Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

223 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:29:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Workshop: Geef je mooiste vakantiefoto een op-DOF-fer!  (gelezen 12604 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Workshop: Geef je mooiste vakantiefoto een op-DOF-fer!
« Gepost op: 15 juli 2010, 22:21:01 »
Goedenavond!

Net terug van een mooie vakantie en je foto's bekeken. Eentje gevonden die erg mooi is?

Maak hem dan af met deze techniek.

DOF betekent Depth of Field. In een foto is dan het onderwerp scherp en de omgeving niet. Daarmee springt het onderwerp er lekker uit. Met een professionele camera zo voor elkaar, maar met zo'n mooie compact camera is dat een probleem. Maar dat is met wat ellebogenstoom in een kwartiertje voor elkaar te krijgen.

Of je dat in Photoshop of in wat anders doet maakt niet uit. Ik doe het als Linux-eigenwijs voor in GIMP.

Dit effect is wat we willen:



Dat werkt al volgt:

  • We laden de foto in het programma. In PS en in GIMP wordt dat laag één. Via Venster openen we het lagenvenster en we maken nog twee kopietjes van die laag.


Het is wel zo slim om die drie lagen een naam te geven, die valt te onthouden. Ik koos Scherp, Vervaagd en Maskerbasis. Om die laatste gaat het trouwens. Dat is het grote geheim.

De laag Vervaagd is oorspronkelijk ook scherp, maar die neem ik te grazen met het Filter | Vervagen | Gaussiaans vervagen op standje 10 (5 is standaard in GIMP).

 Dus we hebben een Scherp en we hebben een Vervaagd. Nu is de hele techniek erop gebaseerd dat we met het masker de auto in de Scherpe laag laten zien en de omgeving via Vervaagd. Dat masker is dus een soort doorgeefluik. Wat zwart is in het masker is doorzichtig en wit is ondoorzichtig.

Dat masker ziet er uiteindelijk dan zo uit:





Hij is nog niet helemaal af. Er zitten nog wat witte spikkels in.

Nu hebben we een derde laag Maskerbasis met de auto helemaal in kleur. Die moeten we zien om te zetten naar een zwart silhouet. Nou geven alle goeroes heel mooie "in 1 klap klaar" methoden. Alleen werken die bij mij nooit zoals bij die goeroes. Ik pak daarom wijs geworden maar het toverstafje om aaneengesloten kleurgebieden te selecteren. Dan druk ik Shift in en rijg kleurgebiedje na kleurgebiedje tot één grote selectie bijeen.





Ik heb de drempelwaarde hier op de standaard 15 laten staan maar probeer gerust tot ongeveer 20. Dan gaat het wat ruimer. Daarboven wordt te veel meegepakt, maar test dat. Je kan altijd één stapje terug via Bewerken | Ongedaan maken.

In principe heb je alleen de omtrek nodig. Binnenin vegen we de overgebleven rommel weg met het gommetje of de verfspuit.

Hier zie je de grote kwast aan het werk:





Dit is nog weggummen, vandaar het wit. Eenmaal op dreef doen we de details en de randjes met een kleine kwast. Hier ben ik bezig met het hengsel van die mooie rieten mand:





Heb je een rechte chroomrandje, zet dan je kwast aan het begin, druk Shift in en sleep naar het eind. Je kwast maakt dan een mooie rechte lijn. Ook flauwe rondingen doe ik zo. Dat die ronding dan wat platte kantjes heeft is stukken minder erg dan wat ik er anders van bibber. Met Shift en + zoom ik dan eerst fors in op de foto. Dat scheelt ook veel.

Eenmaal aardig klaar met het uitgummen van het silhouet van die auto selecteer ik met de toverstaf dat witte gebied en kieper hem dan met de vulemmer vol zwart. Dan vervolgens draai ik de selectie om met Selectie | Inverteren en gooi heel de omgeving in één klap weg. Nou houden we een zwart autootje over!

Om het nog verder te verfijnen maak je de Scherp laag transparant met de schuif in het Lagenvenster, ga naar de Maskerbasis laag en werk die bij met de zwarte of witte verfspuit. Omdat de Scherp laag er doorheen schijnt ze je precies wat er gebeurt. Met het oogje in het Lagenvenster kan je simpel een laag aan en uit zetten voor een nog betere indruk.

Eenmaal klaar moeten we dat laag Maskerbasis kopieren naar een laagmasker. In het laagmasker zelf dat silhouet goed krijgen is niet lekker werken. Vandaar die laag Maskerbasis als tussenstap! Kopier de hele Maskerbasis met Selectie | Alles en dan Bewerken | Kopieren. Doe een rechterklik op de Scherplaag en kies Laagmasker. Kies daarna Laagmasker tonen!

Dat ziet er zo uit:





Ik heb hier het Laagmasker tonen  dus nog niet aangezet! Dat doen we wel en dan zie je dat masker in je hoofdscherm. Kies weer Selectie | Alles en dan Bewerken | Plakken op. Nu is een Laagmasker een kopietje van Maskerbasis. Het zwart houdt de auto tegen en laat de omgeving doorschemeren. Let op: kies niet Plakken maar Plakken op

Als nu de laag Scherp boven zou liggen (dat is ook boven in het Laagvenster) dan laat het laagmasker de laag Vervaagd zien van de daaronder liggende laag Vervaagd in het zwarte gedeelte. Dat is dus de auto. Die wordt nu dus - jawel - vaag!! Daarom moet je nu zwart en wit omdraaien met Kleuren | Inverteren.

De laag Basismasker hebben we eigenlijk niet meer nodig en die klikken we met het oog uit beeld.  Je zou wel gek zijn hem weg te gooien, want mocht je ergens nog iets zien dan kan je met deze laag je masker bijwerken.

Als goed kijkt zal je bijvoorbeeld opvallen dat het voorwiel aan de onderkant niet scherp is. Een blik op de laag Maskerbasis laat zien dat daar inderdaad de ronding van de band niet helemaal is gevolgd. Dat valt nu simpel te herstellen. Maskerbasis nog wat bijwerken en opnieuw in het Laagmasker kopieren. Klaar ben je.

Speel met het Laagmasker en keer zwart en wit om via Kleuren | Inverteren. Sleep die lagen onder en boven elkaar.

Pas op met in welke laag je werkt. Dat is altijd weer even wennen voor me. Het gummetje werkt niet als er al wat geselecteerd is. Kies dan eerst Selectie | Niets en gum er weer lekker op los.

Succes!!

« Laatst bewerkt op: 15 juli 2010, 23:24:52 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Workshop: Geef je mooiste vakantiefoto een op-DOF-fer!
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2010, 21:28:19 »
Hoi Just,

Leuke Workshop, dank je! :)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Workshop: Geef je mooiste vakantiefoto een op-DOF-fer!
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2010, 12:23:40 »
Hallo Ronald,




Als je zoiets print op een doodgewone kleurenlaserprinter op goed papier, dan sta je te kijken hoe mooi dat is.

Ik heb al een tijd Clairefontaine A4 DCP papier 160 grams in gebruik. Ik heb lang lopen zoeken naar goed papier voor een kleurenlaserprinter. Nu haal ik wel eens wat kleins bij Multi-Office hier in Zoetermeer voor mijn motorclub. Ik ben daar maar eens binnengelopen.

Afgelopen zondag zaten er weer een stel clubleden met een verkikkerd gezicht hun foto op dat papier te strelen.
Een tijd geleden ben ik maar eens gaan vragen of ze dat papier ook hadden in A3 formaat. Toen kwam er Mondy "Coated Glossy" 170 grams papier op tafel. Nog eens wat goedkoper ook. Ik had zondag een print bij me met deze auto. We hebben een echte fotograaf als lid. Hij heeft nauwelijks tijd om te rijden, de arme man. Zo druk.

Die zat ook al dat papier te strelen en kwam later vragen hoe ik dat gedaan had. "Dat zie je toch meteen, Martin?", zei ik. Het is tenslotte maar een Photoshoppie. "Jaja, zei hij een tikkie uit evenwicht gebracht, "even voorzichtig beginnen maar ... " en ging nog steeds strelend de print terugbrengen naar de eigenaar.
De volgende keer neemt hij een oude 200 mm professionele telelens voor me mee, beloofde hij.  "Om het nou eens te doen zoals het hoort!" Die lens kan me eigenlijk niet schelen. Ik ken die Martin. Hij brengt je in 10 minuten een paar jaar ervaring bij.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers