Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

221 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:06:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Workshop - Leuke foto? Doe er wat mee: maak een wenskaart ... .  (gelezen 19717 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Workshop - Leuke foto? Doe er wat mee: maak een wenskaart ... .
« Gepost op: 19 juli 2010, 15:08:48 »
Goedenavond!

Veel mensen maken foto's. Bijvoorbeeld op vakantie.  Die kijken ze later door. Zo beleef je die mooie tijd weer opnieuw. Daar zitten dan heel vaak een paar echte  spetters van foto's tussen. Natuurlijk ook een stapel missers. Daar moet je  trouwens niet mee zitten. Dat hebben de profs ook. Die laten ze ons alleen niet zien.


Met die spetters moet je wat doen! Je kan ze  natuurlijk printen en aan de muur hangen. Soms heb je een wat minder persoonlijke plaat. Zoiets als die auto in mijn andere workshop of een ander onderwerp. Daar kan je een heel leuk wenskaartje van maken.



Dat  gaan we hier doen in Scribus. Het is niet veel werk en dan kan je het  hele najaar trots je eigen wenskaartjes versturen ... .

In de bijlage vind je een kant en klare wenskaart. Je moet hem alleen even uitpakken. Ik moest er een zip bestand van maken voor de Forumsoftware namelijk.

Doe een rechterklik op het grote afbeeldingenvak en kies afbeelding verkrijgen. Kies de afbeelding van je wens. Als het een beetje forse afbeelding is past hij natuurlijk niet in dat vak. In het Eigenschappenvenster onder de tab afbeelding zit een radioknop Schalen:




Als je die hebt aangeklikt zie je dan ook gelijk of de resolutie voldoende is voor een mooie print in het vakje werkelijk X-DPI. Zo rond of boven de 200 dpi (kleurstippen per inch) is het voldoende. 300 is tijdschriftkwaliteit. Printers doen tegenwoordig probleemloos 600 dpi. Die kunnen het wel aan.



Mocht je foto niet lekker in het vak passen, kies dan de knop Vrije Schaal en speel wat met de waarden.

De lettertypes (fonts) die ik gebruikt heb zijn fonts die in Linux normaal zijn. In Windows zullen ze er wel niet zijn. Scribus geeft dat bij het openen al aan. Het valt ook achteraf prima aan te passen. Selecteer zonodig het tekstframe, ga naar het Eigenschappenvenster, Tab Tekst en kies een eigen lettertype met de grootte die in dat vak past.

Ik heb de copyright tekst laten staan. Selecteer het vak op de tweede pagina. Toets CTRL-Y en verander het woord IK in je eigen naam. Toets dan CTRL-W. Of gooi het hele vak weg ... . Op dezelfde manier kan je de tekst van het grote tekstvak veranderen van Gefeliciteerd naar Beterschap of wat je dan ook wilt.

OK, gelukt? Kies de knop Opslaan als PDF, sluit je fonts (lettertypes) in. Klaar is kees!

Nu heb je een tweebladige pdf. Daarmee kan je dubbelzijdig printen. Bij een huis, tuin en keuken inktjetprinter draai je het papier om en print dan blad twee op de achterzijde van je papier. Pas even op of je kop dan wel staart de tweede keer in de printer stopt.

Mocht je liever niet dubbelzijdig printen, sleep dan de tekstvakken van pagina twee naar de onderste helft van pagina één en verwijder de lege pagina twee.

Voor een kaart is fotopapier in een zwaarte rond de 200 gram heel prima. Dat loopt ook nog redelijk door een standaard printer.

Na het printen vouw je het papier dubbel op de vouwlijn. Haal licht een breekmesje over de vouwlijn heen. Dan vouwt het mooier. Vervolgens snijdt je de randen weg. Zie de snijtekens die ook uitlijnen met het afbeeldingenvak. Snijdt niet door tot de rand van het papier anders ben je je snijtekens kwijt. Je wenskaart valt er later vanzelf uit.

Leuk, hè, dat Scribus? Ik ben nou bezig eigen "afslagen" en plaatjes op de overgebleven prijzen van mijn club te maken. Er blijft altijd wel wat over. Die gooien we niet weg. Er is altijd wel weer een gelegenheid waar een extra prijsje van pas komt, nietwaar?

Succes met je wenskaart!
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2010, 15:59:50 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Workshop - Leuke foto? Doe er wat mee: maak een wenskaart ... .
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2010, 21:09:18 »
Hoi Just,

Voor de duidelijkheid: dat .sla bestand dat in het wenskaart.zip bestand zit kun je dus openen met Scribus? ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Workshop - Leuke foto? Doe er wat mee: maak een wenskaart ... .
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2010, 21:52:08 »
Hallo Ronald,

Ja, inderdaad!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers