Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:36:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu 10.04  (gelezen 23002 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #15 Gepost op: 4 mei 2010, 15:35:56 »
Just,
Citaat
Toch heeft me dat bovenste knopje in het Update-beheer venster met die mogelijkheid me altijd zitten toelachen. Gelukkig dan, ik ben er niet ingestonken.
Een ander mogelijkheid heb je niet of ik moet een iso met een upgrade versie over het hoofd gezien hebben. Ik heb 2 x een nieuwe Ubuntu versie geïnstalleerd maar overschreef de complete originele installatie..., moest dus weer opnieuw alles instellen. De vorige upgrades in Ubuntu gingen prima.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #16 Gepost op: 4 mei 2010, 16:10:49 »
Ik heb 2 x een nieuwe Ubuntu versie geïnstalleerd maar overschreef de complete originele installatie..., moest dus weer opnieuw alles instellen.
Ik weet ook niet beter dan dat als je een nieuwe installatie start, je de oude installatie overschrijft. Of je moet hem ernaast zetten. Maar dan moet je die versie apart opstarten. En upgrade CD's? Nee. Maar je kan volgens mij wel een CD als bron instellen, net als een repository. Nooit mee gespeeld dat upgraden van de hele distro. Misschien moest ik toch eens proberen. Ik heb nu een jaar gedraaid op versie 9.04. Een jaar later wil ik overstappen op 10.04. Dat is wel een LTS: lange termijn service. De upgrades daarvan blijven drie jaar doorgaan. Misschien is dat een mooi compromis.

Er zijn mensen die beweren simpelweg de hele home map inclusief verborgen bestanden en heel de usr map over te zetten, maar dat lijkt me geen erg betrouwbaar verhaal. Want dan ben je wel een boel nieuwere libraries kwijt bijvoorbeeld. Die huizen in o.a. /usr/share/lib
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #17 Gepost op: 4 mei 2010, 21:44:51 »
Goedenavond,

Alles draait goed onder Ubuntu 10.04. Ik had niet anders verwacht, maar een beetje voorzichtigheid is nooit weg.

Alleen ben ik nu de Thunderbird mailbox als proef nog aan het overzetten. Dat is bij TB een makkie. Ook cross-platform: van Linux naar Windows gaat dat goed. Dat is toch wel een heel groot voordeel! Ik doe dat met een USB-2 externe harde schijf. We praten hier in mijn geval over een kleine 5 GB. Dat is geen kattepis, maar op deze manier ben ik in 10 minuten klaar.

OK, hij is over. Thunderbird opstarten maar. Hij checkt de add-ons of die met de nieuwe versie van TB overweg kunnen. Eentje nog niet. Dat komt nog wel. Alle mail is er. Nog even in de accountinstellingen aanzetten dat-ie de mail op de server laat staan. Anders staat de nieuwe mail verspreid over de test-bak en mijn laptop.

Dan ga ik over naar Ubuntu 10.04. De originele schijf van mijn laptop met daarop nog Windows Vista gaat ervoor gebruikt worden. Jammer voor Vista! Ik ga er niet eens een image van maken.



Ik heb alleen bedacht dat ik eerst mijn moederdag kadootje even afmaak. Want Ubuntu installeren met alles erop en eraan kost wel een avond (en wat nasputteren) voor de boel weer helemaal naar wens draait.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #18 Gepost op: 4 mei 2010, 23:21:44 »
Hoi Just,

Citaat
De originele schijf van mijn laptop met daarop nog Windows Vista gaat   ervoor gebruikt worden.
Een verse installatie is altijd aan te raden. Doet die Linux installatie dat ook voor je?

Hoe zit het met garantie als je een pc met voorgeinstalleert OS koopt (Vista) en je zet er een ander op (Linux) ?
Een hardware probleem zou geen invloed mogen hebben, maar als je hem op moet sturen krijg je hem dan terug met Vista?

Iemand ervaring met zoiets?


groeten, Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #19 Gepost op: 5 mei 2010, 13:22:43 »
Een verse installatie is altijd aan te raden. Doet die Linux installatie dat ook voor je?
Je kan bij Ubuntu kiezen uit de volledige schijf wissen en dan Linux helemaal fris & als enig OS erop zetten. Of je kan kiezen om Ubuntu naast Windows te installeren. Dan moet je bij het opstarten kiezen uit Windows of Linux. Er bestaat nog zoiets als de Wubi installer waarbij je Ubuntu installeert alsof het een Windows programma is. Maar daar heb ik geen enkele ervaring mee.

Citaat
Hoe zit het met garantie als je een pc met voorgeinstalleert OS koopt (Vista) en je zet er een ander op (Linux) ?
Een hardware probleem zou geen invloed mogen hebben, maar als je hem op moet sturen krijg je hem dan terug met Vista?
Als men om de een of andere reden een restore-actie zou uitvoeren (als men dat al voor je zou willen doen), dan is dat de bij de machine geleverde software. Dus ja, dan krijg je Vista vast terug. Tenzij je bijvoorbeeld een Dell met Linux zou hebben gekocht.

Nou je het zegt, ik geloof dat mijn Toshiba laptop twee jaar garantie heeft. Ik weet wel zeker dat die voorbij zijn, maar laat ik het toch maar nakijken. Dan maak ik misschien toch een image van die schijf met PING.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #20 Gepost op: 5 mei 2010, 17:53:00 »
Hallo Just,
Citaat
En upgrade CD's? Nee.
Dat is maar de vraag, als je kijkt op de Ubuntu website onder Upgrade begrijp ik uit het verhaal dat als je de ISO op een cd brandt en daarmee je laptop/pc opstart, je een optie krijgt om te upgraden als er een geïnstalleerde versie van Ubuntu gevonden wordt. Ik heb inmiddels de ISO gedownload en ga deze op de cd branden en installeren. Kijken wat er gebeurd...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #21 Gepost op: 5 mei 2010, 22:07:08 »
Dat is maar de vraag, als je kijkt op de Ubuntu website onder Upgrade begrijp ik uit het verhaal dat als je de ISO op een cd brandt en daarmee je laptop/pc opstart, je een optie krijgt om te upgraden als er een geïnstalleerde versie van Ubuntu gevonden wordt. Ik heb inmiddels de ISO gedownload en ga deze op de cd branden en installeren. Kijken wat er gebeurd...
OK, ik doe dat straks ook. Iik ga toch een verse installatie doen, dus dan kan ik best eens kijken of upgraden zou kunnen. Dat zal wel morgen worden. Het is me nu al te laat. Ik heb een mooi avondritje gemaakt met mijn motorfiets met een stel nieuwe banden.

Die kosten de helft van een nette laptop en dan heb ik nog een stel goedkope banden ook. De moderne rubbers kosten meer dan het dubbele en gaan nog veel korter mee ook. Maar ja, elke avond alleen maar achter de laptop is ook niet alles ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #22 Gepost op: 9 mei 2010, 23:31:44 »
Goedenavond,

Moederdag was een succes. Van Lucid installeren kwam niet veel meer dankzij ook een dinertje van een eat all you can Japans restaurant. Shabu Shabu hier in Zoetermeer. Dat vond het hele gezin leuk en voor mij was het ook nog een mooi weerzien met de Japanse keuken na al mijn reizen in het verleden naar dat land.

Wel heb ik nog een laatste hik opgelost met de Firefox browser die toch wel erg langzaam was in Lucid. Het vergt slechts een viertal dubbelklikjes en dan doet hij weer normaal:

Start Firefox en type about:config als website en geef enter. Dubbelklik op onderstaande regels om de waarde te veranderen.

- network.http.pipelining > Veranderen in True
- network.http.pipelining.maxrequests > Veranderen in 8 of 10
- network.http.proxy.pipelining > Veranderen in True
- network.dns.disableIPv6 > Veranderen in True


Toen ging hij als vanouds. Bron van deze oplossing, klik hier

Zelf geknutseld is toch het mooiste wat er is ... !

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #23 Gepost op: 10 mei 2010, 16:01:18 »
Hoi Just,
Net Ubuntu geinstalleerd en ik het is inderdaad snel opstarten,25 seconden ofzo.
Weet jij hoe ik m´n monitor goed herkend krijg? Ubuntu herkend hem als 18 inch en het is toch echt een 19 inch,zit dus nu met zwarte randen om m´n beeld :-(
GRoet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #24 Gepost op: 10 mei 2010, 17:04:14 »
Net Ubuntu geinstalleerd en ik het is inderdaad snel opstarten,25 seconden ofzo.
Dat is echt snel, zeg! Nou heb ik Lucy op een oude PC gezet. Dat zou kunnen schelen.

Citaat
Weet jij hoe ik m´n monitor goed herkend krijg? Ubuntu herkend hem als 18 inch en het is toch echt een 19 inch,zit dus nu met zwarte randen om m´n beeld

Probeer eens via Voorkeuren | Beeldscherm? Als het echt moet zou je Xorg.conf kunnen aanpassen. Dan moet je wel weten hoe, maar dat zal wel ergens via Google te achterhalen zijn.

Je moet het zó zien: als het echt een makkie zou zijn gaat elke idioot Ubuntu gebruiken. Daar moet je toch niet aan denken. Al dat moois en dan ...
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #25 Gepost op: 10 mei 2010, 17:14:45 »
Hoi Just,
Nou ik zit al mooi in de soep,ik dacht ik verander de resolutie eens naar 1024 x 768 ,dat is de maat die ik in windows gebruik,ubuntu gebruikt 1280 x 1024.(dat is niet de verhouding van m´n monitor 5:4 to 4:3).Afin het beeld ging op zwart en ook na opstarten niks meer.Herstelmodus blijft ook halverwege hangen....Weet jij nog een opstartoptie ergens om hem met beeld terug te krijgen??


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #26 Gepost op: 10 mei 2010, 20:01:50 »
Weet jij nog een opstartoptie ergens om hem met beeld terug te krijgen??
Oh jeee! Opstarten in text modus en de backup van /etc/Xorg.conf terugzetten wellicht? Doe eens een Google, want je bent vast niet de enige!!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #27 Gepost op: 10 mei 2010, 20:16:59 »
Hoi Just,


Of kun je nog iets met die live-cd repareren? Dat was wel leuk van Mepis,die heeft op die live cd allerlei herstel opties (of zou ik die kunnen gebruiken...)


Ga nog eens verder kijken,


Paul 

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #28 Gepost op: 10 mei 2010, 20:20:51 »
Hoi Paul,

Eerst maar eens met Google kijken, zou ik zeggen.

Inmiddels heb ik heel de Thunderbird mailbox overgezet. Ik heb al mijn mail weer aktief.

Nu de fonts en dan de thuismap overzetten! Dan ben ik wel aardig rond.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04
« Reactie #29 Gepost op: 10 mei 2010, 20:40:28 »
Zo, de fonts overgezet. Daarvoor moet je zelf een map .fonts aanmaken in je thuismap. Ja, die begint met een punt en zit daardoor in de verborgen bestanden. Ik zet daar alleen de fonts in die ik echt gebruik. De rest heb ik simpelweg bewaard in een gewone map. Teveel ongebruikte fonts houden je PC alleen maar onnodig bezig, heb ik ooit begrepen.

Nu draait het overzetten van de hele thuismap. Een kleine 50 GB toch wel. Dat zou drie kwartier duren volgens de wizard. Dat is net zo lang als het installeren van alle software kostte. Als beloofd heb ik daarvan de tijd bijgehouden.

Acrobat Reader en Skype zijn nog niet voor elkaar. Maar van Skype zie ik een map in de bestanden die overgezet gaan worden. Daar staat me wat van bij, dus wie weet draait dat straks zo. En dat Acrobat had ik op de proef PC wel voor elkaar. Even verder kijken dus!
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2010, 20:46:03 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers