Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

203 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:16:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Foto Workflow in Ubuntu/Linux  (gelezen 19374 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Foto Workflow in Ubuntu/Linux
« Gepost op: 30 juni 2010, 15:14:00 »
Goedemiddag!

Ik liep laatst tegen een uitgebreid artikel aan in een tijdschrift over de workflow voor foto's in Windows. Dat heb ik met veel plezier gelezen. Zo'n "workflow" is niet anders dan een volgorde van het werken naar het uiteindelijke resultaat. Een mooie afdruk of een mooie afbeelding op scherm voor een diapresentatie, een achtergrond bijvoorbeeld.

Eenmaal door het bijzonder goed geschreven stuk heen bedacht ik dat mijn aanpak zo slecht nog niet was. Je kennen me zo langzamerhand wel. Dat doe ik in Ubuntu. In Linux dus. Allemaal open source programmatuur.  Microsoft of Windows, Adobe Photoshop of Lightroom is nergens op mijn machine te vinden.

Het leek me wel een goed idee hier eens te vertellen hoe mijn workflow is en natuurlijk ook waarom. Eën soort "The Making Of".

Camera

Ik heb de camera al een hele tijd ingesteld op het opslaan van de foto's in JPG en in RAW formaat. Dat JPG is handig voor de orientatie. Ik zet die afbeeldingen ook vaak om in kleinere afmetingen om ze gemakkelijker te kunnen downloaden via een batch process (geautomatiseerd dus).
Het RAW bestand bevat alle gegevens die de camera opslaat via zijn sensor. Het is daarom ook veel groter dan het JPG broertje. Daarom kan je bij het RAW formaat veel meer met de belichting en de kleuren corrigeren. Echt veelbelovende foto's bewerk ik daarom vanaf het RAW formaat. Alleen het laatste stukje gebeurt nog in het foto-bewerkingsprogramma.

Beheer

Na het van de camera halen van de bestanden naar een tijdelijke map hernoem ik de bestandsnamen door er een naam voor te zetten van bijvoorbeeld het evenement of het onderwerp. en dan de datum. Het achterste stuk met het unieke bestandsnummer blijft zoals het is. Ik heb een tijd gewerkt met o.a. Picasa. Maar dat bindt me teveel aan een bepaald programma. Met deze hernoemde bestandsnamen is het misschien niet zo erg mooi en ook iets minder handig. Maar het is wel goed blunderbestendig en prima te doen.

RAW

Eerst blader ik door de JPG bestanden om een keuze te maken welke foto's de moeite waard zijn om ermee door te gaan. Die open ik dan in GIMP. Dat is de Linux tegenhanger van het beroemde Photoshop. Voor het bewerken van de RAW bestanden is de UFRaw plugin nodig. Die zit gewoon in de software verzameling van Ubuntu. Het is met een enkele muisklik te installeren.

In UFRaw is het een kwestie door de tabbladen heen te bladeren en de bijstelmogelijkheden te benutten naar wens. Het eerste is de belichtingscorrectie. Een volle stop verschil (een diafragma groter of kleiner) is geen enkel probleem. Soms heb je een foto die er echt goed naast zit, maar wel een erg leuk moment heeft vastgelegd. Dan ga je desnoods tot het randje en dat is meestal nog erg ver ook.

Hier vindt je ook de witbalans. Meestal kijk ik wat de camera heeft gekozen en wat het programma ervan denkt te maken. Dan stel ik de automatische keuze van de camera vaak nog wat bij. Ik heb wel geleerd al die bijstellingen niet te overdrijven. Je moet nog een goed stuk van een opvallend effect wegblijven.

Dan is het de beurt aan de curven instelling, waarmee je de heldere en de donkere partijen ieder een eigen helderheidsafstelling kan meegeven.

Het volgende tabblad geeft de mogelijkheid iets te doen aan de kleurverzadiging. Daarmee worden de kleuren levendiger. Ik gebruik deze mogelijkheid vaak, maar wel heel terughoudend.

Dan als laatste tabblad kan je een uitsnede maken uit de foto. Al streef ik er altijd naar dat bijsnijden zoveel mogelijk te beperken, soms moet je wel. Maar ik vind het zonde, want je gooit dan een boel pixeltjes weg en zoveel heb ik er nooit over.



GIMP

Met de knop OK opent zich het GIMP venster en UFraw sluit zich. In GIMP  maak ik de foto dan definitief pas voor het doel voor ogen. Als ik er bureaubladachtergronden van wil maken snijd ik ze hier pas voor de drie meest voorkomende schermverhoudingen. Daarna schaal ik ze terug naar de hoogste resolutie die voor beeldschermen nog zinvol is. Als laatste gaat dan het verscherpen filter er nog overheen als finishing touch. Ook hier ben ik terughoudend met het benutten van de mogelijkheden. Het filter staat bij GIMP standaard op 5,0 en 0,5. Ik ga meestal niet verder dan 4,5 en 0,45.

Printen

Bij foto's die ik klaarmaak om te worden afgedrukt houd ik in de hele workflow rekening met welk beeldscherm ik voor mijn neus heb en welke printer het zal worden. Ik had een tijdje geleden een foto van een mooie stoomtrein, maar de matzwarte partijen liepen erg dicht. Ik heb toen een oud beeldscherm gepakt en die zoveel teruggesteld dat ook daar de zwarte partijen dichtliepen. Toen vervolgens in GIMP het contrast zoveel bijgesteld dat die monitor weer wat doortekening liet zien. En warempel, dat werkte puik. De geprinte afbeelding was netjes.

Opslag

Tenslotte verplaats ik de bestanden naar de definitieve map met foto's op een externe harde schijf. Het zijn behoorlijk ruimtevreters, die RAW bestanden. Ik maak ook een regelmatige backup van die foto's.

Dat was het. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad. Schroom niet om commentaar te plaatsen. We kunnen van elkaar toch alleen maar leren?
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2010, 15:19:42 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Foto Workflow in Ubuntu/Linux
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2010, 20:24:42 »
Hoi Just,

Leuk artikel! :)  Dat Gimp kan ik dus ook met Windows gebruiken (gezien het screenshot ;) )?

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Foto Workflow in Ubuntu/Linux
« Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2010, 20:53:13 »
Hallo Ronald,

Vrijwel alles in de Open Source sector aan grote programma's doet het ook puik in Windows: GIMP, Inkscape, Scribus, OpenOffice.

Je wil het niet weten!
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2010, 21:10:14 door Ronald »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers