Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

218 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:45:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Een lijntekening maken met Inkscape  (gelezen 16056 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Een lijntekening maken met Inkscape
« Gepost op: 14 mei 2010, 22:24:44 »
Goedenavond!

Het zonnetje is weer terug. En dus heb ik als enthousiast motorrijder last van een laaghangende zon, zelfs met een behoorlijke zonnebril. Misschien is het een leeftijdskwestie. Hoe dan ook, ik heb een zonneklep nodig op mijn integraalhelm.

Die heb ik zojuist gemaakt. Ik heb hem vrij simpel uit een stuk papier geknipt tot hij naar mijn zin was. Dat reepje papier plak ik met wat sellotape op mijn vizier. De afmetingen zijn dan zo dat ik hem door de stand van mijn hoofd perfect als zonneklep kan benutten.

Waar het me echter hier om gaat is dat je zo'n plaatje vrij simpel om kan zetten naar een lijntekening in svg formaat. En niet alleen zo'n plaatje maar ook een afbeelding. Een foto bijvoorbeeld. Zo had ik een helm nodig voor een smiley voor mijn motorclub.

Dat doe ik met het gereedschap Bezier-curves en rechte lijnen tekenen. Ik probeer dan niet alle kromme lijnen te volgen. Ik klik gewoon hoekig de contouren langs van mijn object. En dan eenmaal redelijk bij benadering dat gedaan grijp ik uit het Menu Pad | Vereenvoudigen. Dan gaat Inkscape er zelf wat vloeiends van maken. Voor de rest is het een kwestie van bijschaven en uitproberen.

Ziehier ook mijn motorrijder smiley. Die helm is toch aardig gelukt, niet? De basis was een zelfgemaakte foto - met een hoofd erin. Die heb ik er eerst uitgegumd met Pho***, pardon GIMP. Toen in Inkscape geïmporteerd en overgetrokken als hierboven uitgelegd.



Leuk hè?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Een lijntekening maken met Inkscape
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2010, 13:23:50 »
> Dat reepje papier plak ik met wat sellotape op mijn vizier <
Is dat niet link als het gaat regenen?

Inderdaad aardig gelukt die smilie...

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Een lijntekening maken met Inkscape
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2010, 15:07:43 »
> Dat reepje papier plak ik met wat sellotape op mijn vizier
Is dat niet link als het gaat regenen?
Dan heb ik hem vast niet meer nodig. Omdat het papier is trek je hem simpel in het midden stuk en door aan de twee helften te trekken verwijder je vervolgens ook nog eenvoudig eén voor één het plakband.

Citaat
Inderdaad aardig gelukt die smilie...
Dank je wel!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers