Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

224 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:10:08

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: bij aanzetten printer slaat de aardlekschakelaar uit.  (gelezen 11753 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dirk
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
bij aanzetten printer slaat de aardlekschakelaar uit.
« Gepost op: 9 mei 2010, 00:33:42 »
M’n zelf gebouwde systeem: Core 2 Duo 6850 3.0 GHZ, MSI Neo moederboard, GeForce 9600GT videokaart, 4 interne harddisks, voeding Fortron 400 watt. Systeem draaide prima tot ik de laserprinter Brother 1240(USB) inschakelde. De aardlekschakelaar knalde eruit.Na een paar keer opnieuw starten is de interne voeding van de printer stuk. De computer kan gewoon opstarten, maar zodra ik een printer erbij schakel , knalt de stroom er weer uit.Het moederboard funcioneert zonder printer normaal,ook de USB poorten werken. Zou het de voeding kunnen zijn of moet ik het meer zoeken in het moederboard. Ik ben geneigd te denken aan de voeding, het moederboard is niet direct verbonden met de netspanningen zou een kortsluiting niet overleven.
Wie o wie weet er raad
alvast dank,
dirk

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: bij aanzetten printer slaat de aardlekschakelaar uit.
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2010, 00:59:29 »
Hallo dirk,

Ik begrijp het niet helemaal. Je zegt:
Citaat
Systeem draaide prima tot   ik de laserprinter Brother 1240(USB) inschakelde. De aardlekschakelaar   knalde eruit.Na een paar keer opnieuw starten is de interne voeding van   de printer stuk.
De printer was dus de oorzaak van de aardlek en is nu defect.

Verder zeg je:
Citaat
De computer kan gewoon   opstarten, maar zodra ik een printer erbij schakel , knalt de stroom er   weer uit.
Ik neem aan dat je dus een andere printer bedoeld. Kun je met die printer (welke is dat?) wel een testpagina afdrukken zonder dat ie verbonden is met je computer?

Probeer eens een ander stopcontact en een ander netsnoer. Mogelijk is daar iets mis mee.

Zit de computer en printer aangesloten op dezelfde voedingsgroep (230V) ?
Heb je al eens een andere USB kabel geprobeerd? Een aardlek uitval door een USB kabel lijkt me uitgesloten.
Heb je eerder wel iets kunnen printen met deze zelfbouw computer of is dit de eerste poging?


groeten, Peter



Offline dirk
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: bij aanzetten printer slaat de aardlekschakelaar uit.
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2010, 08:40:55 »
Het euvel is inmiddels op een onverklaarbare wijze verdwenen.
Ik heb meerder printers en print al jaren. Eens in de vier jaar bouw ik een nieuwe computer.
De volgende dag weer een printer aangezet(zonder verbinding met de computer), aardlek eruit. Computer kon gewoon opstarten. Printer op een stopkontakt in een andere ruimte aangesloten. , aardlek er niet uit.
Stofzuiger (2000 watt) op stopkontakt van de printer in de computerruimte aangesloten, groep kanlt er niet uit. Printer geprobeerd op hetzelfde stopkontakt, prima. Het moet dus een geheimzinnige storing in de elektrische installatie geweest zijn.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: bij aanzetten printer slaat de aardlekschakelaar uit.
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2010, 20:19:58 »
Citaat
Het moet dus een geheimzinnige storing in de elektrische installatie   geweest zijn.
Dat lijkt er wel op. Mogelijk zit er ergens een slechte verbinding of een slechte isolatie. Ik zou als eerste het netsnoer preventief vervangen. Daarna de aansluitingen in het stopcontact controleren, en de verbindingen in de centraaldoos (indien aanwezig). Slechte verbindingen kunnen in het ergste geval brand veroorzaken.

Bij werkzaamheden aan het 230V net, altijd de spanning uitschakelen, safety first!!!


groeten, Peter