Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

214 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 23:10:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Poll

Wat is jouw favoriete besturingssysteem?

Windows 7
27 (60%)
Windows Vista
3 (6.7%)
Windows XP
11 (24.4%)
Windows... (andere versie)
0 (0%)
OS X (Macintosh)
2 (4.4%)
Linux
2 (4.4%)

Totaal aantal stemmen: 45

Auteur Topic: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?  (gelezen 46073 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Gepost op: 25 juli 2010, 19:16:07 »
Beste Forumleden,

Een nieuwe poll op het NL Computer Forum. Dit keer is de vraag:

Wat is jouw favoriete besturingssysteem?

Ik ben benieuwd! ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2010, 21:03:36 »
Ondanks dat ik vind dat Microsoft haar OS stukken (maar dan ook écht stukken) verbeterd heeft met Windows 7 t.o.v. Windows Vista / XP, is Mac OS X nog steeds de favoriet.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2010, 22:33:27 »
Ondanks dat ik vind dat Microsoft haar OS stukken (maar dan ook écht stukken) verbeterd heeft met Windows 7 t.o.v. Windows Vista / XP, is Mac OS X nog steeds de favoriet.

Vertel eens: waaróm vind je dat? Wat is bijvoorbeeld véél beter geregeld in OS X dan in Windows 7?  :obio:
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2010, 22:33:48 »
Hallo Ronald,

Ik stem natuurlijk voor Linux.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2010, 23:00:28 »
Vertel eens: waaróm vind je dat? Wat is bijvoorbeeld véél beter geregeld in OS X dan in Windows 7?  :obio:

Grotendeels hierom:

Het OS is stukken sneller, mede doordat enkel het actief programma een deel van het CPU gebruikt (dus stel, je hebt 100 programma's openstaan maar net Internet is actief, dan gebruikt alleen Internet een deel van het CPU. Klik je dan op bijvoorbeeld Pages, dan gebruikt alleen Pages het CPU.)

Daarnaast zit er doorgaans een betere grafische kaart in, en dat in combinatie met de monitor geeft een fantastisch beeld.

Het werken met het dock is ook erg fijn, geen taakbalk waar honderd-en-een pictogrammetjes op kunnen staan. Dit heeft Microsoft met Windows 7 enorm verbeterd op hun OS, en dat is ook één van de redenen waarom ik ben overgestapt naar Windows 7.

Een Mac start verschrikkelijk snel op. Binnen een halve minuut is je systeem volledig (!) opgestart en kun je direct beginnen met werken.

Een Mac heeft geen 150 updates of 3 Service Packs nodig om een systeem volledig te laten werken.. hoogstens twee keer in een jaar moet het systeem ge-update worden.

Het geheel ziet er een stuk gelikter uit als Windows (zie afbeeldingen) Nu moet ik hier toegeven: met Windows 7 is Microsoft ook de goede kant op aan het gaan. Ziet er serieus mooi uit.. als Microsoft nu gewoon een OS maakt wat losstaat van het oude MS DOS, zitten er weer minder fouten in het systeem, wordt Windows meer betrouwbaar en is het meerendeel van bovenstaande punten ook opgelost.





En tja, dat was het wel zo'n beetje.  :okee:
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2010, 23:11:33 door Nilscollection »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2010, 12:54:02 »
Hallo Nils,

Is een Mac niet een beetje erg duur eigenlijk? Ik vind de Mac's erg mooi en MacOS draait inderdaad altijd als een zonnetje. Maar de prijs is navenant en ook de accessoires zijn stevig geprijsd.

Ik vraag maar even ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2010, 13:15:06 »
Hallo Just,

Daar heb je gelijk in.. maar aan de andere kant toch weer niet. Een goede, nette en snelle Windows computer kost ongeveer 700 euro, inclusief randapparatuur misschien wel 900 euro. Een iMac is alles in één, en daar betaal je voor de 21" versie ongeveer 1099 euro voor (basisversie, maar heeft toch 3,06 GHz dus is erg snel) en dan beschikt je computer ook nog eens over Mac OS X Leopard..

Dus: wil je 200 of 300 euro meer uitgeven dan normaal, dan heb je al een hele nette Mac die ook nog eens een hele hoop geheugen heeft (basisversie 500 GB) dus eigenlijk een alleskunnertje.

Trouwens, je hebt ook Alienware computers (gamecomputers) waarvan de prijs varieert van 3000 euro tot 5000 euro.. en die draaien op Windows! Dus Windows hoeft ook niet goedkoop te zijn.  :-\
 

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2010, 13:55:04 »
Trouwens, je hebt ook Alienware computers (gamecomputers) waarvan de prijs varieert van 3000 euro tot 5000 euro.. en die draaien op Windows! Dus Windows hoeft ook niet goedkoop te zijn.
Het is ook maar net wat je wilt. Dat soort spelletjes zullen wel niet op die iMac draaien?

Als die iMac een 21 inch scherm heeft voor dat geld is het inderdaad zo gek nog niet. Want een 21 inch monitor verhoogt de prijs van een Windows PC toch wel aardig.

500 GB geheugen? Dat is een tikfout, neem ik aan?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2010, 14:06:53 »
Nee, geen typfout.  :)

Ik heb het niet over het RAM geheugen, maar over het werkgeheugen. En er kunnen wel degelijk spelletjes op een iMac gedraaid worden... ze zijn dan alleen omgevormd naar de extentie van Macincosh' computers.

Zo heeft EA met de Sims 3 het heel handig aangepakt: één schijf voor zowel PC als Mac. Als ze dit nu eens met elk programma in de toekomst zouden doen... zou elk programma wat op Windows draait ook op een Mac kunnen draaien (denk aan gewone software als Office, Virusscanners, ...)

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2010, 16:14:55 »
Hallo Nils,

Is die 500 GB dan net zoiets als het virtueel geheugen bij Windows en de Swap partitie bij Linux?

Dat op een Mac spelletjes draaien was te verwachten. Maar ook die spelletjes waarvoor de spelers van die superzware Alienware Windows bakken kopen?

Ik ben het met je eens met die cross platform spelversies. Nou ben ik zelf wel helemaal geen spelletjesmens, maar toch ... . Het is natuurlijk ook een geld kwestie.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2010, 16:53:01 »
Ja, eigenlijk staat dat gewoon voor de (C:) in Windows (hoe het bij Linux is, weet ik niet) dus dan heb ik 290 GB... en daarmee kom ik al een heel eind. Moet je nagaan wat je dan met 500 GB kan doen.

Nou, wat betreft die spelletjes: kijk hier eens, in de online Apple Store. Bij de AM Bridge (de officiële Apple reseller naast Media Markt in Limburg) kun je toch wel een aantal spellen kopen die ook op de PC verkrijgbaar zijn. Nu zijn dat wel de bekendere en beter verkopende spellen als de Sims, Guitar Hero, Age of Empires, Call of Duty... van alles wat, eigenlijk, en ja: dat zijn ook de spellen die de 'gamefreaks' (waaronder ikzelf, ook wel, maar dan op de XBOX 360) kopen en spelen op hun computers.  :D


Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2010, 18:45:34 »
Hoi Nils,

Ik snap het! Linux heeft geen separate schijven met letters. Alles zit in één boom. Losse externe schijven koppel je gewoon in die boom. Er is ook geen speciale programma map, zoals Program Files bij Windows.

Er is wel degelijk een duidelijke structuur. Maar dat gaat wat te ver om hier uit te leggen.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2010, 20:58:00 »
Ja, zoals ik het hoor is dat Linux nog een tikje te ingewikkeld voor iemand van 15 jaar. Ach, dat komt nog wel.  ;D

Ik heb zojuist wel een beetje ruzie gehad met 'n iMac... maar daar val ik jullie strakjes wel mee lastig. Eerst nog eens zelf proberen op te lossen.  ^-^

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2010, 20:50:18 »
Het geheel ziet er een stuk gelikter uit als Windows (zie afbeeldingen)
Ehrm, ja, maar dat is, of beter gezegd: WAS, Windows XP. Da's 10 jaar oud. Ik vind dat een scheve vergelijking. :P

Wat mij nu al wel opvalt, is dat er zo opvallend veel op Windows XP wordt gestemd in deze poll. Terwijl dat dus ouwe meuk is; voor de Windows XP-SP2 en oudere versies komen er zelfs al geen security updates meer!

Windows XP stemmers: waarom, oh, waarom toch?! ;)
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw favoriete besturingssysteem?
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2010, 22:25:10 »
Hallo Ronald,

Misschien zitten een boel mensen niet meer te wachten op iets nieuws in deze? Die zitten aan hun maximum wat ze met hun PC kunnen en willen doen?

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers