Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:16:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Photoshoppen met GIMP  (gelezen 14476 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Photoshoppen met GIMP
« Gepost op: 6 juni 2010, 12:30:30 »
Goedemiddag,

Als je wat meer uit je foto's wilt halen, dan is een greep in de kast met Photoshop trucs nodig. Dat is helemaal niet raar. Vroeger greep een vakfotograaf in de donkere kamer (doka) ook naar allerlei technieken. Bijvoorbeeld om een slecht belicht (donker) gezicht in een verder erg leuke groepsfoto wat lichter te maken. Doordrukken en tegenhouden heette dat.

Ik heb nooit een doka gehad. Maar nu heb ik GIMP. En om door te drukken of tegen te houden selecteer ik domweg het plekje en dan heb ik een schuifje helderheid ( en nog een boel schujfjes meer). Eerst pakte ik gewoon het selectietooltje cirkel, maar al een hele tijd doe ik dat met de pen.

Hier vindt je een uitleg hoe dat werkt in Photoshop. Het werkt net zo in GIMP. Wel wat minder gelikt. Wij zijn echter geen fotograaf met een deadline. We verdienen er ook die duizend euro kostprijs niet mee terug. Plus geen dikke PC of Mac nodig.

Overigens - wil je TOCH ... kijk dan eens naar Photoshop Elements. Het is werkelijk een perfect uitgeklede versie van Photoshop voor de thuisgebruiker. Voor een tiende van de prijs is het echt een weggevertje! Het is dat er geen Linux-versie is

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Photoshoppen met GIMP
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2010, 13:07:08 »
Hoi Just,


Ja,dat beheers ik toch nog niet zo digitaal,vind het altijd maar een lelijk zichtbaar iets worden met selecteren.


Ik gebruik dan ook liever de curve om het contrast in de donkere of lichte partijen te vergroten,hoewel als je dat partieel gebruikt bv alleen een hoofd dat zou ook wel kunnen met selecties en layers.............Enfin digitaal is lang zo leuk niet als de echte doka.Ik heb nog wel kleurzwemen aan de rand van een foto weggekregen door lichte kleurfilters in de lichtbundel bij het afdrukken te houden op die plaatsen.Na 15 keer was het me eindelijk gelukt om een architectuur foto van Weeber goed te krijgen (vignetering).Uiteindelijk had ie zoveel vraag naar die foto,en ik kon dat niet meer herhalen dat resultaat,dat ik al die misdrukken ook nog heb verkocht....:-)
(nb allerlei vaklaboratoria kregen het niet voor elkaar...)

Groet,paul



« Laatst bewerkt op: 6 juni 2010, 13:16:39 door Paul »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Photoshoppen met GIMP
« Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2010, 20:02:28 »
(nb allerlei vaklaboratoria kregen het niet voor elkaar...)
Dat is leuk, hè? Dat geeft je toch even een kik!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Photoshoppen met GIMP
« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2010, 20:22:30 »
Zeker wel.


Misschien vind je deze link (via nrcnext) nog wel aardig,gaat over fake miniature.
http://bryansolarski.viewbook.com/little_world?p=1#13
Dat gaat met grote onscherpte en je krijgt inderdaad een miniatuurgevoel.....


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Photoshoppen met GIMP
« Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2010, 20:54:39 »
Hoi Paul,

Leuk werk! Dat vervagen had ik al eens uitgeprobeerd bij een foto gemaakt met een compact camera. Het is wel wat werk om de selectie te maken, maar dan heb je ook wat ... .

Ik krijg die foto hier niet gelinkt. Er is wel een link, maar die doet het niet. Hij staat op Flickr in de Trial set, rijder Bob Kreder (geel shirt)

Bedankt voor de link. Aan het nut bij een miniatuur had ik nog niet gedacht.

Terzijde: Ik houd me tegenwoordig trouwens vast aan het principe dat als IK het mooi vind het Photoshoppen iets teveel is gedaan. Het moet er niet dik opliggen.

en het was juist zo leuk!!
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2010, 21:12:49 door Ronald »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers