Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

207 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 03:09:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Breedbeeld monitor  (gelezen 16934 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Breedbeeld monitor
« Gepost op: 7 november 2009, 21:31:14 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:08-09-2007
 Aan:AllenMsgID:3556.1
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
Hoi All,
Ik heb sinds gisteren mijn 17" inch 'dikbuik'-monitor verruild voor een 22" breedbeeldmonitor. Ik krijg mijn normale zaakjes meestal in volledige breedte op het scherm maar zodra het gemailde pps'sen, wmv's en andere bepaalde zaken betreft, bijv. Webshots wallpaper en screensaver, dan worden deze getoond in het oude formaat. Gevolg dat ik aan weerzijden van de afbeelding met 2 lege bureaubladvelden zit. Zijn genoemde zaken (Ik werk met XP) alsnog over het hele scherm uit te spreiden?
Bvd voor een oplossing.

Don 


Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:08-09-2007
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3556.2
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
Hallo Don,

>> Zijn genoemde zaken (Ik werk met XP) alsnog over het hele scherm uit te spreiden? <<

Dat klinkt een beetje als hetzelfde probleem wat ik had met mijn nieuwe laptopje. Die heeft ook een soort breedbeeld scherm. Dat was natuurlijk in de standaard Windows Vista geen probleem, maar in het later door mij geinstalleerde Linux wel. Daar moest ik de grafische omgeving meegeven dat dit scherm een resolutie van 1280 bij 800 nodig had.
Dat is in Linux een kwestie van een tekstbestand aanpassen. Minder fijn is dat één tikfoutje genoeg is om het niet te laten werken <gg>.
Section "Screen"
    Identifier    "Default Screen"
    Device        "Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/940GML Express Integrated Graphics Controller"
    Monitor        "Generieke beeldscherm"
    DefaultDepth    24
    SubSection "Display"
        Depth        1
        Modes        "1280x800"



Maar terug naar jouw XP: je zal de monitorinstellingen aan je breedbeeldscherm moeten aanpassen. Ik heb net eens even in een XP machine van de dames gekeken en zoals ik al vreesde en ook wel wist is dat in het Windows Configuratiescherm een voorgebakken verhaal met vaste verhoudingen.
Zat er geen driver diskette bij jouw scherm of instructies? Wat voor scherm is het eigenlijk?

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ruud (Sysop)Datum:09-09-2007
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3556.3
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
Hallo Don,
>>dan worden deze getoond in het oude formaat.<<
Onder XP heb je wel de driver voor je nieuwe monitor geinstalleerd en goed ingesteld? Ik heb ook een breedbeeldscherm en als een bestand pps, wmf enz kleiner is dan vergroot ik het venster (maximaliseer) van het programma die het betreffende bestand toont of afspeelt.
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:09-09-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3556.4
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Laat ik met je laatste vraag beginnen: het is een Acer AL2216W. Geen Mercedes onder de TFT schermen maar ik ben er tevreden mee.
Experimenteren met de diverse resolutie-instellingen leidt tot niets. Dit scherm staat toe: 800/600, 1024/768, 1152/864, 1280/720, 1280/768, 1280/960, 1280/1024, 1360/765, 1360/768, 1400/1050, 1440/900, 1600/900, 1600/1024 en 1680/1050. Smaken genoeg zou ik zo zeggen. Ik gebruik 1360/765. Dit komt qua leesgrootte overeen met wat ik vroeger op mijn 17" scherm had. Maar in alle resoluties blijken presentaties e.d. zich niet te laten spreiden.  De Windows Media Player doet dat wel maar PPS'sen of foto's binnen Webshotmappen zeggen: bekijk het maar.
Er zat een cd bijgevoegd maar daar vind ik alleen een Users manual, quick start guide en Acrobar Reader. Schiet niet op dus.

Don 


Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:-> Don Esteban (NLHelp)Datum:09-09-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3556.5
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,
In Apparatenbeheer staat dat het een Plug and Play monitor is. Op de Acer site is weliswaar een driver voor deze monitor te downloaden maar dan? Na uitpakken heb ik een *cat, een *ICM en een *INF bestand. Nieuw besturingsprogramma installeren werkt niet. Doe ik wat verkeerd? Of is deze monitor voor de rest niet meer te beinvloeden? Ik vermoed zelf dat er geen aparte driver geinstalleerd behoeft te worden, anders had die wel op de cd erbij gezeten.

Don
 

Gewijzigd 9/09/2007 11:06 CET door Don Esteban (sysop NLHelp)


Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:09-09-2007
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3556.6
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
Hallo Don,

>> PPS'sen of foto's binnen Webshotmappen zeggen: bekijk het maar. <<

Zou het probleem dan wellicht in de combinatie van die Webshotmappen en deze hoge resoluties liggen?

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:09-09-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3556.7
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Denk van niet. Als ik de webshotsfoto's uit de map haal en losse achtergrond plaats, verloopt de spreiding prima. Maar er zijn ergere dingen op de wereld;-)
Don 


Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:10-09-2007
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3556.8
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
In de meegeleverde handleiding staat de optimale (native) resolutie en als die niet aut. gekozen wordt dan moet je die zelf instelling bij eigenschappen/scherm.


Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:10-09-2007
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3556.9
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
Hallo Don,

>> Maar er zijn ergere dingen op de wereld <<

LOL, beslist!

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-09-2007
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3556.10
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
Hoi Don,
>> Ik krijg mijn normale zaakjes meestal in volledige breedte op het scherm maar zodra het gemailde pps'sen, wmv's en andere bepaalde zaken betreft, bijv. Webshots wallpaper en screensaver, dan worden deze getoond in het oude formaat. <<
Je rekent buiten de waard. Er zijn programma's die toestaan dat de aspect ratio van een afbeelding of film aangepast wordt, en er zijn programma's die dat vertikken.
Want dat aanpassen moet gebeuren wil je een 3*4 afbeelding schermvullend op een 9*16 scherm zetten; het beeld moet 40% breder getrokken worden. 3*4 is 1:1,33 en 9:16 = 1:1,77
Windows Media Player Classic laat dat bijvoorbeeld toe. Gevolg is natuurlijk wel een vervorming met lekker brede en korte mensjes. Er zijn ook programma's die dat niet toelaten, Windows Media Player bijvoorbeeld.
Voorts heb je programma's die een afbeelding niet groter kunnen laten zien dan hun maximum omvang. Een afbeelding van 768 punten hoog kunnen ze dan niet oprekken tot de 'native' resolutie van de monitor. Andere programma's hebben daar geen draad moeite mee.
De Windows desktop kan je bijvoorbeeld keurig op "spreiden" zetten waardoor iedere afbeelding van welke grootte of verhouding dan ook beeldvullend getoond wordt (en je de soms belachelijke vervorming voor lief moet nemen).
Dus kan het voorkomen, dat je het een beeldvullend kan zien, en het andere in de juiste aspect ratio met balken zwart aan de zijden. Een en ander heeft niets met (on)mogelijkheden van drivers of monitoren te maken, maar alles met de programma's en de ene programmeur die het onwenselijk vindt dat iets in de breedte opgerekt wordt, en een ander die dat best vindt.
>> 1680/1050. Smaken genoeg zou ik zo zeggen. Ik gebruik 1360/765. Dit komt qua leesgrootte overeen met wat ik vroeger op mijn 17" scherm had. <<
Dat is wel jammer van de kwaliteit. Eigenlijk is er maar een smaak: De native resolutie. Door een monitor buiten de 'native' stand te laten draaien verlies je heel veel beeldscherpte. Beter is het om mbv. de scherm dpi grootte, grote iconen, grote lettertypes het beeld zo aan te passen dat de letters en pictogrammen zo groot zijn als je wilt, terwijl de monitor in zijn native stand (dat is 1680*1050 neem ik aan) staat.
Zet de resolutie eens in de native stand, en doe eens het volgende:
Rechtsklik op lege plek in bureaublad, eigenschappen, tabblad instellingen, knop geavanceerd, en kies daar bij Dpi instellingen voor groot (120 Dpi). Mogelijk word je gevraagd om de betsaande lettertypen te behouden, da's accoord en daarna herstarten. Is het beeld al meer naar de zin?
Is het nog te klein, dan kan je het volgende nog doen (even mee spelen, en kijken wat het lekkerst oogt): Eigenschappen, tab vormgeving, onderin links tekengrootte op groot zetten, knop effecten, grote pictogrammen aanvinken, en ik zou zeker bij "randen van letters vloeiend op het scherm weergeven" kiezen voor cleartype.
Als het nu nog niet naar de zin is kan je desgewenst heel precies de grootte van de letters aanpassen bij het tabblad vormgeving, knop geavanceerd, waar je per item aan kan geven welk lettertype en welke grootte je wilt gebruiken.
Zie verder nog even 3313.7 van een half jaartje terug.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:11-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3556.11
 Onderwerp:breedbeeld monitorForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Vanaf mañana 7 weken España en dan duik ik er verder in. Bedankt:-)
Don