Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

256 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 15:44:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Kapotte pc  (gelezen 15442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Kapotte pc
« Gepost op: 30 april 2010, 18:12:37 »
Onlangs weer eens een pc op straat gevonden (AMD 1,5 Ghz) en ik dacht dat ik hem aan de praat kon krijgen maar er kwam wel een brandlucht vrij.Na wat schoonmaken leek het beter maar er op bepaalde momenten bevroor het beeld bij het indrukken van een windowsknop.De laatste keer vrij definitief want geen opstarten meer.
Nu heb ik gevonden waar het branden heeft plaatsgevonden nl bij de aansluiting van de voeding op het moederbord.Zie foto.
Is hier nog iets aan te redden?Krijg die stekker er ook niet uit.Zit geen beweging in,ook niet met indrukken of van dat sluitlipje.Zou je aan de plek van doorbranden kunnen afleiden waar het probleem heeft gezeten?
Groet,Paul



Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2010, 20:02:13 »
Hoi Paul,
 
 
Citaat
Is hier nog iets aan te redden?
  Dergelijke brandschade kan ontstaan door een slechte verbinding. Zo te zien is het een +5Vdc voedingsleiding (lijkt nu zwart maar hoort rood te zijn). Wat je kan proberen is de slechte ader boven de connector afknippen. Soldeer aan de onderkant van de print op het pootje wat nu dus los ligt een lange draad en verbind die met een kroonsteentje aan de voedingsdraad die je afgeknipt hebt.
De stekker en stekkervoet kunnen versmolten zijn. Controleer of er verder geen kortsluiting in de stekker zit door het smelten van het plastic.


groeten, Peter

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2010, 20:37:05 »
Merci.
Het moederbord zal er dan wel helemaal uitmoeten.Moet ik eerst even wat tafelruimte vrij maken.Zit in de bodem wel net een ruimte vrij zodat ik de printplaatonderkant van die stekkervoet kan zien.Ziet er allemaal gewoon uit.
Ik heb nog in de bios gekeken toen die nog werkte en toen zagen de voltages er wel goed uit behalve de - 12V die stond op -4V maar ik weet niet of dat afwijkend is.
Groet,Paul


Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2010, 18:12:56 »
Heb die hele stekkervoethuls er afgekregen,kan ik er een nieuwe opzetten en 1 pootje opsolderen zo te zien,als dat goed gaat.


Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2010, 19:52:12 »
Vraagje.Ik heb net die stekker er af geknipt en nu zit ik wel wat met een probleem dat ik niet meer weet welke zwarte waar moet,of rode of oranje omdat daar meerdere van zijn.Zijn die allemaal gelijk,de zwarten,de oranje en de roden?Of moeten die precies zo zitten als ze oorspronkelijk zaten? 
Zie dat er wel andere teksten op die draden staan van bv zwart 1 en zwart 2 en zwart 3.
Paul

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2010, 21:09:52 »
Citaat
.Ik heb net die stekker er af geknipt en nu zit ik wel wat met een   probleem dat ik niet meer weet welke zwarte waar moet,of rode of oranje   omdat daar meerdere van zijn
Ai, daar was ik al bang voor.
Volgens het ATX-schema in bericht #2 zijn de zwarten allemaal gelijk. Dat zou je kunnen controleren door deze ohms door te meten. De waarde moet dan 0 Ohm zijn.
Volg verder het ATX-schema.


Peter

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2010, 21:58:52 »
Ik had het plaatje nog niet gezien,goed dat je het zegt.
Ik kan ook nog wel wat minuskuul kijken welke draden het meest op elkaar aansluiten qua afknip patroon en afstand van de opgedrukte tekst.
Nog iets wat me nu opvalt is dat alle rode draden brandplekken vertonen in de stekker.....
Groet en bedankt zover,Paul
Nog even IN de voeding zelf gekeken en daar komen al die draden samen van eenzelfde kleur,zitten gesoldeerd op printplaat tegen elkaar aanrakend.Dus dan mag ik concluderen dat het niet uitmaakt welke oranje zwarte of rode ik neem.
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2010, 22:43:00 door Paul »

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2010, 14:22:14 »
In de aanloop naar het vervelenste klusje,solderen, hier nog een update van de situatie.
Zo kom je nog eens op ideeen.Zou iemand al eens van een ide-kabel een broekriem gemaakt hebben?
Paul

« Laatst bewerkt op: 4 mei 2010, 15:03:32 door Ronald »

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2010, 22:51:55 »
Hoi Paul,

Onder op de foto.

Dat blauwe potje met rode deksel onder de spanningzoeker, naast dat rolletje tin.
Wat is dat voor spul?

Als je aan zo'n MB gaat frunniken hou je dan ook rekening met statisch elektriciteit (ESD)?

Zo dadelijk heb je de kabel er weer keurig vast gesoldeerd, is het MB een beetje overleden door een statisch ontlading.
En of lost de soldeerverbinding en de omringende componenten langzaam op door het spul wat in dat blauwe potje met rode deksel zit.

Ja ik heb een vermoeden wat er in dat blauwe potje zit, een flux niet voor elektronica, mee voor zinken dakgoten.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2010, 23:43:25 »
Hoi Paul en Leon,

Er is een groot arsenaal aan hulpmiddelen opgetrommeld voor een, mogelijk al overleden, moederbord. Maar niet geschoten is altijd mis en het is zeer leerzaam.

De combinatie van het potje, de tinhouder en '1000Watt' soldeerbout is inderdaad verdacht. Dat hoort iig niet op een elektro-reparatie tafel.

Succes en voorzichtig solderen. Met een klein afzuig ventilatortje erbij zit je ook nog eens aangenaam te solderen.


groeten, Peter

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2010, 02:28:14 »
Zo kom je nog eens op ideeen.Zou iemand al eens van een ide-kabel een broekriem gemaakt hebben?
Bij mij is zo'n kabel altijd te kort.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2010, 09:41:30 »
Hallo Leon,
>Dat blauwe potje met rode deksel onder de spanningzoeker, naast dat rolletje tin.
Wat is dat voor spul?<
Dat is s-39 , http://nl.wikipedia.org/wiki/S-39 ,zo te zien inderdaad niet echt voor electronica,maar voor die verbinding van die draadjes met elkaar misschien toch wel nuttig,het vloeit dan heel erg snel als de soldeer er op komt.


Ik heb hier niet zo veel last van statische electriciteit,misschien door de wollen vloerbedekking...Krijg hier nooit een schok ofzo als ik iets aanraak.

Beetje kort voor een riem,inderdaad!
Groet,Paul
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2010, 09:54:33 door Paul »

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2010, 09:43:44 »
Peter,
Goed idee,ik heb wel een wasemkap hier bij het raam maar een ventilatortje dat lijkt me een goed idee,merci.
Paul

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2010, 16:01:52 »
Het is goed gegaan het solderen.Al doende herinnerde ik me dat als je twee kabeltjes in het verlengde aan elkaar soldeerd dat je de draadjes dan niet moet meer zien door de soldeer.Want dan kan het anders vrij makkelijk los raken.


Wel grappig beeld zo´n draadje met een kroonsteen uit het moederbord.(de nieuwe stekker zit ook aan de voeding)

« Laatst bewerkt op: 5 mei 2010, 16:07:34 door Paul »

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte pc
« Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2010, 10:45:16 »
Ik heb hem net uitgeprobeerd en geen brandlucht meer en hij start prima op en het lijkt allemaal prima te gaan in xp.
De voltages in de bios kloppen nu ook allemaal.
Dank voor de ondersteuning!
Groet,Paul