Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

186 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

20 april 2024, 15:32:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Gratis Ebook: Boekscanner  (gelezen 12798 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Gratis Ebook: Boekscanner
« Gepost op: 7 augustus 2010, 21:09:05 »
Goedenavond,

Ik was eigenlijk absoluut niet van plan vandaag achter de laptop te gaan zitten. Maar de stevige regenbui vanmiddag gooide roet in het eten. Van arren moede heb ik toen maar de berichtenreeks "e-reader ervaringen" met het boekscanner verhaal omgezet naar een ebook met Scribus.

Dat leverde nog allerhande kleine problemen op. Zo kan je een hoge resolutie pdf omzetten naar ebook waarden met een op zich super ingewikkelde commandoregel opdracht voor Ghostscript (alias gs). Gelukkig bestaat er nog zoiets als plakken en kopieren.

gs -sDEVICE=pdfwrite -dCompatibilityLevel=1.4 -dPDFSETTINGS=/ebook -dNOPAUSE -dQUIET -dBATCH -sOutputFile=output.pdf input.pdf
Verander de naam van het bronbestand input.pdf in de naam van jouw te verkleinen pdf en je kan starten. Het resultaat is een bestand met de naam output.pdf.

Maar de resulterende pdf mag dan 6 keer zo klein worden, er zijn wel restricties. Waar Scribus niet sputtert, gaven png en tiff afbeeldingen in dit geval problemen. Die heb ik maar omgezet naar jpg formaat.

Verder krijg ik in Scribus de pdf zo dat hij in een redelijke grootte in Acrobat Reader opent. Na de gs bewerking opent de afgeslankte pdf echter op maximum breedte. Ik krijg dat nog wel goed, maar nu even niet ondanks een goede speurtocht op Google.

In bijlage dus weer een gratis ebook. Zet de zoom factor van Acrobat Reader maar op "passende pagina". Dat zal best leesbaar zijn. En anders zet je hem op "passende breedte".

Je kan deze pdf ook dubbelzijdig printen op een normale printer. Print dan eerst drie vellen met twee pagina's op één vel en wel als volgt wat betreft de paginanummers:

eerste vel pag. 12, 1, tweede vel pag. 10, 3, derde vel pag. 8, 5

Dan leg je de drie vellen weer in je printer voor de achterzijden:

eerste vel pag. 2, 11, tweede vel pag. 4, 9, derde vel pag. 6, 7

Dubbelvouwen, drie nietjes in de rug en je hebt een leuk boekje.

Veel plezier ermee. Stuur het maar naar al je computervrienden als je het een leuk ding vindt. We zijn gek op wat reclame ... .

En mocht iemand hem in een ereader stoppen, vertel ons de ervaringen!!

bij voorbaat dank!!
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2010, 21:16:43 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers