Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

216 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:26:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 10.04  (gelezen 20891 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Installatie Ubuntu 10.04
« Gepost op: 10 mei 2010, 18:54:10 »
Goedemiddag!

Eindelijk komt het ervan. Ik heb de originele harde schijf teruggezet in mijn Toshiba A100 laptop. Bij de installatie van   Ubuntu 10.04 heb ik vervolgens ervoor gekozen de hele harde schijf te   gebruiken.

Dat is de tweede keer in al de jaren dat ik met Linux bezig ben. Er is geen Windows meer op deze machine. Ik heb het niet meer   nodig. Erger nog, het Windows Vista wat (overigens tegen mijn zin) met de machine werd geleverd is ditmaal hiermee volledig verwijderd.
 
Voor mij het betekent het leven zonder Windows een opluchting. Het   was een beetje een vreemde gewaarwording. Maar dat was het wel, een opluchting.
Elke keer als ik mijn werklaptop opstart in Windows en   het Windows Genuine Advantage programma wordt gedraaid voel ik weer het   rare gehijg achter me van een bedrijf dat me enerzijds langs allerlei   slinkse   wegen een product opdringt en anderszins me daarvoor constant begluurt of ik wel betaald heb.

Binnen het uur stond heel Ubuntu op mijn   laptop. De Taalondersteuning draaien om alles in het Nederlands te   krijgen en dan meldde zich het Updatebeheer vanzelf met de laatste updates. Daar zit trouwens ook een herziene versie van de Ubuntuone  "Cloud" software bij.

Het geluid bij dit type laptop vergt een handmatige aanpassing, die ik elders op dit Forum heb beschreven, Die   zit hem vooral in de vele varianten van het geluidskaartje. Het aanvullend vermelden van het model is voldoende (in dit geval toshiba). Geluid dus OK.

Nu de hele zwik software. Dat is een kwestie van een serie vinkjes zetten en dan alles laten uitvoeren. Ik neem de tijd   eens op voor de lol ... .
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2010, 20:12:21 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: Installatie Ubunu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2010, 19:18:08 »
Heb afgelopen weekend Ubuntu 10.04 gedownload en geïnstalleerd onder VMware Workstation.
Dit alles is goed gegaan, maar nu kom ik het probleem tegen dat wanneer ik dien in te loggen dat het toetsenbord niet werkt,
kortom ik kan Ubuntu niet gebruiken.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Installatie Ubunu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2010, 20:05:28 »
maar nu kom ik het probleem tegen dat wanneer ik dien in te loggen dat het toetsenbord niet werkt,
kortom ik kan Ubuntu niet gebruiken.
Verdraaid zeg! Hij doet het helemaal niet, bedoel je? Is dat misschien een VMware probleem?
Ik doe nog steeds niks met virtualisatie. Net als jij het nut van Twitter niet zag, zie ik het nut voor mij van dat gevirtue-dinges niet zo.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: Installatie Ubunu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2010, 20:09:13 »
Nou daar ik het niet weet ga ik nog 1 poging ondernemen op de virtualisatie manier.
Als het weer niet lukt dan maak ik er een dualboot van.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2010, 20:15:16 »
Nou daar ik het niet weet ga ik nog 1 poging ondernemen op de virtualisatie manier.
Als het weer niet lukt dan maak ik er een dualboot van.
Kijk nou eerst eens hier! Dat is volgens mij wel jouw probleem en de oplossing!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2010, 20:21:17 »
Aha kijk dat probleem komt overeen met het mijne.
Oke ik heb het virtuele toetsenbord aan de praat gekregen,
maar ik weet mijn wachtwoord niet meer  :D
Is er een oplossing of moet ik het opnieuw installeren?
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2010, 20:57:49 door fortron »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2010, 21:05:43 »
Aha kijk dat probleem komt overeen met het mijne.
Maar hoe kan ik voor een console login kiezen?
Krijg hier gewoon de GUI.
Dan vervolgens kies je de Afsluiten knop maar kiest in de dropdown box voor de console login, zegt die man. Of je doet een ALT+N.

Ik zit midden in de installatie, anders keek ik wel even mee.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2010, 21:07:23 »
Acrobat Reader was een kwestie van onder instellingen een optionele   pakketbron aanvinken. Toen was hij er - onder de wat vreemde zoeknaam acroread, dat   wel.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2010, 21:44:12 »
De thuismap is overgezet in ongeveer drie kwartier. Ideaal dat USB-2. De externe harde schijf daarna uit voorzichtigheid netjes ontkoppeld.

Nu alle programma's nog even nalopen en mijn bureaublad inrichten.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2010, 22:30:49 »
Dat is natuurlijk ook nog een optie, Ubuntu op een externe USB-hardisk installeren en dan booten vanaf die disk.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2010, 22:35:44 »
Dat is natuurlijk ook nog een optie, Ubuntu op een externe USB-hardisk installeren en dan booten vanaf die disk.
De grote truc is: trek al je harddisks los (de kabels dan). Bij een laptop: haal de harddisk eruit als er geen kabels zijn (meestal niet). Dan pas installeren. Doe je dat niet, dan zet Ubuntu de opstartsoftware Grub op je harddisk en dat wil je uiteraard net

Ik heb de installatie nou wel klaar. Oh, wat draait dat Lucid Lynx donders mooi. :-X
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2010, 22:40:56 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2010, 23:02:17 »
Dan vervolgens kies je de Afsluiten knop maar kiest in de dropdown box voor de console login, zegt die man. Of je doet een ALT+N.

Ik zit midden in de installatie, anders keek ik wel even mee.

Het is niet meer nodig, maar voor de compleetheid: geef je gebruikersnaam en wachtwoord in. Doe geen ENTER. In de menubalk kan je nu naast een Gnome sessie (dus een GUI) ook een xterm kiezen. Dat is dan de console. En dan pas doe je ENTER. Er is ook een Gnome veilige modus. Geen idee wat je daarmee kan, maar het klinkt wel goed.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2010, 23:04:32 »
maar ik weet mijn wachtwoord niet meer
Is er een oplossing of moet ik het opnieuw installeren?
Owee. Ja, dat weet ik ook niet. Opnieuw installeren? Ja, dat kan altijd natuurlijk.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2010, 23:23:29 »
De grote truc is: trek al je harddisks los (de kabels dan). Bij een laptop: haal de harddisk eruit als er geen kabels zijn (meestal niet). Dan pas installeren. Doe je dat niet, dan zet Ubuntu de opstartsoftware Grub op je harddisk en dat wil je uiteraard net

Dat zijn van die tips waar ik wat aan heb, ik zou het geheid niet hebben gedaan.
Nou dat weet ik nu wat mij te doen staat :)

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2010, 23:27:46 »
Dat zijn van die tips waar ik wat aan heb, ik zou het geheid niet hebben gedaan.
Nou dat weet ik nu wat mij te doen staat :)
Niet verder vertellen, hoor! Je betaalt altijd leergeld. Maar wie niet waagt, die niet wint ... .


En nou ga ik naar bèèèèd <gaaap> Welterusten!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers