Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

209 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:48:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.  (gelezen 22856 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2010, 11:44:44 »
Hallo Paul,

Dat is stukken beter dan die HP! Nou zijn dat geen geweldige dia's, maar dan nog. Ik ga eens verder puzzelen.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2010, 16:48:46 »
Hoi Just,


Je kunt ook eens kijken of je met vuescan betere resultaten kunt krijgen,er is ook een ubuntuversie zo te zien:

http://www.hamrick.com/  


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2010, 19:56:36 »
Hallo Paul,

Ik heb de gratis versie opgehaald. Het ziet er wel heel mooi uit!

Ik ga het proberen.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2010, 23:31:20 »
Hoi Paul,

Heel andere aanpak. Ik heb een houdertje gemaakt uit simpel karton. Halogeen lamp erachter met een A4 vel wit papier als diffuser. En nou komt het: een simpel compact cameraatje in de close-up stand. Die kunnen dan namelijk heel dichtbij. Op een statief en schieten maar.

Dan krijg je dit:



Dit is het originele bestand van de dia in de kartonnen houder (wel geschaald naar 800 pixels breed):



Daar hoef je dus niet moeilijk voor te gaan doen met een HP scanner. Je mist misschien wat pixels. Omdat het doel toch de TV (show) is, maakt dat eigenlijk niet uit.

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, nietwaar??
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #19 Gepost op: 30 juli 2010, 13:36:27 »
Hoi Just,


Is dat vuescan niet gelukt of was er toch geen gratis versie?
Dat wolkerige komt dat niet door het papier,anders kun je beter een kap nemen van een tl-buis armatuur of wit plastic.


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #20 Gepost op: 30 juli 2010, 15:57:05 »
Hoi Paul,

Ik ben mijn motorfiets aan het repareren. Ik ben nog niet aan iets serieus met Vuescan toegekomen. Vanavond gaat dat gebeuren, had ik zo in het hoofd.

Dat wolkerige zou inderdaad door het papier kunnen komen. Ik had even niet beter bij de hand, maar er liggen hier genoeg van die plastic flacons van wittig plastic.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #21 Gepost op: 30 juli 2010, 19:24:23 »
Hallo Paul,

Met Vuescan krijg ik geen betere resultaten en wel een watermerk in beeld. Die verdwijnt als je betaald hebt.

Hier is het verschil bij dezelfde eerste dia tussen de HP scanner en een Canon Powershot A 590. Dat is maar een gewoon cameraatje. Wel een heel fijn ding voor het geld.

Het verschil is fors, vindt je niet? Klik op de afbeelding voor de volle grootte!

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2010, 21:18:41 »
Hoi Just,


Kun je bij die vuescan niet aanpassen dat er meer geel in komt?
Zelf heb ik vuescan wel eens geprobeerd maar inderdaad niet gratis....


Bij mijn scanner zat voor dia´s enzo Lasersoft Silverfast maar dat is wel windows.


Je zou zeggen dat scannen toch betere resultaten zou moeten opleveren dan de camera.


Groet,Paul
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2010, 21:30:15 door Paul »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #23 Gepost op: 30 juli 2010, 22:03:31 »
Hallo Paul,

Ik heb net een andere HP scanner bemachtigd. Ik ga hem zo proberen. Even geduld.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #24 Gepost op: 31 juli 2010, 09:31:08 »
Hoi Paul,

Deze HP 5370C scanner zoemt als een tevreden bij. Dat is een heel verschil met die eerste, die mechanisch behoorlijk rauw klonk. Een eerste scan van een paar letters tekst op 2400 dpi gaf een puik resultaat. Maar met de module voor doorvallend licht (XPA module) zijn er problemen. Ook Vuescan kan daar niet mee overweg.

Ik zag een post van die meneer Hamrick. Hij zat er ook mee te worstelen.

Ik heb me nog nooit druk gemaakt om programmeren en hardware aan de gang krijgen. Maar hier ga ik me wat verder in verdiepen. Puur uit nieuwsgierigheid. Dit scannertje lijkt me ook een lief ding. Ik houdt van eenvoudige en toch goede constructies. Uit de berichten komt vrij veel naar voren, hoe men dat aanpakt. Dus wie weet.

Die dia's doe ik wel even met de compact camera truc. Ik zal eens uitzoeken of wat de XPA module aan spanning nodig heeft. Dan heb ik een mooie diffuse lichtbron.

leuk klusje ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #25 Gepost op: 2 augustus 2010, 17:19:09 »
Die diascanner was toch iets duurder,nu weer bij de aldi in de aanbieding.Zal wel geen linux zijn.
http://aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_31/OFF07.SHTML


Geen goed ding: http://www.pc-helpforum.be/f182/diascanner-zolid-van-aldi-16926/

Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #26 Gepost op: 2 augustus 2010, 19:51:57 »
Hallo Paul,

Die Zolid is zo gek nog niet - voor dat geld. Het zou wel mooi zijn als we het resultaat met de camera aanpak konden vergelijken.

Ik heb de tweede HP Scanjet eerst maar even geinstalleerd op een Windows XP bak. Het zou zonde zijn veel tijd te spenderen voor nog steeds matige resultaten.

Hier is het vergelijk:



Conclusie: de compactcamera wint.

En hier is een plaatje van de opstelling. Een kartonnen houder met een spaarlampje in het midden. Bekleed met wit papier voor goede reflectie. Een Panasonic Lumix cameraatje met 6 MPx op de Macro stand en de flits uitgeschakeld. Wat grauw papier voor de camera om reflectie tegen te gaan.




Het werkte lekker snel met de Lumix. De HP is vele malen langzamer! Nu deed ik een uur over 100 dia's.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #27 Gepost op: 2 augustus 2010, 21:10:36 »
Hoi Just,


Dat gaat lekker snel dan,misschien kun je ze nog in Gimp optimaliseren.
Ik ben nog wel van een ander model wat resultaten tegengekomen,nadelen die vermeld werden waren dat niet het hele beeld van de dia gescand werd en dat donkere partijen of dia´s slecht doorkwamen.
http://www.didero.nl/index.php/zolid-ion-koenig-unovia-vupoint-veho-summit


Je kunt wel nog een truc uitvoeren door 2 opnames te maken een lichte waar de schaduwpartijen goed zijn en een donkere waar de lichte partijen goed zijn en die dan als hdr combineren.De nieuwste software van lasersoft doet dat standaard en geeft zo erg goeie resultaten.(zeggen ze)


Ik had laatst ook iets dat ik zo wilde fotograferen als jouw opstelling,maar dan moest elke foto precies hetzelfde zijn zodat ik ze later kon combineren.Het vervelende met die compactcamera is dat je die automatische scherpstelling niet kunt uitzetten.De vraag is of dan elke keer precies hetzelfde scherptepunt wordt genomen of dat er kleine afwijkingen gaan ontstaan....


Groet,Paul
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2010, 21:15:53 door Paul »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #28 Gepost op: 2 augustus 2010, 21:22:30 »
Hoi Paul,

Mijn methode is nogal quick & dirty, maar de resultaten zijn beter dan met de twee HP's mogelijk was. Niet onlogisch, want er zit tien jaar ontwikkeling tussen wat betreft de sensor.

Natuurlijk is de beste optie een goede diascanner kopen, maar zo is het me prima. Bovendien is die kleine camera razendsnel. Het automatisme van het ding is dan wel niet uit te zetten. Maar hij past zich ook prima aan de dia aan, dus dat is in praktische zin weer een groot voordeel. Voor HDR toestanden is dat uiteraard een enorm nadeel.

Ik heb een goede macro lens op de verlanglijst staan voor mijn mooie camera. Even stevig doorsparen maar. Ik moet daar nog op studeren. Zou je er convertors voor hebben?



Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Dia's scannen - onder Linux uiteraard.
« Reactie #29 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:23:09 »
Hoi Just,


Ik heb eens gekeken hoever ik kom met je eerste scan qua kleurcorrectie met irfanview SmartCurve adobefilter plugin.