Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

173 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 01:06:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ik probeerde CYMK en verdraaid zeg ... . (printen onder Linux)  (gelezen 13918 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Ik probeerde CYMK en verdraaid zeg ... . (printen onder Linux)
« Gepost op: 21 juli 2010, 10:26:40 »
Goedenavond!

Ik heb een lief Canon All-in-One printertje aan mijn Ubuntu Linux laptop hangen. Het is mijn printerwerkpaard. Ik kan er ook gelijk mee kopieren en scannen. Erg handig. Het is het type MP160. Ik heb ook nog een MP150 en een MP210. Die MP 150 is een reserve en de 210 hangt aan de Windows machines voor de rest van het gezin. Ze gebruiken alle drie dezelfde patronen. Dat is ook handig. Die patronen vul ik verder zelf bij. Dat gaat prima. Natuurlijk zitten mijn handen weleens een tikkie onder de inkt. Maar dat is het enorme prijsverschil wel waard.

Voor het echte fotowerk heb ik nog een HP Photosmart met een zes kleuren inkt systeem. Die ga ik trouwens ook zelf hervullen. Of ik nou een lege patroon hervul of weggooi scheelt alleen in een paar cc inkt. Dat is het proberen wel waard.

Nou was die MP160 onder de voorgaande Linux installaties een lastpak. Via Canon Australië vond ik een Canon driver, waarmee het stukken beter ging. Met mijn huidige Ubuntu Lucid Lynx en de HP Photosmart heb ik het gelaten bij de standaard Ubuntu driver voor die paar Google Maps kaartjes die ik in kleur print.

Nou had ik een mooie poster gemaakt voor mijn motorclub. In september hebben we onze jaarlijkse Nationale Jeugdtrial. Ik dus aan het werk met Scribus. Dat print je dan even voor proef. Want gegarandeerd dat je anders wat over het hoofd ziet.

In de printerinstellingen van de MP160 kies ik normaal voor kleurmodel RGB. Zo staat Scribus ook ingesteld. Die maakt de pdf voor dat kleurmodel. Dit keer besloot ik maar eens CMYK te proberen. Ergens is het onzin dat in de printerinstellingen zo'n keuze staat. Het is nogal fundamenteel anders. Nou gebruiken heel veel inktjet printers inderdaad CMYK inkten. De RGB aansturing is dus ergens nep. Die wordt softwarematig omgezet naar CMYK. Dat kán niet anders.

Tot mijn positieve verbazing kwam de poster werkelijk sprankelend uit de MP160. Verdraaid nog toe, zeg! En dat terwijl ik net die kleurenpatroon had volgetankt met supergoedkope inkt van Action. Die poster heeft een strakke foto in hoge resolutie. Ik ga er dus maar een velletje fotopapier aan wagen voor een proefafdruk van de een of andere foto. Even zoeken maar naar een geschikte foto. Het zal toch niet waar zijn dat die Canon MP160 driver ... ? LOOLLL!



A propos. Dat zelf hervullen loopt goed. Ik ben er al jaren mee bezig. Het wegbrengen van de patronen naar de hervuller was maar een matig succes. Daar gaan meestal een paar dagen overheen. Door de weeks is het meestal niet doenbaar. Dat tijdsverschil is naar mijn idee voor een leeg geprinte patroon geregeld de nekslag.

De praktijk is ook dat mijn huisgenoten de patronen tot de laatste druppel leegprinten. Daar kom ik vervolgens vaak een paar dagen later achter. Na hervullen is de inktniveau aanwijzing trouwens uitgeschakeld. Daar is wel wat aan te doen, maar dat is me te ingewikkeld. Het zelf hervullen kan direct en anders de volgende dag. Verder heb ik een stel clips om de spuitmondjes af te sluiten. Op die manier gaat het goed. Een enkel keertje krijg ik een patroon na het nodige hervullen niet meer aan de gang. Die gooi ik dan gewoon weg.

Conclusie: hou die inktpatronen "nat" en in gebruik. Hou de loop erin, zeg maar.

Nou, dat was hij weer. Voor de liefhebbers hierbij de twee versies poster in bijlage. Als je het leuk vindt ben ik benieuwd welke je het leukste vindt. Die met de "uitgeknipte" rijder zonder achtergrond of de "b" versie met achtergrond. Ik ben ook geinteresseerd in de vraag waarom je een bepaalde versie kiest!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Ik probeerde CYMK en verdraaid zeg ... . (printen onder Linux)
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2010, 18:45:35 »
Hoi Just,

Ik keek eerst naar de uitgeknipte versie.
Wow het bestaat echt, een vierkante helm.

Pas nadat ik de niet uitgeknipte versie bekeek, werd het me duidelijk.
De fotograaf heeft te ver ingezoomd.

Maar nu ff serieus, de poster met de uitgeknipte rijder legt de essentie op de brommer of hoe je die fiets ook behoort te noemt.
Het geen waar naar mijn idee ook de essentie hoort te liggen.

En die andere prent meer op campers, haven kranen en een groen hesje.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ik probeerde CYMK en verdraaid zeg ... . (printen onder Linux)
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2010, 19:21:45 »
Hallo Léon,

Dank je wel voor de reactie! En die vierkante helm? Ik had de camera op een ander punt ingesteld. Maar toen gebeurde er wat achter me. Dus ik draaide om en drukte af op goed geluk. Vandaar dat de rijder een beetje uit beeld barstte.

Nou eens wat anders printen met dat CYMK. Ik ben erg nieuwsgierig.

[LATER] Inderdaad, met het kleurmodel op CYMK print het ding puike foto's. Wie had dat gedacht?
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2010, 19:53:39 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers