Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

208 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 02:00:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: 30 gratis supermooie fonts - kiest u maar uit ... .  (gelezen 13291 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
30 gratis supermooie fonts - kiest u maar uit ... .
« Gepost op: 12 augustus 2010, 23:07:22 »
Goedenavond,

Door uw waakzame Forum via RSS uit het Internet geplukt:

http://www.smashingmagazine.com/2010/08/12/30-new-free-high-quality-fonts-typography/

30 gratis fonts!

Nu moet ik daarbij wel een waarschuwende vinger zwaaien. Als je er een puinhoop van wilt maken gooi dan zoveel mogelijk verschillende fonts (liefst rare) en allerlei kleurtjes in het document wat je juist zo bloedig probeert mooi te maken.

Kies één mooi font voor de tekst en nog eentje voor de koppen. Daar laat je het bij qua fonts. Als je er iets bijzonders van wilt maken, stop je energie dan in het zoeken naar een echt mooi font dat perfect bij je document past. Via deze link kom je ook bij oudere artikelen over gratis fonts. Genoeg voor een hele grote speurtocht!

Zelf haalde ik het Nobile font op.

Ik heb al Gentium in gebruik. Dat is een mooi modern font met een schreef (met dwarsstreepjes zoals Times New Roman) voor geprinte tekst. Het maakt geprinte tekst op een bescheiden manier toch opvallend.

Nobile heeft zo op het eerste oog eenzelfde uitstraling. Het is een schreefloos font (zoals Arial). Voor webpublikaties en andere documenten die online gelezen worden is een dergelijk font beter. Ik heb wat zitten experimenteren met E-books. Met dit font zie ik mogelijkheden om net als met Gentium  op een bescheiden manier aan een document toch wat speciaals aan mee te geven.

Het is een moderne trend om ook geprinte tekst in een schreefloos lettertype te zetten. Dat geeft er een luchtiger karakter aan.  Misschien kan ook daar Nobile van nut voor me zijn.

Het zit trouwens in de Google Font Directory. Dat is ook een zware aanbeveling lijkt mij. Het is een True Type font. Het werkt in Windows, MacOSX en Linux en is beschikbaar in normaal, vet, cursief en vet/cursief.

Veel plezier met je zoektocht naar fonts!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: 30 gratis supermooie fonts - kiest u maar uit ... .
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2010, 23:25:09 »
Goedenavond,

Hier is mijn tien tips e-book uitgevoerd in het Nobile font. Zie ook de bijlage voor de pdf.



Tja, het oogt fris en het leest lekker. Morgenochtend nog maar eens rustig bekijken na het ontbijt. Je vindt Tien tips met het oude font hier.

Wat vindt jij er nou van?
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2010, 23:30:28 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers