Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

359 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 10:46:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Herrieschoppende Southbridge ventilator  (gelezen 11235 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Herrieschoppende Southbridge ventilator
« Gepost op: 7 november 2009, 21:22:40 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:03-07-2007
 Aan:AllenMsgID:3458.1
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

De PC in mijn knutselschuur had een kleine, maar erg lawaaiige, ventilator direct naast de processor en zijn grote ventilator. Draaide die PC vijf minuten, dan werd het weer stil. Dat is de Southbridge fan. Alhoewel, ik las ergens een opmerking dat de South- en de Northbridge tegenwoordig één chip zijn. Nou ja, herrie is herrie.

Ik ken dat soort kleine ventilatorretjes. Die zitten heel simpel in elkaar. De lagertjes zijn meestal niet meer dan sinterbronzen busjes. Sinterbrons is net dat open asfalt. Er zit veel ruimte in en daarin zit dan smeermiddel.

In dit geval was het smeermiddel duidelijk op en pas als het bronzen busje van ellende warm begon te worden kwam er nog wat bovenkruipen. Daardoor wordt dan de herrie minder omdat er toch weer wat smering was.
Aangezien ik met deze PC lekker met Linux experimenteer en daarnaast ook grote downloads doe (voor die Linux versies) was actie geboden. Het ding maakt aardig wat draaiuren. Een ander ventilatortje opsnorren was goed denkbaar. Maar allereerst maar eens dat herrieschoppertje er met beleid vanaf. Nou, dat was twee schroefjes en in tien seconden klaar.
Wat voelen aan de schoepjes leverde een duidelijke impressie op van een kurkdroog lagertje. Het leek erop dat het lagertje aan de achterzijde onder een sticker zat. Stickertje er voorzichtig af met een mesje met het oog op hergebruik <grinnik> en jahoor, ik keek recht op het asje en het bronzen busje.
De volgende vraag was: olie of smeervet. Olie trekt lekker in dat sinterbronzen busje en spettert ook sneller in het rond. Vet dus maar. Met het nodige heen en weer bewegen het vet goed over het asje en bus verspreid, daarna het teveel aan vet weggehaald. De oppervlakte voor dat stickertje goed ontvet en die sticker weer teruggeplakt. Extra lijm was niet nodig.
Toen ik de PC weer aanzette was het heerlijk stil onder die kap. Hij draait nu weer een uur of twee. Geen rondvliegend vet.Zou ik het dan goed gedaan hebben?

Bijgaand een plaatje van een moederbord met een witte pijl naar het bedoelde fannetje. Achteraf gezien had ik natuurlijk een stelletje foto's moeten maken van de hele operatie. Maar ik was juist zo lekker bezig. Het kwam er even niet van.

groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!

Bijlagen :

mbord.jpg
251KB


Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3458.2
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Zou ik het dan goed gedaan hebben? <<
Natuurlijk, dat is de manier. Zo'n fannetje kan dan rustig weer een jaar of langer mee zonder herrie te schoppen. Overigens heb ik speciaal hiervoor een mengsel gemaakt van kogellagervet en olie. Olie is te dun en loopt er bij hitte te makkelijk uit, en vet is te dik en trekt niet in het sinterbrons (of gesinterd gietijzer).

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:03-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3458.3
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel ,

>> mengsel gemaakt van kogellagervet en olie <<

Het smeervet wat ik hier heb gebruikt hangt daar ook een beetje tussen in. Gewoon kogellagervet - vooral het vet wat ze in de fietsenwereld daaronder verstaan - is inderdaad gewoon te dik. En ik had dus wel gelijk met mijn vermoeden dat olie te dun zou zijn. Zo'n ventilatortje draait nog aardig wat toeren en het wordt daar behoorlijk heet.
Ik heb ook nog een pot scheepschroefassenkopervet. Met echt hele klonten koper. Hopelijk wordt dit stukje niet gelezen door één van die "moderne" koperdieven. Ach, nou ja - het is maar één blik vol.

Nou, de machine staat lekker te stampen op drie torrents voor de Slackware 12 CD's. Laat maar draaien nu, alles loopt als een zonnetje onder Ubuntu 7.04
Hartelijk dank voor de toelichting.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3458.4
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> scheepschroefassenkopervet <<
3 x woordwaarde en je bent het mannetje.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:03-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3458.5
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel ,

>> 3 x woordwaarde <<
Helaas, dat gaat hier thuis niet lukken. Die pakken de van Dale en dan hang ik. Als we de discussie echt tot het einde voeren, dan grijpen we vermoedelijk de online van Dale:
U hebt gezocht op scheepschroefassenkopervet:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.
Dat breedband voor een vast tarief heeft zo zijn gevolgen voor het spelen van die ozo traditionele maar leuke spelletjes
groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ruud (Sysop)Datum:04-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3458.6
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>>scheepschroefassenkopervet<<
Wat dacht je van treinensmeervet? (3x de woordwaarde)  Dat is vet....en dan bedoel ik echt vet....om alle treinen lekker door de wissels en bochten te laten rijden. Er zijn speciale vetpotten voor wissels en bogen geplaatst om maar vooral de teinen glijdend te laten rijden. Ik denk dat een ventilator daar prima op draait :-)
 
 ------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:04-07-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3458.7
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud ,

>> treinensmeervet? (3x de woordwaarde) <<

Even proberen dan maar, je weet maar nooit:

U hebt gezocht op treinensmeervet:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.
Helaas, Ruud! Maar ik ben wel benieuwd hoe dat vet precies is. Overigens zoemt het bewuste ventilatortje er dapper op los. Vooralsnog gaat dat goed. Moet ook, de PC is onder Ubuntu de nieuwe Slackware DVD aan het ophalen via een torrent. Dat is natuurlijk elke Slackware liefhebber aan het doen en dus gaat het wel sloom, zelfs via Bittorrent.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ruud (Sysop)Datum:05-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3458.8
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

>>Helaas, Ruud! Maar ik ben wel benieuwd hoe dat vet precies is.<<

Nah, dat wil je niet weten, ziet er vies, vet en heel zwart uit, althans...wat ze buiten in het spoor gebruiken. Even wat informatie, elke locomotief (ook het stuurrijtuig van de Benelux) heeft een installatie aan boord genaamd Wielflenssmering. Deze installatie sproeit automatisch elke 10 á 20 seconden wat olie op de wielflensen voor een betere gang door wissels en bogen. Verder liggen er in het spoor, voor een bocht/boog een soort vat, gemonteerd aan de binnenste spoorstaaf met een klein staafje die, als een trein daaroverheen rijdt, wat vet op het spoor aan brengt. De wielen van de trein zorgen dan voor de verspreiding in die bocht/boog zodat alles lekker soepel loopt. Dat eerst vet ziet er wel schoon uit maar dat laatste.....

>>Overigens zoemt het bewuste ventilatortje er dapper op los<<

En dat is prima toch....zo kun je zelf zo'n ventilatortje weer nieuw leven in blazen :-)





------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:05-07-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3458.9
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud ,

>> zelf zo'n ventilatortje weer nieuw leven in blazen <<

Ja inderdaad! Zo heb je er nog plezier van ook. Interessant, die smering bij de treinwielen. Er zit veel meer achter dan wij leken door hebben.
groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:14-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3458.10
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Beste Just,
>> erg lawaaiige, ventilator  <<
Mooi dat dat ding nu eindelijk z'n mond is gaan houden!
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:29-07-2007
 Aan:Ronald BeukerMsgID:3458.11
 Onderwerp:Herrieschoppende Southbridge ventilatorForum:ws-nlcomputer
Hallo Ronald ,

>> eindelijk z'n mond is gaan houden <<

Het ding heeft vandaag de hele dag zachtzoemend zijn best weer gedaan. Ik geloof dat Michel wel gelijk heeft, een jaar houdt hij zo wel vol en misschien is dan weer een doorsmeerbeurt voldoende? We zien wel.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!