Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

217 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:20:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Partities maken onder vista 64?  (gelezen 12793 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
Partities maken onder vista 64?
« Gepost op: 21 mei 2010, 20:30:48 »
Hallo leden,
 
Zit met een probleem en hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
 
Ik heb in me pc (met Vista 64 bit) 1 hardeschijf (250 GB) en heeft geen partities.
Nu wil ik me Windows opnieuw installeren, maar heb een groot aantal bestanden (foto's, muziek, documenten) op de pc staan.
 
Van de schijf is nu een 130 GB in gebruik (incl. windows), dus er is ca. 120 GB beschikbaar.
Ik wil nu mijn schijf van 250 terug brengen naar ca. 150 GB. Op de vrijgekomen ruimte wil ik mijn bestanden veilig stellen, zodat ik windows opnieuw kan installeren.
 
Als je op Google gaat zoeken, dan spreekt men steeds over computer beheer in Vista. Na veel geduld krijg ik daar wel mijn schijf te zien, maar als ik deze wil verkleinen dan krijg ik na enige tijd "RPC niet beschikbaar" (in services staat dat deze wel actief is).
Dus uiteindelijk verschillende programma's (O&O, Acronis, Easeus, enz.) geprobeerd, maar geen van deze lijkt ook te werken onder Vista 64 bit.
Bij Easeus kan ik wel installeren, maar als ik deze opstart wilt ie dat ik alle programma sluit, terwijl alles (incl. virusscanner) is gestopt.  :-[
 
Wie weet hoe ik die schijf nu wel kan verkleinen?
 
Hoop dat jullie wel raad weten?
 
Grtz, Rob
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Partities maken onder vista 64?
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2010, 00:00:50 »
Dag Rob,
 
Twee methodes:
 
1: De methode die jij geprobeerd hebt, namelijk door met schijfbeheer de bestaande partitie proberen te verkleinen. Het probleem dat jij daarbij tegenkomt (RPC server) kan veel oorzaken hebben. Doe eens het volgende:
- Herstarten (belangrijk!)
- Start, uitvoeren, services.msc (enter), en kijk of de Remote Procedure Call service op automatisch staat, én of hij gestart is. Kijk ook na of de Dcom Server Process Launcher service gestart is. Start de services desnoods zelf.
- Als beide services actief zijn, probeer het dan nog eens.
- Het is verstandig eerst de harddisk te defragmenteren voordat je de partitie probeert te verkleinen.
 
2: Je schrijft dat je Vista opnieuw wilt installeren. In dat geval kan het ook als volgt: Start de computer op van de Vista DvD, verwijder mbv de setup-opties alle partities (je bent dan dus ALLES kwijt), en kies voor het maken van een nieuwe partitie. Geef de gewenste omvang op. Installeer vervolgens Vista in die partitie. Later in Vista kan je dan met schijfbeheer een tweede partitie aanmaken in het ongebruikte deel van de harddisk.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2010, 00:06:19 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Rob
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
Re: Partities maken onder vista 64?
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2010, 20:08:34 »
Hoi Michel,
 
Het is me uiteindelijk gelukt. Pc draait inmiddels weer van ouds.
Bedankt voor je reactie.
 
Groetjes, Rob

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Partities maken onder vista 64?
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2010, 20:46:48 »
Hoi Rob,
 
Citaat
Het is me uiteindelijk gelukt.
Da's heel mooi! Uit belangstelling en om er van te leren: Wat heb je uiteindelijk gedaan om de zaak weer op orde te krijgen?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Partities maken onder vista 64?
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2010, 22:10:50 »
Beste Rob,

Je was er inmiddels al uit, maar nog een tip voor een volgende keer en voor meelezers:

http://partedmagic.com/documentation/130-creating-the-liveusb.html

Hier kun je lezen hoe je een USB-stick bootable maakt, waarna je daarmee vervolgens een prima (en gratis!) partitie manager kunt gebruiken. Deze lijkt sterk op het PartitionMagic van vroeger.

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence