Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

217 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:08:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Tonercartridge leeg?  (gelezen 14975 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Tonercartridge leeg?
« Gepost op: 7 november 2009, 21:35:16 »
Bericht 1 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:26-09-2007
 Aan:AllenMsgID:3573.1
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Goedemiddag! ,

Op het werk is het zo simpel. In een zucht print de laserprinter niet meer en zetten we er een nieuwe cartridge in.
Nu heb ik zelf een (oude) HP 4L laserjet. De print wordt wat bleekjes. Het zit er dus dik in dat de cartridge leeg is. Maar voor een laserjet print ik privé natuurlijk zo verschrikkelijk weinig dat dat nog twee jaar kan duren voor het echte einde daar is.
Ik heb nog twee reserve cartridges. Dat is het probleem niet. Sterker nog, misschien moest ik ze ook maar niet al te lang laten liggen.
Hoe zie ik nu of die tonercartridge leeg is?

groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 2 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:LeonDatum:28-09-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3573.2
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Ehm als je zo'n cartridge een beetje op en neer wiebeld, dan kun je de toner van de ene kant naar de andere kant voelen bewegen.

Wat je ook kunt doen is aan de kopsekant van de cartridge aan beide zijde een gaatje in de behuizing frunniken of boren.
En dan aan één kant er perslucht opzetten. Als er aan de andere kant geen zwarte rook (toner) meer uit komt, dan weet je zeker dat ie leeg is.:-)

Groeten, Leon




Bericht 3 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:HenkDatum:28-09-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3573.3
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Het heen en weer van de cartridge wil nog wel eens helpen. De toner stof wordt dan weer een beetje egaal verdeeld, met als resultaat, dat er weer geprint kan worden.

Groetjes

Henk


Bericht 4 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:28-09-2007
 Aan:LeonMsgID:3573.4
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hallo Léon,

>> geen zwarte rook (toner) meer uit komt, dan weet je zeker dat ie leeg is <<

LOL ja, dan heb ik hem gewoon leeggeblazen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe erg de omgeving dan onder die toner-poederzooi zit. Dat ga ik maar niet proberen.
Maar de tip om bij het kantelen te letten op het verplaatsen van de toner in de cartridge was wel een goede. Ik kende hem van poederblussers. Gedaan dus en helemaal niks te merken. Nieuwe gepakt. Die was ook stukken zwaarder. Na de cartridge vervangen te hebben was de afdruk weer zoals ik hem graag zag.
Bedankt hoor!

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 5 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:28-09-2007
 Aan:HenkMsgID:3573.5
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hallo Henk,

>> Het heen en weer van de cartridge wil nog wel eens helpen <<

Die kende ik wel. Kan je vaak nog een heel eind doorprinten ook. Maar deze cartridge was duidelijk aan het eind. Zie mijn reactie naar Léon.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 6 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-09-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3573.6
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Dat ga ik maar niet proberen. <<
Zwartkijker..

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 7 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:28-09-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3573.7
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Nieuwe gepakt. Die was ook stukken zwaarder. Na de cartridge vervangen te hebben was de afdruk weer zoals ik hem graag zag.
 <<

Okee. Als je nu van die oude cartridge het gewicht op de gram afweegt, dan weet je voor die nieuwe cartridge precies wanneer je aan een andere toe bent. Maar een slechte afdruk is meestal ook wel een goede indicatie.
Zelf heb ik overigens het broertje van de 4L, de 4P. Daar heb ik onlangs ook de cartridge van vervangen wegens slechte afdrukken, ook na het toepassen van wat standaard trucjes.
Volgens mij gebruiken de 4L en de 4P die ik heb dezelfde cartridges zeker?

>S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 8 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:28-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3573.8
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hallo Stefan,

>> die oude cartridge het gewicht op de gram afweegt <<

Ohh jee, ik heb dat ding al weggegooid. Voordat mijn huis onder de toner zit, dacht ik nog. Hup, weg dat ding. Nee, die ga ik niet weer opdiepen. Bovendien duurt het vast jaaaren voor ik weer eens een cartridge moet wisselen. En wie weet hebben we dan allemaal inkjetprinters met harde blokjes "waterverf" inkt en tankjes met doodgewoon kraanwater. In ieder geval - mezelf kennende - ben ik dan mijn notities met dat gewicht vast kwijt.
Wat voor standaard trucs ken jij nog behalve het schudden en luisteren naar zich verplaatsend tonerpoeder?
Verder heb ik even op de doos van mijn tweede reservecartridge gekeken. Dat is een 74A. Inderdaad staat de 4P erbij als printer.
Ik heb even op Internet gekeken naar een plaatje van die P. Duidelijk een stuk luxere uitvoering met zijn display en de nodige knopjes. Ik heb maar één knop. Wel lekker simpel, dat wel.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 9 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:29-09-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3573.9
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Nou, de laatste keer begonnen de afdrukken dus ook wat minder te worden. Naast het schudden, de truc met luisteren wist ik nog niet, maak ik vaak ook de spiegel schoon met een speciaal meegeleverd borsteltje en controleer ik of de printer niet toevallig in EconoMode staat.
Misschien is het opvragen van het totaal aantal afgedrukte pagina's ook een optie, maar dat is vaak ook weer afhankelijk hoeveel zwart er per pagina wordt geprint. HP zegt geloof ik dat je per cardtridge 3000 pagina's kan afdrukken met 5% zwart per pagina.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 10 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:29-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3573.10
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Discussie bekeken : 3578 Discussie gestart door : Discussie gestart op : 26-09-2007 13:51


Bericht 11 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:29-09-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3573.11
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Het borsteltje wordt bij de printer geleverd, niet bij een cartridge. Wellicht werd er bij de L geen borsteltje geleverd. Je kan het borsteltje gebruiken om de reflecterende spiegel van het laser-gedeelte schoon te maken als er bepaalde symptomen bij het afdrukken optreden zoals verticale witte strepen. Uit voorzorg neem ik de spiegel ook mee als ik een vage afdruk krijg.
Om te zien wat de spiegel doet alsmede hoe een laserprinter werkt kun je zien op How Laser Printers Work.
Overigens kan ik via het afdrukken van een testpagina (de testpagina van de printer zélf en niet die van Windows) zien hoeveel pagina's er nu in totaal zijn afgedrukt: 4110 pagina's. Oh, valt wel mee gezien het feit dat ik de printer al lange tijd heb.
>> Zou dat trouwens extra toner kosten??
Ja, maar ook hoe de printdensiteit (de hoeveelheid toner er per punt wordt aangebracht) is ingesteld. Ook de instelling van de REt (Resolution Enhancement (= het wegwerken van het kartelrandje)) heeft hier invloed op.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 12 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:29-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3573.12
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hallo Stefan,

>> Wellicht werd er bij de L geen borsteltje geleverd <<

Mijn 4L is een tweedehandsje. Dus kan best dat borsteltje verloren zijn gegaan bij de vorige eigenaar.
Bedankt voor de tips. Zo leer je zo'n apparaat steeds beter kennen.


groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 13 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:29-09-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3573.13
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Bij mij zit het borsteltje met klitteband aan de onderkant van de klep geplakt waar de cartridge in gaat. Toch maar ff kijken?
Groetjes
Stefan
 
>

Bericht 14 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:29-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3573.14
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hallo Stefan,

>>  borsteltje met klitteband aan de onderkant van de klep geplakt <<

Ik had dat idee al eerder vanavond. Zo had ik  het al eens bij andere printers gezien. Zodoende dus.  Nee dus, daar zit niks bij mijn 4 elletje <snik>..

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 15 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3573.15
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> 4110 pagina's <<
Ok, het is geen laserjet 4 maar een wat lichtere 'personal' versie, maar toch moet die printer nog járen mee kunnen. Op een LJ 4 kwam ik, voordat ik hem piepend maar verder prima werkend weggaf aan een collega, op 370.000 afdrukken.
Overigens dat spiegeltje nooit met iets harders dan dat borsteltje schoonmaken. Het is een Newton spiegeltje met de reflecterende laag dus aan de voorkant. Dat krast makkelijk en dan heb je een probleem.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 16 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:29-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3573.16
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
De printer doet het ook nog steeds perfect, al zou ik 'm van binnen eigenlijk eens een keer schoon moeten maken of in ieder geval het filter moeten verschonen alleen dat is nogal een heisa, geloof ik.
Nadat je eventueel wat schroefjes eruit hebt gedraaid moet je een 1 of ander idioot kliksysteem zien los te klikken, maar zo'n beetje op alle punten tegelijk. ....dacht ik ....het is een hele tijd geleden wanneer ik dat eens een keer gedaan had.
>S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 17 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3573.17
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> moet je een 1 of ander idioot kliksysteem zien los te klikken, maar zo'n beetje op alle punten tegelijk. <<
Ja, daar heeft HP een patent op: Het uit elkaar krijgen vereist een grondige speurtocht naar allerhande half of geheel verborgen klik-klak-klem lipjes, usjes, hoekjes, palletjes en nippeltjes. In elkaar gaat vaak met één slimme duw op de juiste plaats.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 18 van 18

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:30-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3573.18
 Onderwerp:Tonercartridge leeg?Forum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> allerhande half of geheel verborgen klik-klak-klem lipjes, usjes, hoekjes, palletjes en nippeltjes <<

Daar heb ik ook zo'n afschrikkelijkste hekel aan. Ik moet je alleen teleurstellen, daar heeft HP beslist geen patent op. Eh, niet alleen in ieder geval. Er lopen nog aardig wat meer imbeciele ontwerpers.. Dashboards van auto's zijn ook zo'n crime.
Er is me een heus service-manual voor mijn 4L letje beloofd door een goede vriend in de US. Ik ben benieuwd.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer