Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

209 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 01:24:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?  (gelezen 14418 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Gepost op: 12 juni 2010, 18:47:47 »
hallo,
ik wil mijn vista behouden met al mijn programma,s en bestanden en w7 er nieuw bij installeren inc de bestanden en programma,s die ik ook op vista heb staan.
of optie 2; mijn hele windows vista+programma,s+bestanden kopieren naar een externe harde schijf en dan de boel wissen/formateren op mijn laptop, maar, kan ik met een lege laptop wel windows opstarten van mijn externe harde schijf ?




ik wil dit om de reden dat ik wil oefenen met een schone installatie van vista, ik heb dat nog nooit gedaan...en als ik dat dan zou verklooien kan ik iig op mijn w7 terug vallen zonder in paniek te raken en indien nodig via internet (nl computerforum) mijn problemen voor leggen en zodoende oplossen.


btw..vista is 32 bit en w7 wil ik 64 bit.


tenminste..dat was mijn gedachtegang, nu wil ik graag weten of dit mogelijk is op deze manier ?


groet ben
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2010, 19:04:16 door ben »

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2010, 22:43:43 »
Dag Ben,
 
Windows 7 kan je in een lege tweede partitie installeren, naast Vista dat al in de eerste partitie aanwezig is.
Heeft jou pc geen lege tweede partitie, dan kan je met de diskmanager van Vista (start, type diskmgmt.msc en geef enter) een bestaande partitie verkleinen, om zo ruimte te maken. Hierna start je op met de Windows 7 DvD en kies je voor Aangepaste installatie, ik dacht ook de keuze 'geavanceerd', en wijs je de lege partitie aan als installatiepartitie. Vergis je niet in de partitie, je wilt niet dat Windows 7 Vista verwijdert!
 
Nadat je de installatie hebt voltooid zal je zien dat er een opstartmenu bijgekomen is, waarmee je kan kiezen voor het oude Vista en de nieuwe W7.
 
TIP: Voordat je probeert een Vista partitie te verkleinen ruim je alle rommel op, temp mappen leegmaken, en dan defragmenteren. Op deze manier veeg je de bestanden meer naar het begin van de harddisk, zodat je meer ruimte vrijspeelt voor de nieuwe partitie want diskmgmt.msc is niet slim genoeg om dat zelf te doen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2010, 12:14:46 »
Dag Ben,
 
Windows 7 kan je in een lege tweede partitie installeren, naast Vista dat al in de eerste partitie aanwezig is.
Heeft jou pc geen lege tweede partitie, dan kan je met de diskmanager van Vista (start, type diskmgmt.msc en geef enter) een bestaande partitie verkleinen, om zo ruimte te maken. Hierna start je op met de Windows 7 DvD en kies je voor Aangepaste installatie, ik dacht ook de keuze 'geavanceerd', en wijs je de lege partitie aan als installatiepartitie. Vergis je niet in de partitie, je wilt niet dat Windows 7 Vista verwijdert!
 
Nadat je de installatie hebt voltooid zal je zien dat er een opstartmenu bijgekomen is, waarmee je kan kiezen voor het oude Vista en de nieuwe W7.
 
TIP: Voordat je probeert een Vista partitie te verkleinen ruim je alle rommel op, temp mappen leegmaken, en dan defragmenteren. Op deze manier veeg je de bestanden meer naar het begin van de harddisk, zodat je meer ruimte vrijspeelt voor de nieuwe partitie want diskmgmt.msc is niet slim genoeg om dat zelf te doen.
hoi michel,


bedankt voor je snelle reactie,

kom ik meteen met een ander probleem wat ik eerst graag opgelost wil hebben, 
het valt mij op dat een partitie verkleinen geen probleem is, maar als ik een partitie wil uitbreiden dan lukt dat niet.
ik heb daar door al 2 partities met foto,s omdat het mij niet lukte om de 1e partitie met foto,s uit te breiden, en toen heb ik maar een nieuwe partitie aan gemaakt want dat gaat wel simpel.

kortom.. voor dat ik straks met tig partities (ik heb er nu 4) op mijn laptop zit wil ik dit graag eerst voor elkaar hebben.

andere vraag; ik heb de w7 nog niet aan geschaft, nou zie ik dat de oem-versie veel goedkoper is, zou ik die zonder problemen kunnen installeren ? (ik heb wel op oem-versie gegoogled en weet dat het officieel op een nieuw systeem bedoeld is, maar ja..niet geschoten is nooit raak toch ?)
groet ben

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2010, 13:24:23 »
Dag Ben,
 
Kan je een nauwkeurig overzicht geven van de nu bestaande partities en eventuele vrije ruimte op dat notebook?
Je kán een OEM prima installeren, maar je mág het alleen bij nieuwe hardware (niet ouder dan 3 maanden).
Michel Uphoff
Homepage

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2010, 14:22:35 »
Dag Ben,
 
Kan je een nauwkeurig overzicht geven van de nu bestaande partities en eventuele vrije ruimte op dat notebook?
Je kán een OEM prima installeren, maar je mág het alleen bij nieuwe hardware (niet ouder dan 3 maanden).


hierbij een screenshot van mijn schijfbeheer.


mijn laptop is bijna 2 jaar oud, als ik nu toch een oemversie installeer, krijg ik dan problemen met ms ? of functioneert het dan niet ?


ik zag ook nog een website die ook w7 verkopen in us dollars, maar ik weet niet of dat betrouwbaar/legaal is ? als ik bij de F.A.Q. kijk lijken het mij ordinaire kopieen, maar ik kan het fout hebben.
zou jij eens een blik willen wagen op die site ? zie link http://www.gold-downloads.com/shop/item/394/


groet ben
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2010, 14:37:10 door ben »

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2010, 15:35:38 »
Dag ben,
 
Sorry, beetje druk. Kom er vanavond of morgen even op terug.
Michel Uphoff
Homepage

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2010, 19:48:30 »
Dag ben,
 
Sorry, beetje druk. Kom er vanavond of morgen even op terug.

he michel,

maakt niet uit hoor, heeft geen haast, tis geen aangenomen werk  :D , ik zie van zelf wel als je gereageerd hebt

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2010, 21:24:33 »
Dag Ben,
 
Met die leverancier lijkt op het eerste oog niets mis, maar ik vertrouw het gezien de afbraakprijzen voor geen meter. Ik heb Microsoft zelf om opheldering gevraagd, want als ik bij dat bedrijf ook volgens Microsoft zelf legale Office 2010 pro versie voor $ 130,- kan kopen ben ik zeker geïnteresseerd. Hopelijk hoor ik snel wat terug.
 
Wat betreft jouw partities:
 
Heb je een externe usb disk? Zo ja dan zou ik als volgt handelen:
 
1: De inhoud van A: en van E: kopiëren naar die disk.
2: De gratis 30 dagen versie van drive snapshot ophalen: KLIK
3: De C: partitie uitruimen, en de pc controleren op correcte werking.
4: Met drive snapshot een kopie maken van de C: partitie op de externe disk (en die goed bewaren)
5: De recovery partitie F: verwijderen
6: Nadat de C: partitie grondig is gedefragmenteerd (doe dat desnoods met een betere defragger zoals JKdefrag: KLIK ) met de diskmanager de C: partitie verkleinen tot de gewenste (of haalbare) omvang.
7: Nu heb je waarschijnlijk iets in de buurt van 70 GB aan schijfruimte vrij. Dat is niet al te veel, want je moet nog pakweg 25 GB aan foto's terugplaatsen. C: nog verder verkleinen tot pakweg 50 GB kan alleen als je er eerst nogal wat vanaf haalt, want er staat nu ongeveer 60 GB op, en je moet toch minstens 10 GB vrije ruimte op C: overhouden voor Vista zelf.
8: Lukt het je om C: tot 50 GB te beperken, dan zou ik vervolgens twee partities van 50 GB aanmaken: Een voor W7 en een voor foto's.
9: Vervolgens installeer je op de aangegeven wijze Windows 7 in de ene lege partitie, en als alles in orde is, kopieer je de foto's terug in de 50 GB fotopartitie.
 
Alles bij elkaar is het wel aardig krap, want 150 Gb voor twee besturingssystemen + de nodige data kan maar nèt.
 
Wat betreft dat Drive Snapshot: Bewaar die kopie van C: die je er mee gemaakt hebt goed. Mocht je hem ooit terug moeten zetten, dan zal je drive snapshot nogmaals moeten downloaden (of een licentie kopen). Je zal dan moeten kunnen opstarten met een Usb-stick of een cd. Wij helpen je dan desgewenst wel hoe je dat doet, en hoe je zelf die C: partitie kan terugzetten op deze manier. Het is natuurlijk ook érg handig om later een snaphot van alle partities te maken met dat geweldige tooltje. Kan je ook Windows 7 in een paar minuten terugzetten zonder dat je een langdurige installatie met alle updates en instellingen hoeft te doen.
 
Heb je geen externe usb-disk (of een te kleine externe opslag), dan wordt het erg lastig voldoende ruimte vrij te maken voor twee fatsoenlijke partities. Misschien kan je er ergens een lenen. Of kopen natuurlijk. Een externe Usb disk van pakweg 500 GB kan je al voor 50 á 60 euro ex Btw kopen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2010, 23:26:29 »
Hoi Michel,

Citaat
Alles bij elkaar is het wel aardig krap, want 150 Gb voor twee   besturingssystemen + de nodige data kan maar nèt.
Is het dan niet handiger/verstandiger om een 2e HD aan te schaffen en Win7 daarop te installeren?


Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2010, 11:13:56 »
Hoi Peter,
 
Is een laptop. Interne disk vervangen door een met grotere capaciteit kan waarschijnlijk wel.
Michel Uphoff
Homepage

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2010, 12:50:34 »
hoi michel,


ik heb een backup op mijn externe hd staan dmv "windows complete pc back-up",
is dat ook goed ipv dat snapshotprogramma ? want dat is in het engels, snap er dan helemaal weinig van (ik vind het computergedoe in het algemeen in het nederlands al moeilijk genoeg :( ).


ik heb nog een vraag over dat "windows complete pc back-up" (zie bijlage), als ik nu zou formateren en ik zou de boel terug zetten met "windows complete pc back-up", heb ik dan weer exact dezelfde instellingen/programma,s/bestanden/browsers etc,etc weer terug ?
of krijg ik dan toch nog weer een hoop gedoe met drivers, updates,bestanden terug zetten, etc,etc ?



en moet ik ondanks dat ik een "windows complete pc back-up" heb, ook een back-up van bestanden en mappen maken ? 


is dit trouwens op deze manier wel een schone installatie ?
sorry als ik een beetje over kom als of ik van de hak op de tak spring, maar ik probeer de materie eerst op mijn manier te begrijpen voor dat ik verdere actie onderneem  :( .
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2010, 13:17:15 door ben »

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2010, 20:00:05 »
Michel,

Citaat
Is een laptop.
Oeps :schaam:


Peter



Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2010, 23:15:01 »
Dag Ben,
 
>> als ik nu zou formateren en ik zou de boel terug zetten met "windows complete pc back-up", heb ik dan weer exact dezelfde instellingen/programma,s/bestanden/browsers etc,etc weer terug ? <<
 
Dat type complete backup kan je als de disk vervangen is alleen terugzetten als je een Vista DvD hebt om mee op te starten, vervolgens moet je dan de recovery Console kiezen (Waarschijnlijk heet dat in het Nederlands de Herstelconsole). Hier kan je kiezen voor Windows RE en zo'n backup terugzetten.
Maar als Vista niet meer start, terwijl de harddisk nog wel goed is kan je via de dan automatisch gestartte Windows RE zo'n complete backup terugzetten. Vista zal dan meestal zelf wel herkennen dat er iets grondig mis is en Windows RE starten. Hoe dat moet staat in DIT artikel van Microsoft.
 
Bottom-line: Harddisk was defect en is dus vervangen, en je hebt geen Vista DvD: Dan wordt het haast onmogelijk die totale backup van Windows zelf terug te zetten, want die heeft een flink deel van Vista nodig.
 
Snapshot kan natuurlijk ook niets terugzetten als de pc niet eerst ergens mee wordt gestart, maar in dit geval kan dat een heel eenvoudige dos opstartfloppy zijn of een Usb-pen of Cd met Dos of BartPe.
 
Wel is het zo dat ook bij Windows complete pc backup de hele harde schijf opnieuw wordt voorzien van de backup, inclusief alle drivers, eigen documenten et cetera.
Michel Uphoff
Homepage

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2010, 23:26:19 »
hoi michel,


begrijp ik het nu goed dat ik eigenlijk niets aan die "windows complete pc back-up" heb want ik heb geen Vista DvD ? (windows was al geinstalleerd toen ik de laptop nieuw kocht ).

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: kan vista en w7 samen op 1 laptop ?
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2010, 22:52:54 »
Dag Ben
 
>> begrijp ik het nu goed dat ik eigenlijk niets aan die "windows complete pc back-up" heb want ik heb geen Vista DvD ? <<
 
Alleen als de harddisk nog in orde is (en Vista beschadigd) kan Vista de herstelomgeving starten zodat je die backup terug kan zetten.
 
Is de harddisk defect en je hebt hem (laten) vervangen, dan heb je de Vista DvD nodig om die backup op de schijf terug te zetten. De herstelomgeving stond immers op die oude maar defecte harde schijf.
Michel Uphoff
Homepage