Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

217 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:48:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Wat zoek je in een notebook?  (gelezen 11407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Wat zoek je in een notebook?
« Gepost op: 7 november 2009, 21:25:32 »
Bericht 1 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PatrickDatum:12-07-2007
 Aan:AllenMsgID:3477.1
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Hoi allemaal,

Ik heb er nu nog geen geld voor, maar wie weet. Ik heb voldoende desktops hier staan, maar denk dat op een gegeven moment weer eens een notebook mijn volgende stap zal worden. AFgezien van het eigszins bij de tijd houden van wat er al staat dan.

Ik heb er wel zo mijn ideën over, maar wat zoeken jullie nu eigenlijk in een notebook? Moet het een Intel-Mac zijn? Linux of een BSD draaien? XP of Vista? Een desktop replacement of juist ultraportable?

Ik hoor graag andermans mening om ook mijn eigen gedachten weer eens aan te scherpen.

Groet,

Patrick



Bericht 2 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:12-07-2007
 Aan:PatrickMsgID:3477.2
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Hallo Patrick ,

>> zoeken jullie nu eigenlijk in een notebook <<

Gewoon een Wintel machine. Het mag trouwens best een AMD inplaats van Intel processor zijn. Dan is de praktijk dat je ze haast niet anders dan met Windows krijgt en dat is dan tegenwoordig Windows Vista. Macs zijn erg mooi en fijn, maar ik heb toch liever een PC.

Ik heb net een Toshiba enne, ik ben niet erg verrukt van dat Vista nadat ik er nu al weer een tijdje mee werk. Maar bestellen met Windows XP is er niet bij - heeft mijn vrouw moeten ervaren. Bestellen met niks (of een flop met Freedos of zo) is ook niet aan de orde.
Dell is er net mee begonnen wat machines met Ubuntu te leveren - alleen voor de US. Ik heb laatst gelezen dat ze het aanbod gaan vergroten. Zou dat echt goed gaan dan? Als ik had moeten kiezen tussen 50 euro voor Windows of Ubuntu - dan wist ik het wel. Dat werd Ubuntu. Ik loop trouwens toch al te aarzelen op deze laptop naast Vista Linux te zetten. Volgens mij heb ik dan een veel vlottere machine. Of dat Ubuntu wordt is nog wel de vraag.

Ultraportable? Nee, dat is leuk en kost veel extra centjes. Bovendien werkt dat niet echt fijn, zo'n krampedekramp toetsenbordje. Het is voor mij wel een desktop replacement, dat zeker.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 3 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PatrickDatum:12-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3477.3
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Just,

Dat het (W?)Intel-compatibel moet worden is duidelijk. PowerPC is dood, op wat Risc machines na. AMD of Intel? Tja, ik heb jaren toch dse prijs/kwaliteit van AMD erg goed gevonden, vooral de laatste X2's, maar de nieuwe Core 2 Duo is ze even voorbijgestreefd. Ik heb nog geen behoefte aan Quad Core, maar als dat er toch komt....

- Even tussendoor, ik heb al jaren gezegd dat je eigenlijk voor elke taak een apart PC moet hebben. Ik heb nooit geloofd in alles in een machines. Net zoals bij printer/scanner/fax/copier combinaties, krijg je dan toch te vaak een compromis. Nu met de nieuwe dual en quad core kun je op zijn minst kiezen voor één processor per taak (of VM, maar dat is weer een hele andere thread).-

Punt met Desktop replacement is dat het vaak zo zwaar is. En dan zit je eigenlijk met een desktop machine, die te zwaar is om elke keer mee te nemen (je neemt je het wel voor, maar dat gesjouw wordt heel snel vervelend, weet ik uit ervaring) en minder kan dan een echte desktop. Met een kleiner scherm, een mindere grafische kaart, minder opslagruimte en toch een hoger prijskaartje.
Ik ga dus liever voor echt draagbaar (liefst onder de 2,5 kilo, hoewel ik dat al aardig aan de maat vind) en heb gemerkt dat je dan heel gemakkelijk met 14 "aan beeldscherm of "maar" 100 Gig aan schijfruimte genoegen kunt nemen.

Besturingssysteem? Ligt er een beetje aan wat ik nodig heb. Ik kan op Linux vrijwel alles vinden en draaien dat ik nodig heb, kwa software pakketten. Maar moet zeggen dat Mac OSX (tenslotte op BSD gebaseerd) wel erg prettig in de hand ligt en er erg gelikt uitziet. Of ik dat de premium waard vind, ben ik nog niet uit.

- en dat terwijl ik vóór OSX helemaal niks van de Mac wilde weten. Te duur, te proprietary, te weinig multitasking -

Vooralsnog dus, wat mij betreft, licht, liefst ultra. Maar je hebt gelijk met die toetsenborden. Dus voor thuis dan wel met een docking station voor dubbele beeldschermen, extra muis en toetsenbord:-)

Groet,

Patrick



Bericht 4 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:13-07-2007
 Aan:PatrickMsgID:3477.4
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Hallo Patrick ,

>> echt draagbaar (liefst onder de 2,5 kilo) <<

Oh zo! Dat zie ik meer als een normale laptop. Mijn Toshiba A100 weegt 2,7 kg. Dat is voor mij wel mee te slepen. Lichter is natuurlijk fijn maar dan gaat de prijs de andere kant op. En dan heb ik in dat ding een 15 inch beeldscherm.

Dat is wel een tikkeltje getruct, want de resolutie is 1280 bij 800. De breedte is 15 inch maar de hoogte slechts 14. Het geeft een breedbeeld effect, maar ik vind het zo gek nog niet.
Om daar voor thuis een docking station met alles erop en eraan bij te kopen gaat mij persoonlijk veel te ver. Op kantoor, waar je de hele dag aan het ding zit te buffelen, is dat wat anders. Zeker ook gezien de Arbo voorwaarden heden ten dage.
Als je mij vraagt wat ultraportable is dan denk ik aan dingen als de Toshiba Libretto en de Fujitsu Flybook. Die Libretto en Flybook zie ik nu niet meer op de Toshiba respectievelijk de Fujitsu site trouwens.
Ik ben veel in Japan geweest en in dat qua ruimte zo beperkte land lagen er heel veel prachtige kleine laptops in de winkel. Het water loopt je daarbij uit de mond. Tót je de prijs in japanse yennen hebt omgerekend in euro ... .

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 5 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:13-07-2007
 Aan:PatrickMsgID:3477.5
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Patrick,
>> maar wat zoeken jullie nu eigenlijk in een notebook? <<
Helemaal niets, tenzij portabiliteit een must is. Is het dat niet, dan is een desktop/towertje altijd beter, sneller en arbo technisch meer verantwoord.
Is portabiliteit een must dan kies ik zeker niet voor de desktop replacements met 17 inch schermen enzo, maar voor tja.. portabiliteit. Dan komen de kleinere (en vaak duurdere) notebooks met een lange accuduur in beeld.
Pas als mensen het het notebook als enige pc gebruiken, ga ik vragen stellen over performance, docking stations, arbo technische eisen en gewenste draagbaar/sjouwbaarheid. Want die 17 inch gevallen zijn natuurlijk reusachtig en zwaar, en kennen iha een korte accuduur. Met dat soort bakbeesten wil je niet lang en vaak hoeven sjouwen. Omdat ze zo groot zijn, zijn het vaak wel goede desktop replacements, hoewel ze nimmer de snelheid van een desktop kunnen evenaren.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PatrickDatum:13-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3477.6
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Michel,

Als ik aan een notebook denk, dan denk ik inderdaad aan portabiliteit. Dat is toch een beetje de essentie voor mij, het kunnen meenemen van werk en informatie. Voor hele simpele dingen heb je altijd wel een USB stick of iPAQ bij je, tegenwoordig.
En voor op het bureau is een desktop altijd krachtiger en sneller.

Maar als je dan toch een notebook (of liever, subnotebook) nodig hebt, wat zoek jij daar dan in? Maakt het helemaal niet uit? Of wil je daar toch ook het juiste compromis tussen prestaties en gewicht? Wel een DVD-brander of niet? Kost weer extra gewicht, maar je kunt nog eens een CD/DVD met info ergens achter laten of wat informatie snel even backuppen.
Bluetooth, natuurlijk, voor de communicatoe ,et randapparatuur (iPaq, telefoon!).

Cheers,

Patrick



Bericht 7 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PatrickDatum:13-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3477.7
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Just,

Ik was in de veronderstelling dat je geen echte laptops meer hebt, maar dat alles al een maatje draagbaarder is naar notebook formaat. En extra draagbaar wordt dan subnotebook toch?
Ik heb nog geen vertrouwen in tablet PC, als dat ooit al wat wordt en vind de schermafmetingen van mijn iPaq te klein voor echt werken. IK heb het idee dat er voor elke taak een bepaalde afmeting nodig is. Een telefoon moet klein zijn, dus kleiner dan een iPaq. Een iPaq/PDA moet voldoende scherm hebben om er iets zinvols mee te doen. De combinatie van die twee die je steeds vaker ziet is het dus ook niet voor mij. De twee functies bijten elkaar.
Een een notebook moet licht genoeg zijn om ook daadwerkelijk mee te nemen, maar groot genoeg, kwa scherm om zinvol werrk te doen. Dus niet kleiner dan 1024x768 en een compleet toetsenbord. IBM-Pieletje of wrijfvlak voor de muisbesturing? Hmmm, ik geef nu de voorkeur aan het laatste maar beide kunne, wat mij betreft.

Cheers,

Patrick



Bericht 8 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-07-2007
 Aan:PatrickMsgID:3477.8
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Patrick,
>> wat zoek jij daar dan in? <<
Portabiliteit en connectiviteit zijn dan hoofdzaak.
    Portabiliteit boven snelheid, dus een lichte 14 incher of kleiner, niet al te veel power vretende processor, 80GB hdu fikse accuduur Smartcard reader, Cardbus/pcmcia XPpro, 1 GB ram (geen bronnen verkwisten aan Vista cosmetica) 10/100/1000 nic, Wlan, Bluetooth, Fir, umts indien nodig ook vga-out (beamer) touchpad (of combo met een pointing stick) 3 jaar garantie
Een HP-compaq nc4400 business notebook bijvoorbeeld. Niet goedkoop. Maar ik zou zeker ook even bij Asus gaan neuzen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 9 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:JacoDatum:14-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3477.9
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Michel,
De garantie is het belangrijkste bij een notebook als je de notebook inderdaad veel gaat vervoeren. Hoe je het ook went of keert bij laptops gaan veel sneller onderdelen kapot dan bij desktops. Daarnaast als een onderdeel het begeeft, wil je niet eerst uren aan de telefoon moeten hangen om support te krijgen (ASUS valt daardoor gelijk bij mij af: de producten zijn goed, maar de service is hooguit uitermate belabbert te noemen). 3 jaar onsite garantie is een must en voor iemand zoals mij, zal het een wereldwijde garantie moeten zijn.
Het product zelf zal natuurlijk een spil-resistant keyboard moeten hebben en een shock proof HDD. Het liefste ook een aluminium casing of ander licht metaal. Plastic is te gevoelig voor constant openen en sluiten. Tevens geeft ik de voorkeur voor een door de fabrikant gemaakte software voor energiebeheer. De fabrikant weet namelijk beter dan meneer poortjes hoe zijn product werkt. De Toshiba software halen grofweg 30% meer batterijleven uit een batterij dan de standaard MS Energiebeheer.
Qua notebook ben ik zelf nogal gecharmeerd van de Tecra A8 van Toshiba. Toshiba heeft een paar maal een actie gehad met de A8, waar een niet-goed-geld terug-actie bij was: als de notebook een mankement vertoonde in de eerste 6 maanden, dan werd de notebook repareert en kreeg je het gehele aankoopbedrag terug. Ik zit zelf nu te werken met een Dell Latitude, die toch wel heel erg basic is, maar wel 3 jaar wereldwijde onsite garantie.
Jaco


Bericht 10 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-07-2007
 Aan:JacoMsgID:3477.10
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Jaco,
>> (ASUS valt daardoor gelijk bij mij af: de producten zijn goed, maar de service is hooguit uitermate belabbert te noemen) <<
Ik heb totaal tegenovergestelde ervaringen: Snel, vriendelijk en eenvoudig. Defect apparaat wordt thuis opgehaald en is wordt vrij snel gerepareerd retour gebracht. Zal wel liggen aan het reparatiebedrijf dat ingehuurd wordt. Kennelijk is dat hier een goede.
Alle duurdere notebooks hebben een metalen case. Toshiba is goed maar te duur voor wat het levert (althans hier).

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 11 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:JacoDatum:14-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3477.11
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Michel,
De enige keer dat ik ASUS heb moeten bellen, heb ik eerst 1 uur in de wacht gestaan, waarna de telefoon handmatig werd opgehangen en daarna na nog eens anderhalf uur aan de telefoon werd doorverbonden naar een antwoordapparaat van een individu. Jammergenoeg heb ik van veel mensen soortgelijke verhalen gehoord. Als ze dan eindelijk iemand aan de telefoon krijgen, wordt er wel snel een oplossing gevonden... maar het probleem was om iemand aan de telefoon te krijgen. Dit soort zaken kan misschien voor een videokaartje of een moederboard voor een desktop, maar voor laptop is dat onaanvaardbaar.
Kwa kosten vind ik juist de Toshiba niet zo duur voor hetgeen het levert, redelijk snelle service in Nederland en een wereldwijde garantie. Ze maken meer gebruik van duurdere componenten hetgeen in de prijs naar voren komt, maar daar staat ook weer extra betrouwbaarheid tegenover. In Nederland is de Toshiba telefoonservice misschien duur, maar je kan ook het nummer in België draaien en dan krijg je precies dezelfde personen aan de telefoon.
Jaco


Bericht 12 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PatrickDatum:15-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3477.12
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Michel,

Ik moet ook zeggen dat die HP-tjes er tegenwoordig een stuk beter uitzien. Redelijk vlot, niet overdreven duur...

IK denk dat een van mijn problemen is dat ik vroeger (nou ja, tot een jaar of 4 geleden) veel verschillende notebookjes gebruikt heb. De eerste Compaqs LT's waar ik mee werkte waren ronduit rampzalig. De Toshiba's, IBM's en wat later Dell's daarentegen, werkten goed, waren betrouwbaar én, niet onbelangrijk, hadden destijds een fantastische support.

En een keer teveel weer de notebook in reparatie en te lang moeten wachten tot het ding terug komt, is dan de limiet. Trouwens, wat we bij een Toshiba Tecra een keer hebben meegemaakt, € 48 gerekend krijgen voor het rubberen tipje van een track point vond ik toch ook al tegen het onbeschofte aan.

De Sony Vaio's heb ik toch altijd een beetje van die "kijk mij eens een geil dingetje hebben" gevonden, en niet zo praktisch. Noch overdreven veel bieden voor het geld trouwens. Maar dat verkoopt blijkbaar wel, want Sony is daarna alle PC's Vaio gaan noemen, door de naam die dat in design heeft opgeleverd blijkbaar.

De specs die je zo noemt, kan ik me ook wel in vinden hoor. Hoewel ik dan weer twijfel of je niet ook een media-lezertje er in wilt hebben. Overal zit wel een SD, of een Memory Stickje in en dan is het verrekte handig om even wat over te kunnen zetten.
Voor wat betreft cardbus/PCCard/voorheen PCMCIA heb ik het idee dat je dat steeds minder nodig hebt. LAN en Wireless en BT azijn standaard (mag je hopen). en er is steeds minder reden om er een aparte kaart in te plaatsen. Wie heeft er nu nog een extrene SCSI disk nodig, nu je 500 Gig USB 2.0 extern voor € 99 kunt krijgen.

Nou ja, we zijn er nog niet uit. Die Macbook Pro (de 15 inch) ziet er toch ook nog steeds erg leuk uit.

Groet,

Patrick



Bericht 13 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:15-07-2007
 Aan:PatrickMsgID:3477.13
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Patrick,
>> De Sony Vaio's heb ik toch altijd een beetje van die "kijk mij eens een geil dingetje hebben" gevonden <<
Zien er inderdaad leuk "appelig" uit, en zijn -zoals zoveel notebooks tegenwoordig- vergeven van de reclamesoftware. Een enorm nadeel van die 'restore' cd's. Vaak is dit de enige optie om een notebook weer snel up and running te krijgen en dan krijg je wel al die inmiddels nog meer verlopen shit mee.
Notebookjes die zó uit de doos een whopping 350 MB ram gebruiken en dat zonder dat er nog maar iets is geïnstalleerd dat je werkelijk nodig hebt. En heb je dat ding dan eindelijk ontdaan van al die commerciële luizen en draait hij lekker snel en zakelijk, dan ben je zo een handvol uurtjes verder. Totdat de heldesk zeg "Doet u de herstel cd er maar in mijnheer". Weer die bagger..
Wil je dit niet, dan kom je al snel bij de zakelijke lijn uit met bijgeleverde cd's met OS en drivers. Het extra geld meestal gewoon waard.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 14 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:JacoDatum:19-07-2007
 Aan:PatrickMsgID:3477.14
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Patrick,
>> Trouwens, wat we bij een Toshiba Tecra een keer hebben meegemaakt, € 48 gerekend krijgen voor het rubberen tipje van een track point vond ik toch ook al tegen het onbeschofte aan. <<
Heb je dat via Toshiba aangevraagd of via een dealer? Toshiba Benelux stuurt die rubberen accupoints en ook enkele toetsjes (zolang het er minder dan 3 zijn) namelijk gratis naar de klant.
Jaco


Bericht 15 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PatrickDatum:19-07-2007
 Aan:JacoMsgID:3477.15
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Jaco,
Dat was destijds via de officiële importeur. Maar we spreken alweer van bijna 10 jaar geleden hoor...
En ik heb ze toen een brief gestuurd dat ik dat wel erg flink aan de prijs vond en toen hebben ze uiteindelijk het maar zo gelaten. Maar omdat het een bedrijf was, was schijnbaar de insteek dat die "toch wel betalen".
Cheers,
Patrick


Bericht 16 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:JacoDatum:19-07-2007
 Aan:PatrickMsgID:3477.16
 Onderwerp:Wat zoek je in een notebook?Forum:ws-nlcomputer
Patrick,
De distributeurs zijn inderdaad zelf vrij om kosten in rekening te brengen. Het gevolg van de kapitalistische samenleving. Toshiba en de meeste andere fabrikanten zullen een afweging maken tussen de kosten van die kleine onderdelen (rubberen tips, rubberen voetjes etc) plus kosten van inning en vervoer enerzijds en de kosten van de klachtenbehandeling anderzijds. Toshiba Benelux stuurt die dingen danook gratis op (De andere kant van de kapitalistische samenleving).
Jaco