Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

231 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 01:32:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Veldbloempje schieten  (gelezen 8467 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Veldbloempje schieten
« Gepost op: 6 juni 2010, 22:22:02 »
Goedendag,

Ik heb me vanmiddag maar eens op een boterbloempje en een ander veldbloempje gestort met camera en twee flitsers. De ene is mijn moderne Canon 430EX. De andere is een oude Vivitar, aangestuurd door een goedkoop optisch blokje van Chinese herkomst.

Dat levert dus twee lichtbronnen. Dat levert dus ook een hele berg keuzes. Spelen met licht, dat is het. Dat is ook de lol. Wat ik wil is een foto waar je pijn in je buik van krijgt en de riebels.

Dat is zo eenvoudig nog niet. Ik wil geen pixels verliezen, dus dat werd een close-up. Maar ik wil ook een vlijmscherpe plaat. Dat is me nog niet helemaal gelukt.

Maar als het een makkie was, is me de lol ook wel weg.

Wat vinden jullie ervan?

« Laatst bewerkt op: 7 juni 2010, 08:34:59 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Veldbloempje schieten
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2010, 23:33:51 »
Hoi Just,

Het is inderdaad een duidelijke foto en goed in te zoomen.
De bestandsgrootte valt 100% mee.


Peter

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Veldbloempje schieten
« Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2010, 00:03:10 »
Hoi Just,


Aardig wat flair......Dat is me nog helemaal gelukt of bedoelde je ´niet´ .Dat vlijmscherpe kan ik zo niet beoordelen maar het lijkt dat het scherptepunt niet bij de meeldraden zit,dat zou toch mooi zijn als je het stuifmeel kan zien zitten.


Of is dat wel te zien in het origineel....


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Veldbloempje schieten
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2010, 08:48:44 »
@Paul:

Donders ja, ik ben het woord "niet" vergeten. Inmiddels staat dat erin, want die plaat is duidelijk niet scherp. Ik kan ook geen punt vinden waar de opname wel scherp is. Ik doe dus wat anders verkeerd.
Het ging me trouwens om de belichting met de twee flitsers. Die oude Vivitar kan je er niet zomaar bijzetten. Dat schopt het ETTL belichtingssysteem helemaal in de war. Maar op handmatig en een stel proefopnamen plus het histogram erbij lukte het heel prima.

@Peter.

Voor het Forum is de foto zwaar verkleind. Het origineel valt te printen tot aan A2 formaat, even afgezien van de scherpteproblemen.
4272 pixels in de breedte, zo even uit het hoofd. 4272/23 = 186 dpi. 300 dpi is tijdschrift kwaliteit. Nou is A2 ook wel erg groot voor een beetje normale/rommelig "familie Doorsnee" woonkamer.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers