Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

203 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:50:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Meer geheugen LaserJet 4P  (gelezen 15062 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Meer geheugen LaserJet 4P
« Gepost op: 7 november 2009, 21:36:14 »
Bericht 1 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:29-09-2007
 Aan:AllenMsgID:3578.1
 Onderwerp:Meer geheugen LaserJet 4PForum:ws-nlcomputer
Hoi,
Ik heb een HP LaserJet 4P waar standaard 2 MB geheugen in zit. In het verleden wilde ik het geheugen wel eens uitbreiden aangezien ik soms wel eens last heb van een vol printergeheugen bij gecompliceerde illustraties, documenten etc.
Volgens de handleiding willen ze eigenlijk dat je legacy HP SIMM-modules erin plaatst en werd er afgeraden om "gewone" SIMM-modules te plaatsen; al zeggen ze het niet met die woorden. Toendertijd waren die HP-modules nogal prijzig als je deze vergeleek met "gewone" SIMM-modules voor moederborden. Ik dorst toen ook niet aan om een niet legacy HP SIMM-module erin te plaatsen uit angst dat-ie stuk zou gaan.
Nu, tig jaar later kon ik mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en wilde ik persé weten of het kon of niet, ongeacht wat HP of iemand anders er over te zeggen heeft.
Nu zijn SIMM-modules een schaarste tegenwoordig. Gelukkig had ik nog een oude Pentium-75 Mhz staan (van tig jaren terug, dus dat kwam mooi uit ) met in alle 4 banken een SIMM-module. 1 zo'n SIMM-module eruit gehaald en in de printer geplaatst, nadat ik had gecontroleerd had of het een 70 ns-module betreft; dat schijnt dus wél belangrijk te zijn.
Printer gestart en angstvallig naar het display gekeken hoe de zelftest verliep. Zo'n zelftest wordt elke keer gedaan als je de printer opstart. Tot mijn opluchting verliep de zelftest vlekkeloos. Toen een testpagina afgedrukt waar ik tevens de hoeveelheid geïnstalleerd geheugen kan zien.  Deze bleek toen inderdaad met 4 MB te zijn verhoogd! Yeah!!!!!!
Daarna nog zo'n zelfde SIMM-module erbij geplaatst. En ja hoor, weer 4 MB erbij! Totaal zit er nu 10 MB geheugen in. Yeah!!! Als ik nu nog een geheugenvol-melding krijg, dan weet ik het ook niet meer.
Een ander voordeel van meer printergeheugen is ook dat de computer eerder klaar is met het versturen van alle gegevens en door kan gaan met iets anders. M.a.w. de
printerspool is eerder leeg.
S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 
Bijlagen :

CS_HP_LaserJet_4P_Testpagina.jpg
3185KB (4MB)


Bericht 2 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3578.2
 Onderwerp:Meer geheugen LaserJet 4PForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> en werd er afgeraden om "gewone" SIMM-modules te plaatsen <<
HP is er nooit vies van geweest de consument met halve leugentjes flink wat extra geld uit de zak te kloppen. 70ns of sneller, verder voldoet iedere juiste simm in dit geval. 
Tegenwoordig zitten er vaak speciale memorysloten in de printers, wordt het lastiger standaard spul te gebruiken. Zo kost een 256 MB geheugenuitbreiding voor een color laserjet pakweg 160 euro bij HP, en nog steeds 100 euro bij andere leveranciers. We hebben het dan over doodgewoon Sdram geheugen waar dus 4 to 7 keer zoveel voor betaald moet worden.
Gewoon afzetterij.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
[/c]


Bericht 3 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:29-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3578.3
 Onderwerp:Meer geheugen LaserJet 4PForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ja, afzetterij, dat is 't! Ik weet niet of mijn volgende printer wel een HP wordt. In ieder geval wel een laserprinter en waarschijnlijk dan ook een kleurenprinter.
Zijn op zich ook niet meer zo duur, dacht ik, die kleuren laserprinters..

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 4 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3578.4
 Onderwerp:Meer geheugen LaserJet 4PForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> Zijn op zich ook niet meer zo duur, dacht ik, die kleuren laserprinters.. <<
Klopt. Voor pakweg 400 euro koop je een prima one-pass kleurenprinter met netwerkinterface en web-configuratie scherm(makkelijk!). Als je bedenkt dar er voor pakweg 200 euro aan toner bijgeleverd wordt, zou het in jouw geval wel eens kunnen uitdraaien op: Toner op? Andere printer kopen. Want alles bij elkaar zit er een afdruk of 10.000 in die 4 toner cartridges.
Ze zijn natuurlijk nog goedkoper te krijgen, maar dan worden het wel echt mindere machine's.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:30-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3578.5
 Onderwerp:Meer geheugen LaserJet 4PForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> web-configuratie scherm(makkelijk).  <<
Huh? Werkt dat dan net zoiets als een router ofzo?

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 6 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3578.6
 Onderwerp:Meer geheugen LaserJet 4PForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> Werkt dat dan net zoiets als een router ofzo? <<
Yes. Complete configuratie via een web-interface. In eerste instantie pikt de printer een IP adres op van de dhcp-server (configuratiepagina afdrukken voor dit adres, of op paneel pielen met knoppies). Vervolgens http://ip-adres-printer in de browser opgeven, en instellen maar. Fixed IP is het beste. Ook handig dat je via deze webserver kan zien hoe het staat met het tonerverbruik per cartridge, aantal afdrukken, bestelnummers enzo.
Vervolgens moet de printer in XP of Vista worden aangemaakt. Ik maak dan nooit de fout die HP cd er zomaar in te gooien en op 'setup' te klikken. Wat moet ik met al die HP rotzooi (wat hun software betreft dan, want de hardware is van een andere orde).

Weg met de wizards van HP die jouw pc volpletten met reclame onzin en overbodigheden. Gewoon het volgende doen: Printer, toevoegen, locale printer (jaja), nieuwe poort, tcp/ip poort, IP adres printer intikken, voor de driver de cd aanwijzen, bladeren naar Nederland, driver, klaar.
Pure IP printing, snel stabiel en eenvoudig. Je zou het zelfs nog door kunnen sturen in de router <G>.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 7 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:30-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3578.7
 Onderwerp:Meer geheugen LaserJet 4PForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> Je zou het zelfs nog door kunnen sturen in de router  <<
Hoe bedoel je dat precies?

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 8 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-09-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3578.8
 Onderwerp:Meer geheugen LaserJet 4PForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> Hoe bedoel je dat precies? <<
IP printen gaat standaard via poort 9100. Dus als je die poort in de router forward naar het IP adres van de printer, zou je (of het zinnig is is vers 2, vandaag die <G>) dus ook via internet naar die printer kunnen printen.
Kortom, als ik de juiste driver heb, print ik vervolgens bij jou thuis op de printer.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 9 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:01-10-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3578.9
 Onderwerp:Meer geheugen LaserJet 4PForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ach so!

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]