Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

233 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 09:47:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Printer - kapot  (gelezen 16602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Printer - kapot
« Gepost op: 31 augustus 2010, 10:53:19 »
Hallo,
Tijdje geleden heb ik de stap eens gewaagd om m´n cartridges zelf bij te vullen van m´n Canon S300.
Ik dacht goh dat heeft lang geduurd voordat ik dat eindelijk eens heb gedaan met de inkt die ik eens had besteld.


Printen ging redelijk goed,mooi zwart.misschien ietsje vetter dan gebruikelijk.


Enfin,gisteren wilde ik een print maken en helemaal niks op het papier te zien.
Blijkbaar is er van alles verstopt.Dat was dus de reden waarom ik het niet eerder had gedaan.Oops.


Tja,de boel uit elkaar gehaald en op zoek of het nog is te herstellen.
In ieder geval een merkwaardig construktie gevonden in de verbinding van m´n cartridge naar de printkophouder.
Dat blijkt een tuitje te zijn waar een flutterig lipje opzit dat wat aan 1 kant omhoog gekruld is.Ik dacht dat is misschien iets wat er per ongeluk op is achtergebleven maar het zat toch helemaal vastgelijmd....Waarschijnlijk drukt dat lipje dan tegen het inktkussentje van de cartridge en zorgt zo voor een inkt stroom...?
Heb het lipje erafgehaald.(beetje zoals zo´n lipje van een blikje frisdrank maar dan een rondje van 8mm doorsnee en niet echt van metaal,eerder een soort harde plakplastic) Beetje genant voor een merk als Canon.


Voorlopig nog weinig succes...


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2010, 17:12:57 »
Hallo Paul,

Geen foutboodschappen, geen error codes, alleen niks op papier dus?


Die Canons van mij gaan altijd lullig doen bij hervulling, maar daar is wel wat aan te doen. Soms gaan de patronen domweg kapot en dan is het over en sluiten maar.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:36:00 »
Hoi Just,


Ja,inderdaad.De eerste print gaf nog wat vage zwarte strepen.Waarschijnlijk het restje inkt dat nog in de spuitmondjes zat.
Zal nog eens proberen met wat inkt bijvullen,misschien is de inkt in de cartridge te dik geworden...
Dat lipje wordt ook wel lastig terugplakken,moeilijk erbij kunnen in een smalle behuizing.


Maar dat geeft wel weer perspectieven om zo´n mooie all in one te gaan kopen :-)


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:46:47 »
Hallo Paul,

Blaas hem maar voorzichtig door. Ik zet er simpelweg zo'n bijvul injectiespuitje op zonder naald. En dan een beetje met beleid er wat druk op zetten. In stapjes opvoeren en tussendoor telkens over een stukje keukenpapier vegen. IK heb er wel eens perslucht opgezet. Dat was nogal lomp, maar hij bleef het wel doen <gg>

Is het de zwarte patroon alleen?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:51:33 »
Hoi just,


Het is een cartridge zonder printkop.De printkop zit een houder die los van de cartridge een blok vormt.
Hier nog even het geweldige lipje.......(dat zit dus net tussen de cartridge en de houder om de inkt over te hevelen,denk ik...)




Ja.alleen zwart...maar dat vormt 1 geheel met kleur in de houder.2 cartridges.


Paul
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2010, 20:35:35 door Paul »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2010, 20:15:22 »
Hallo Paul,

Dat is dan toch anders dan de Canon MP150/160/220 printers die ik hier heb staan.

Als je op zoek gaat naar een andere printer zou je kunnen denken aan een HP uit de Photosmart reeks. De printkoppen zitten net als bij mijn MP's aan de cartridge. Ik heb hier een Photosmart 7350 staan, waarvoor ik 15 euro zou betalen (marktplaats). Het ding is nagenoeg nieuw. Alleen printte hij niet vlekkeloos en uiteindelijk kreeg ik hem zomaar voor niks. Het ding print ook nog eens prima foto's. Dat niet vlekkeloos printen was ook nog vrij snel voor de bakker door een serie koppenreinigen acties van de machine zelf.

Mensen kopen tegenwoordig veel een multifunctional en dit soort printers zijn bijna te geef.

Nieuwe cartridge, nieuwe koppen. Ik heb de kleurencartridge al eens bijgevuld met inkt van de Action. No problem..
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #6 Gepost op: 3 september 2010, 10:47:43 »
Hallo Paul,

Jij hebt er niks aan maar de meeluisteraars vast wel!

We hebben sinds kort een jong katje in huis. Het gebruikelijke tafereel: hij stoeit lekker in het rond, eet zijn buikje rond en valt dan lief in slaap. Iedereen helemaal verrukt van al dat jonge elan , dames voorop!

Mijn vrouw ging een stel placemats maken, maar helaas hield het zwart op en liet de eerste afdruk al een kat zien, die voor de helft wit was. En aangezien het een grijszwart katje is, was de conclusie simpel: de patroon zwarte inkt is leeg. Ik legde hem op het elektronische keukenweegschaaltje en jawel: 30 gram. Dat is bij deze patronen echt helemaal leeg.

Ideaal, die moderne weegschaaltjes. Ik heb die van ons maar eens gecalibreerd en hij is echt goed. Op de gram nauwkeurig.

Ik heb die patroon in een clip gezet tegen uitdrogen. Dezelfde avond weer gevuld met inkt van Action. Hij print weer helemaal strak. En zelfs de Canon MP220 gaf geen kik. Meestal gaat die protesteren tegen een ge-hervulde patroon, maar dit keer niet.

Hoe doe ik het?

Voor patronen met de spuitmondjes aan de patroon (Canon MP***, HP Deskjets, Photosmarts etc)

Tip 1: koop een clip. Kosten hier: 1 euro. Zet hem er meteen op tegen uitdrogen!
Tip 2: breng hem heel snel naar de hervuller
Tip 3: vergeet liefst ook de hervuller, want heel snel naar de hervuller is zo eenvoudig nog niet.
Tip 4: zoek op Internet hoe je die patroon kan hervullen
Tip 5: koop losse inkt. Met wat zoeken is dat prima te vinden.
Tip 6: pak een paar blaadjes keukenrol, een stel handschoentjes zoals bij de dieselpomp of van die ziekenhuisdingen.
Tip 7: Haal de clip eraf. Trek de patroon met de inktmondjes even licht over het keukenpapier. Dat verwijdert inktresten.
Tip 8: Pomp de patroon weer vol. Let op welk gat welke kleur is. Prik zo nodig een naald naar binnen om de kleur te vinden.
Tip 9: Zo nodig boor je het gat door met een klein boortje.
-------In de patroon zit schuim. De plastic boorspaantjes komen niet bij de inktmondjes.
Tip 10: Prik de naald van het injectiespuitje tot minstens halverwege in de patroon en pomp de patroon vol. Rustig aan, anders heb je zo troep als de boel overloopt. In zo'n geval kan je het injectiespuitje wel wat terughalen om de inkt terug te zuigen.
Tip 11: Haal de volle patroon een paar keer over het keukenpapier met de spuitmondjes.
--------Je krijgt dan per kleur een mooie dikke streep inkt. Zonodig een paar keer herhalen.
Tip 12: Wil het dan nog niet: haal de naald van een injectiespuitje en gebruik het spuitje om de patroon wat door te pompen.
--------Licht beginnen maar uiteindelijk kan je gerust behoorlijk doorrammen. Ik heb er weleens druklucht opgezet!
--------Trek dan wel eerst een wit shirt aan en kondig je optreden als gespikkelde ijsbeer aan!
Tip 13: Reset de printer wat betreft het inktniveau.

Bij de MP serie is dat bij de één de knop zwart of kleur een tijd ingerdukt houden. 
Bij de ander is het het knopje met de twee schuine streepjes. Nazoeken op Internet dus. Er zijn ook ingewikkelde verhalen. Hou er rekening mee dat de patroon domweg kapot kan zijn. Ze gaan niet eeuwig mee. Hoe lang ze mee gaan is erg verschillend in mijn ervaring.

Ik heb een stel patronen onder handen gehad van een ander merk printer. De patronen waren vrijwel gelijk, maar de constructie van de bovenkant was niet handig voor bijvullen, al kon het op zich wel. Die patronen leken me de originele, want er zat een tussenschot in zodat de hoeveelheid inkt maar de helft was.

Succes!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #7 Gepost op: 3 september 2010, 13:53:26 »
Hoi Just,


Ik heb die setjes wel gezien bij de Action maar dat is wel alles,de kleuren en de zwart.Ik hoef alleen maar zwart te hebben, die kleuren bijvullen lijkt me onbegonnen werk bij deze printer.
Maar ik heb nog een hp deskjet600 alleen zwart,dus ik kan nog wel zwart printen indien nodig.


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #8 Gepost op: 3 september 2010, 21:12:35 »
Hallo Paul,

Ik vond deze instructie op Internet Als jouw patronen er net zo uitzien, zie ik dat bijvullen prima zitten. Als ze al een weekje droog hebben gestaan, dan kan je het nog wel proberen. Vooral dan ook het doorpersen doen als het moet. Je patronen zijn dan toch al niet veel soeps meer, dus dan maar wat meer geweld. Je leert er altijd van.

Die Deskjets zijn trouwens wereld dingen. Ze zijn nou wel knap ouderwets, maar die printers blijven wel draaien. Heb je een laptop zonder printerpoort? Er zijn kabels van printerpoort naar USB! Niet duur ook ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2010, 11:57:51 »
Hoi Just,


Nee,die zijn anders maar ik heb wel gevonden dat die toch wel zijn bij te vullen,helemaal onderaan bij BCI-24.
http://www.inktprint.nl/inktwinkel.html
(dat is vreemd het lukt me niet om een directe link te maken naar navulhandleidingen Canon,weet iemand hoe?De canon-link uit ´element inspectreren´ gaat ook weer direct naar de homepagina....)

Ok,nee geen laptop,ik houd me in wat dat betreft,zelfs geen mobiele telefoon.
Ik vind het ook goeie dingen,drukken ook mooi zwart en scherp.


Groet,Paul
« Laatst bewerkt op: 4 september 2010, 12:43:26 door Paul »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #10 Gepost op: 4 september 2010, 12:05:37 »
Hallo Paul,

Een normale PC is altijd beter dan een laptop!

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2010, 21:57:07 »
Hoi Just,


Ik heb nog eens een oude Canon bjc-250 gekregen en ik heb die maar eens van zolder gehaald en in gebruik genomen.
Begrijp nu dat met kracht doorpompen van die cartridges,het is me bij de verstopte zwart gelukt de verstopte spuitmondjes open te krijgen.Lekker grote tanks (28ml)
Ga dat ook eens bij die andere Canon s300 proberen, maar dan zal ik een stuk rubber slang moeten nemen om er bij te kunnen komen.Is ook wel lastig om die houder te klemmen, en ik kan niet zo eenvoudig de spuitmondjes van de kleur die ernaast zitten afschermen tegen uitdrogen.Verzin wel iets.
Trouwens vandaag bij de action,ze hadden geen printer inkt meer.Of dat definitief is kwam ik niet te weten.




Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2010, 22:14:12 »
Hoi Paul,

Het is elke weer een uitdaging om iets simpels te verzinnen. Meestal laat ik een paar dagen broeden en dan valt wel een keer het kwartje. Een snuffeltocht door mijn verzameling rommel en troep helpt ook. Heb je niet ergens een rubber dopje liggen? Voor mijn part van een tube tandpasta? Ik noem maar wat.

Die Action inkt is hier ook regelmatig even op. Of ze hebben alleen zwart, dan wel kleur. Dat komt vast wel weer.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Printer - kapot
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2010, 22:35:11 »
Hoi Just,


Dat is ook mijn favoriete werkmethode. 
Oh,dan houd ik het daar nog in de gaten.


Mvg Paul