Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

350 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 08:37:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Kadootje van je Forum: een mooi achtergrondje voor de stoomtreinfans  (gelezen 15154 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Hierbij een mooi achtergrondje voor je PC van een prachtige ouderwetse stoomtrein. Gratis en voor niks voor privé-gebruik.

Link

Uitpakken en de goede pakken. De drie meest voorkomende verhoudingen beeldscherm zijn aanwezig. Openen en dan een rechterklik: instellen als achtergrond.

Veel plezier ermee!

Lukt het niet? Vraag maar, daar zijn we voor!

Voorproefje. Nog zonder correcties overigens. De "echte" zijn een stuk mooier.


« Laatst bewerkt op: 2 juni 2010, 08:55:08 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Kadootje van je Forum: een mooi achtergrondje voor de stoomtreinfans
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2010, 22:36:38 »
Hoi Just,

Dank voor je cadeau! :)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kadootje van je Forum: een mooi achtergrondje voor de stoomtreinfans
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2010, 21:34:15 »
Hoi Ronald,

Ik heb die foto van de week ook geprint. Maar dat is nou nog even een probleem. Of beter gezegd: een uitdaging.

Ik wist wel dat een beeldscherm meer contrast (verschil tussen licht en donker) kan weergeven dan fotopapier. Maar bij deze plaat met al zijn matzwarte plaatwerk geeft dat een dramatisch verschil. Die stoomcilinders voorop (met die mooie wolk stoom eronder) worden één bonk zwart. De details zijn weg.

Voor de afdruk op papier moet ik dus die zwarte partijen nog een extra lik in Photoshop geven. Het problem is niet zozeer hoe als wel hoeveel. De foto is wel wat extra werk waard, maar ik wil geen tien proefafdrukken hoeven maken.

Ik denk dat ik een monitor zo "terug" ga stellen dat hij eerst een beeld toont dat overeenkomt met de print. Dan haal ik de donkere partijen zoveel op, dat die foto op die monitor er goed uitkomt.

Henri Ford was gek op zwart, maar dit zijn wel andere tijden ... .

« Laatst bewerkt op: 9 juli 2010, 21:11:47 door Ronald »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kadootje van je Forum: een mooi achtergrondje voor de stoomtreinfans
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2010, 14:25:55 »
Goedemiddag,

Het is me gelukt! De methode met het externe beeldscherm was een goed hulpmiddel.Het oude 15" Eizo flatscreen qua contrast zover teruggezet dat de cilinderkast van de afbeelding er op scherm net zo uitzag als de foto. De andere stukken van de afbeelding werden daardoor natuurlijk ook anders en merkwaardig genoeg op een wat andere manier.

Toen het contrast in Photoshop zo ver bijgesteld dat de cilinderkast er op de Eizo net zo uitzag als ik hem geprint zou willen hebben. Dat was ongeveer 14 %. Toch viel me het effect van de bijstelling van het contrast tegen. Ik heb uiteindelijk met de curven een beter resultaat kunnen bereiken, met de ervaring die ik inmiddels had opgedaan.

Het is qua kosten tegenwoordig een beetje idioot om je eigen foto's te printen. Maar het voordeel is hier wel dat je dan het resultaat gelijk in handen hebt. Het was een paar heel spannende minuten toen de foto door mijn HP Photosmart 7350 printer werd afgedrukt. Het resultaat is geweldig geworden en de HP kreeg in gedachten een aai over de bol.

S***** aan al die afdrukcentrales! Dit is veel leuker.



Ik doe de beide foto's hierbij in verkleind formaat. De onderste is met de bedoelde correctie. Je ziet op het scherm dat de cilinderkast nogal flets is. Maar dat komt op papier dan juist goed uit.




Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers