Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

216 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:42:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Scribus - als tekenprogramma  (gelezen 18876 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Scribus - als tekenprogramma
« Gepost op: 10 augustus 2010, 23:25:44 »
Goedenavond,

Of het nou Twitter was of RSS weet ik niet meer. Maar ik besloot maar eens een softbox te maken voor mijn flitser.

Die dingen kan je in alle standen en maten gewoon kopen. Je betaalt dan wel een stevige prijs. Dat soort dingen (jullie voelen hem al aankomen?) stuit me principieel nogal tegen de borst.

Het leek me in eerste instantie een goed idee zoiets maar eens van papier te maken. Een korte zoektocht leverde een goed artikel op van de uitstekende site Diyphotography (Engelstalig) van Udi Tirosh. Als je iets zelf wilt maken aan fotospullen, kijk daar eerst daar!

De in dat artikel te vinden template was me alleen te klein. 5 cm breed? Néé, ik wilde 6 bij 4 inch. Drie keer zo groot dus: 15 bij 10 cm. Dat valt dan wel niet uit één vel papier te halen. Voor elk wandje een vel was me echter ook OK.

De afmetingen van de Canon 430EX flitser is 42 bij 70 mm. Daarmee stond de ene kant van de wandjes qua breedte dus vast. De verhoudingen haalde ik uit de template van Udi. Daarmee zat ik al op de 15 bij 10 centimeter voor de voorkant.

Voor de rest was het een kwestie van de lijntjes trekken in Scribus tot ik alle knip- en vouwlijnen vast had staan. Het mooie van Scribus is dat als je de paginamarges voor je printer netjes respecteer je de pdf zonder vergroten of verkleinen kan laten printen en dan kloppen de afmetingen van het Scribus document gewoon met de print!

En waar doe ik nou al die moeite voor? Kijk naar onderstaand plaatje.



Rechts is geschoten met de "naakte" flitser, links met de softbox op de flitser gemonteerd. Zie je die scherpe schaduwen bij de rechter foto? Juist! Die zijn links dus weg. Dat is wat ik wilde. Je ziet ook dat al dat  erg glimmende prijsje er nu veel beter uitkomt.

Hier is een foto van de gemonteerde softbox. Je ziet het. Erg veel groter kan de box ook niet worden. Ik heb voor de zijwanden 240 grams glossy fotopapier genomen. De voorzijde is waar het licht uitkomt. Daar nam ik gewoon wit papier voor. De glossy kant deed ik aan de binnenkant voor zo min mogelijk lichtverlies en zoveel mogelijk reflectie.



Een andere aanpak is om de zijwanden uit te knippen, in te spuiten met spuitlijm en dan domweg op een stuk aluminium folie te leggen. Vervolgens knip of snij je de uitstekende stukken folie weg en monteert de wandjes. Dan heb je helemaal een superreflecterende binnenkant.

Bij dit eerste prototype heb ik de plakranden als verstevigingsribben naar buiten laten uitsteken. Ik heb ze ook simpelweg aan elkaar geniet.

Tenslotte in bijlage de resulterende pdf van Scribus en het Scribus (.sla.zip)  bestand.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2010, 23:41:12 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Scribus - als tekenprogramma
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2010, 14:16:34 »
Hoi Just,


Toch ben je wat frisheid kwijtgeraakt,en zeker dat tekstje rechtsonder is nu wel erg donker.


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Scribus - als tekenprogramma
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2010, 21:27:30 »
Hallo Paul,

Daar heb je gelijk aan. Maar het rechter bekertje heeft ook een vrij donker plaatje. Het is qua belichting een heel simpel schot: gewoon recht voor zijn snufferd. Je moet er geen echte wonderen van verwachten.

Zo heel erg donker is dat plaatje op de monitor hier ook niet. Staat jouw monitor niet wat donkertjes misschien?

Een beetje strijklicht onder 45 graden van links of van rechts is misschien wel een goed idee. Maar dat zou ik eens moeten uitproberen met mijn mini-studio.

In ieder geval ben ik wel in mijn sas met deze kleine softbox. Ik loop erover te denken er nog een te bouwen, die dan demontabel moet worden. De plakrandjes worden voorzien van klitteband en ik spuit het papier over met enkele lagen acryllak. Of ik moet ergens een dun soort plaatmateriaal vinden voor dit doel. Dan kan hij zo mee in mijn rugzak.

Daar zit al een tweede flitser met optisch slave blokje in. Dan kan ik onderweg een leuk klein onderwerp al heel wat beter uitlichten.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Scribus - als tekenprogramma
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2010, 21:53:54 »
Hoi Just,


Zelf heb ik niet zoveel ervaring met deze spiegelende bekers fotograferen maar ik denk dat het een goed idee is om er ipv zijverlichting gewoon wat piepschuim-platen aan de zijkant te zetten zodat je die witte vlakken in die bekers ziet.
Ik denk dat het zo vaak ook wordt opgelost.


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Scribus - als tekenprogramma
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:01:31 »
Hallo Paul,

Dat lijkt me een prima idee met die platen! Ik heb hier een oprolbaar matje liggen met een alu laag aan één kant. Die gebruik ik ook met succes als reflector.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers