:01 »
Eigenlijk raar dat het tijdens het upgraden mis ging terwijl en het een goed draaiend systeem was....
Verdorie zeg, wat een gedoe!
Mijn afkeer van dit soort upgrades wordt er niet kleiner door. Toch heeft me dat bovenste knopje in het Update-beheer venster met die mogelijkheid me altijd zitten toelachen. Gelukkig dan, ik ben er niet ingestonken.

Misschien heb je in dit gebeuren ook iets aan Supergrub. Ik heb het hier liggen, maar afgezien van een keertje bekijken nooit gebruikt.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers