Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

207 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:59:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: wat komt er allemaal kijken als je nieuwe PC hebt gekocht  (gelezen 17715 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Leonard
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
wat komt er allemaal kijken als je nieuwe PC hebt gekocht
« Gepost op: 2 juli 2010, 11:51:19 »

Beste mensen,

Ik heb al tien jaar dezelfde simpele PC en wil nu (om verlost te zijn van de kuren die die is gaan vertonen) eindelijk maar eens een nieuwe PC aanschaffen, maar ik zie erg op tegen de rompslomp en wat er allemaal fout kan gaan. De keuze en aanschaf zelf kunnen me niet zo boeien (morgen staat er weer een setje bij de Aldi), ik hoef er ook niet zoveel mee te kunnen, als het allemaal maar wérkt straks.

De zorgen die ik heb zitten vooral op gebied van het installeren en overzetten. Ik weet al niet goed waar ik allemaal wachtwoorden heb staan (de internetwachtwoorden van sites om in te loggen heb ik wel op een lijstje, maar verder? voor mail? kabel?). Is er een foefje om de vitale persoonlijke instellingen en nummers enzo in je huidige PC op te snorren? Zo niet, dan moet het dus handmatig: welke moet ik dan beslist niet vergeten?

Ik heb er gewoon bar weinig verstand van en ik heb ook geen handige neef of buurman die even komt helpen. Bijvoorbeeld: mijn kabelmodem is destijds door iemand van essent/athome geplaatst. Ik weet niet of nu, als ik gewoon kabel in een nieuwe PC inprik, e.e.a. vanzelf wel gaat herkennen. Ergens kan ik me niet goed voorstellen dat als de Aldi een PC verkoopt, dat het dan zo'n probleem wordt, want de filiaalchef in zijn stofjas wil ook geen lastige sukkels aan de deur.

Overzetten van mijn databestanden naar nieuwe harde schijf moet toch simpel zijn (kan ik altijd nog kopiëren, al is het maar via usb-sticks), maar dat lijkt me dan iets om via een kabeltje tussen beide PC's te doen? Wat voor kabel moet dat worden? Heb ik die al of wordt zoiets bijgeleverd of moet ik het apart kopen?

Alle tips zijn welkom!

Er is nog iets. Ik gebruik nu behalve Word voor bepaalde tekstverwerkingsklussen ook nog het aloude WordPerfect 5.1 in een dosbox. Het is een heerlijk klein programma, ik heb er belangrijke gegevens in ondergebracht, de sneltoetsen vind ik blindelings en ik wil er dus per se in blijven werken. Kun je in de hedendaagse PC's onder Windows 7 ook zo'n dosbox met WP 5.1 laten draaien? Of kan dat niet meer en moet ik dat anders oplossen (bijv. door desnoods mijn huidige oude PC ernaast te houden).

Tot slot. Op die Aldi-PC's zitten probeerversies van software. Nou heb ik weinig zin om daar licensies van te gaan betalen; voor office, browser, antivirus en firewall zullen online toch wel goede gratis alternatieven van het web te halen zijn (suggesties zijn welkom). Maar waar ik niet gerust op ben: laten die probeerversies zich probleemloos uninstallen? Of gaat de nieuwe PC dán al moeilijk doen?

Ik ben blij met elk meedenken. Alvast heel erg bedankt! Leonard


Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: wat komt er allemaal kijken als je nieuwe PC hebt gekocht
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2010, 23:20:15 »
Hallo Leonard,


Die kabel werkt gewoon hoor als je die op je nieuwe pc aansluit.


Overzetten van emailadresgegevens,dat kan met exporteren.Ik zou het met de usb-stick doen.


Paul

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: wat komt er allemaal kijken als je nieuwe PC hebt gekocht
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2010, 15:06:02 »
Hallo Leonard,

Citaat
Ik heb al tien jaar dezelfde simpele PC en wil nu (om verlost te zijn   van de kuren die die is gaan vertonen)...
Welke Windows versie gebruik je nu en wat voor kuren bedoel je.

Als je een compleet nieuwe pc aanschaft, dan handhaaf je de oude gewoon totdat je zeker weet dat alles overgezet is. Simpelweg kun je dan op de oude opzoeken wat er zoal ingesteld is per programma.
Heeft je router, ik neem aan dat je ADSL hebt, nog een vrije netwerk aansluiting, dan kun je de nieuwe computer erop aansluiten. Bestanden overzetten is dan via deze netwerkverbinding mogelijk.

Citaat
Is er een foefje om de vitale persoonlijke instellingen en nummers enzo   in je huidige PC op te snorren?
Helaas niet. Elke Windows versie en elk programma heeft zo zijn eigen instellingen. Er zijn wel enkele programma's die een export- en import-mogelijk programma's hebben voor de instellingen.

Citaat
Ik weet niet of nu, als ik gewoon kabel in een nieuwe PC inprik, e.e.a.   vanzelf wel gaat herkennen.
Dat is afhankelijk van je abbonement en het soort kabel (USB of netwerk).

Citaat
Heb ik die al of wordt zoiets bijgeleverd of moet ik het apart kopen?
Als je een lokale netwerkverbinding kunt opzetten, dus beide computers tegelijk op je router, dan hoef je niets extra te kopen. Hooguit een netwerk snoertje als dat niet is bijgeleverd

Citaat
Kun je in de hedendaagse PC's onder Windows 7 ook zo'n dosbox met WP 5.1   laten draaien?
Geen ervaring mee. Volgens DEZE site is het niet aan te raden.

Citaat
laten die probeerversies zich probleemloos uninstallen? Of gaat de   nieuwe PC dán al moeilijk doen?
Die programma's kan je meestal zonder problemen verwijderen. De nieuwe computer hoort daar niet moeilijk over te doen.


groeten, Peter

Offline Leonard
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
Re: wat komt er allemaal kijken als je nieuwe PC hebt gekocht
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2010, 13:12:44 »
Beste Paul en Peter,
heel hartelijk bedankt voor het geduldig meedenken!

Inmiddels heb ik mezelf de Aldi-PC cadeau gedaan. Hij doet het, dat is alvast een hele geruststelling (maar nu komt het echte werk natuurlijk). En hij glimt vreselijk. Maar dat gaat vanzelf over, hier.

Eerst dit: ik heb geen router voor een thuisnetwerk. Ik heb ook geen ADSL, maar kabel (als in ''kabel-TV": in het kastje aan de muur kan maar 1 kabel). Omdat ik waarschijnlijk ook mijn oude PC moet aanhouden (zie hierna), zal ik moeten nadenken hoe ik dat op een prettige manier doe.

Mijn oude bak had Windows ME, en de kuren zijn er teveel om te vertellen. Ik ben van plan om die, als ik alles-van-belang op de nieuwe heb staan en het daar naar behoren werkt, om die ouwe dan naar de oorspronkelijke staat terug te brengen met de destijds bijgeleverde schijf "retten.exe" (een van de nare  manco's is bijvoorbeeld dat hij niet meer wil systeemherstellen naar een bepaalde datum).

Als ik het goed zie heb ik twee redenen om de oude PC te bewaren naast de nieuwe:

1. Op de oude bak kan ik tenminste probleemloos werken met Wp 5.1 in een dosbox (en op de nieuwe kennelijk niet zonder problemen, bedankt voor de informatieve pagina).

2. Op de oude bak kan ik, in geval van nood, nog inbellen met een telefoonmodem (en in de nieuwe zit volgens mij helemaal geen inbelmogelijkheid meer?). Ik vind dat gunstig omdat de kabel wel eens uitvalt en dan heb ik altijd nog een telefoonlijn.

Een derde, meer bijkomstige reden is nog dat mijn ouwe printertje met een dikke kabel aan de ouwe PC zit, hetgeen ook héél ouderwets schijnt te wezen. Als ik die printer wil opgebruiken (voorlopig hoef ik geen andere, al komt dat er wellicht nog eens van) gaat dat dus het simpelst vanuit de oude PC.

Nu dacht ik eerst: Oh, dan moet ik dus een router aanschaffen en dan maak ik een thuisnetwerk waar ook die andere PC aanhangt (niet dat ik al weet hoe precies, of wat het kost, maar goed, dat valt uit te zoeken). Met als voordeel dat ik dan wellicht op de Peter-manier bestanden en instellingen kan overhevelen.
Maar netwerk aan een router lijkt bij nader inzien geen slimme oplossing, want dan zit ik hier als alleenstaande aan mijn bureautje opeens met twee beeldschermen, twee muizen en twee toetsenborden. Dus ik zou eigenlijk alleen de twee PC's aan elkaar willen hebben, waarbij de nieuwe de baas is (met zijn scherm en zijn muis) die af en toe even de oude als knecht in dienst heeft. Maar kan dat en zo ja: hoe doe je dat?

Terzijde: kan ik in de tussentijd gewoon steeds de internetkabel uit de ene PC trekken en in de andere steken, en dan weer terug, net hoe het uitkomt? Of moeten ze (mijn computers en/of de firma ziggo) dan telkens weer heel tijdrovend denken van waar-is-mijn-netwerk-gebleven en welk-ip-adres-is-dit-nou-weer?

Bedankt weer! Hartelijke groet van Leonard

Offline Leonard
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
Re: wat komt er allemaal kijken als je nieuwe PC hebt gekocht
« Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2010, 16:21:41 »
 
  PS
 
Zoekend op internet leek me eerst: aha, ik moet een "Belkin Switch" hebben, dan kan ik daar monitor enzo aanhangen, en dan op het kastje kiezen voor welke PC ik die wil gebruiken. Dat zou al iets zijn (bijvoorbeeld voor het werken met WP op de oude bak).
 
Maar als ik het goed zie kan ik daarmee niet mijn internetkabel delen. En dat wil ik dan ook wel graag, dus verder doorzoekend vind ik bij de Belkin routers (hoeft niet draadloos, dus bijv de Belkin F5d5231df4, die vast al wat ouder is?) het fascinerende zinnetje "Gebruikt de ingebouwde switch voor het delen van bestanden en randapparatuur"
 
Nu vraag ik me af: kan ik met een dergelijke router dus twee pc's koppelen aan internet-via-kabel én ze intussen allebei aansturen met één en dezelfde monitor muis en toetsenbord? Of bedoelen ze wat anders, bijv een printer, en moet je wel complete onafhankelijke setjes aan de router hangen.
 
En als het inderdaad kan:
- kan ik dan ook mijn oude PC blijven gebruiken voor inbellen per telefoonmodem (in geval van nood)
- is er iets tegen op een dergelijke ouwe router (leek mij gunstig voor de prijs, evt tweedehands)
- is het een bezwaar dat de pc's een verschillend besturingssysteem hebben, zoals in mijn geval windows ME (op de oude) en windows 7 (op de nieuwe)
- zijn er lastige kanten aan, waar ik nog niet aan gedacht heb omdat ik er totaal geen verstand van heb?
 
Bedankt vast! Groet van Leonard

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: wat komt er allemaal kijken als je nieuwe PC hebt gekocht
« Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2010, 20:06:25 »
Hoi Leonard,

De WinME en Win7 computer kun je middels een KVMA-switch (Keyboard-Video-Muis-Audio) aansluiten. Je hebt dan maar 1 stuks keyboard, beeldscherm, muis en boxen nodig.

Met een netwerk switch kan je inderdaad je huidige aansluiting uitbreiden zodat beide computers kunnen internetten en je bestanden kan overzetten.
HIER staat een artikel met tekst en plaatjes

Op je WinME computer verandert nauwelijks iets. Het inbelmodem zal dan ook gewoon blijven werken. Werkt dat inbellen uberhaupt nog wel?
Gedeelde mappen op WinME kunnen door Win7 bekeken/gewijzigd worden. Ik weet niet zeker of je vanuit WinME op de Win7 computer kan.

Waarschijnlijk kan je dan ook vanuit Win7, via het netwerk, printen naar de printer die op de WinME computer aangesloten is.

Citaat
- zijn er lastige kanten aan, waar ik nog niet aan gedacht heb omdat ik   er totaal geen verstand van heb?
Die komen vanzelf aan bod. ;)


Peter