Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 23:38:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Boekje maken  (gelezen 20554 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Boekje maken
« Gepost op: 1 september 2010, 16:45:38 »
Hallo,
 
Ik wil graag met word 2003 een boekje maken op A5 formaat en dat ook de achterzijde van het papier is bedrukt. Ik wil het afdrukken op A4 papier. De pagina's 1 en 2 kunnen niet op de voorkant van het eerste vel komen en de pagina's 3 en 4 op de achterkant. Het zou iets moeten zijn in de trend van dat op het eerste vel pagina 1 en pagina 7 zijn afgedrukt en op de achterzijde pagina 2 en 6 . Is het voldoende als ik bij het instellen van de marges opgeef dat ik een katern instel? Zie bijlage. Moet ik ook dan nog ergens iets instellen mbt dubbelzijdig afdrukken?
Graag jullie reactie.
 
Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 1 september 2010, 16:59:47 door Henk van Asselt »
Groetjes,
Henk

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2010, 17:07:51 »
Hallo,
Je kunt het beste eerst in het klein een testboekje vouwen van papier zodat je als je het uit elkaar vouwt precies kan zien waar alles moet komen.


Als je alles op de pagina´s precies zo opmaakt zoals je het in het boekje wil hebben en je achteraf niks wilt bijsnijden dan moet je geen marges instellen,dus 0 overal. Je hebt nog wel printmarges van je printer maar ik denk dat je daar geen last van hebt.Dat is hoe ik denk dat het werkt maar misschien hebben mensen met praktijkervaring met dit printen nog aanvullende of andere meningen...*


Groet,Paul


* misschien dat microsoft hier weer helemaal tegen mijn gevoel van logica ingaat.....
« Laatst bewerkt op: 1 september 2010, 17:14:24 door Paul »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2010, 20:32:18 »
Hallo Henk en Paul,

Een drukkerij noemt dat de inslag en heeft daar software voor.

Ik heb een standaard voorbeeld wat je vast wel verder helpt:

Booklet print indeling.

Voorbeeld van een boekje met 12 bladzijden A5, te printen op A4 dubbelzijdig om dubbelgevouwen een A5 boekje te vormen:

Ordering bepaal je als volgt:

12-1
2-11
10-3
4-9
8-5
6-7

Het moet altijd een verzameling van sets van 4 bladzijden zijn en zoals je ziet gaat de bladzijde nummering van 1 rechts, twee links om en om naar beneden tot de middenpagina en dan weer omhoog.

Vervolgens verzamel je de pdf als volgt voor een printer die niet dubbelzijdig kan printen:

oneven: 12, 1, 10, 3, 8, 5

even:   2, 11, 4, 9, 6, 7

Let erop dat je de pdf horizontaal gecentreerd print! De printer laat je twee bladzijden per A4 vel printen. De eerste print is dan 12 links en 1 rechts. De achterkant wordt idem ditto 2 en 11. Probeer het eens met 4 bladzijden:

4 - 1
2 - 3

Je vouwt het dubbel. Een boek opent rechts. Je kijkt dan tegen bladzijde 1 aan. Dat klopt, die zit ook rechts. Je opent je miniboekje en kijkt in de binnenkant. Dat is de achterkant. Je ziet bladzijde 2. Dat klopt, die zit links en de vouw van ons boekje zit rechts.

Zou je uitgaan van 8 bladzijden, dan wordt het inslagschema:

8 - 1
2 - 7
6 - 3
4 - 5

Bij een echt boek is de achterkant van het titelblad niet bedrukt (soort van ... .) en pagina 2 zit rechts.

Probeer het maar. Het kostte me ook een heel stel blaadjes voor ik het doorhad. Welkom bij de club!


Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2010, 22:17:09 »
Hallo Just en Paul,
 
Bedankt voor jullie reactie.
 
>>Een drukkerij noemt dat de inslag en heeft daar software voor.<<
Kan dat niet eens met Word? Waarom staat er dan de optie "Vellen per boekje"??
 
>>Vervolgens verzamel je de pdf als volgt voor een printer die niet dubbelzijdig kan printen:<<
Hoe maak ik dat pdf bestand?
 
PS: Eerder kreeg ik altijd een e-mail bericht als er een reactie was op mijn vraag, maar deze keer niet. Hoe kan dat nu weer?
 
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #4 Gepost op: 1 september 2010, 22:31:44 »
Hallo Henk,

Oew!


Ik ben een van die gekken, die het met Ubuntu doet. Hoezo Word 2003? Hoezo pdf maken? In Linux is een pdf maken standaard. Je kiest printen naar bestand, klaar. En Word is bij mij OpenOffice Writer. Een pdf maken is het knopje naast het knopje printen. Klaar. Scannen naar pdf idem ditto.

Maar volgens mijn herinnering kan je het in het printen van Word 2003 ook net zo doen als bij een pdf. Ik zal morgen op de zaak eens kijken naar die boekjes optie.
In Windows kan je tal van gratis pdf software installeren. Of je kiest voor de dure Acrobat Full Version software. Dat is niet de Reader!
Google eens naar pdf995 bijvoorbeeld.
Dat van die e-mail ontgaat mij ook! Soms heb ik wel het idee dat dat een enkel keertje fout gaat.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2010, 23:00:35 »
Hallo Just,
 
>>In Windows kan je tal van gratis pdf software installeren.<<
Dit zal moeilijk gaan, want het gaat namelijk om de computer op het werk. Deze zijn helemaal dichtgetimmerd. Je kunt niet eens energiebeheer aanpassen.
 
Op het werk zijn het digibeten die zo'n boekje willen maken. Ik was dus van plan om een sjabloon / voorbeeld document te maken, die ze dan kunnen bewerken en printen.
 
>>Voorbeeld van een boekje met 12 bladzijden A5, te printen op A4 dubbelzijdig om dubbelgevouwen een A5 boekje te vormen:

Ordering bepaal je als volgt:

12-1
2-11
10-3
4-9
8-5
6-7

Het moet altijd een verzameling van sets van 4 bladzijden zijn en zoals je ziet gaat de bladzijde nummering van 1 rechts, twee links om en om naar beneden tot de middenpagina en dan weer omhoog.<<

 
Ik ben bang dat het voor hun geen doen is, om volgens deze manier een boekje te maken.
 
 
>>Dat van die e-mail ontgaat mij ook! Soms heb ik wel het idee dat dat een enkel keertje fout gaat.<<
Ook nu gaat dit dus weer fout.
Groetjes,
Henk

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #6 Gepost op: 1 september 2010, 23:11:48 »
Hoi Just en Paul,
 
>>Dat van die e-mail ontgaat mij ook! Soms heb ik wel het idee dat dat een enkel keertje fout gaat.<<
Ik heb het probleem denk ik al opgelost. Bij mijn Gmail account, werden deze berichten als spam beschouwd. Ik heb een bericht gemarkeerd als "Niet spam" en toen kreeg ik wel netjes een mailtje via Outlook. Ik hoop dat het nu goed blijft gaan.
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #7 Gepost op: 2 september 2010, 08:50:21 »
Hallo Henk,

Spam? Dat verklaart wat.

Dat van je werk ken ik. Het begrip digibeet ook. Naar ons idee bestaat er geen echte digibeet. Je hebt alleen mensen die er meer of minder interesse in hebben. Die worden nooit handig en voila: één digibeet. Ik heb dat met mobieltjes. Ze zijn reuze handig, maar ik heb een pesthekel aan ze. Dus kan ik bellen.  Ik kan inmiddels (licht scheldend soms) nou een beetje overweg met SMS. En dat is het dan.

Ik heb net in de Word 2003 help gekeken naar dat boek verhaal. Ik zal dat zo eens proberen. Het ziet er goed uit, hoor! Het is ook logisch dat je het aantal bladzijden moet ingeven, want daaruit haalt Word het inslag schema. Ik moet even een document zie te vinden wat geschikt is als demo.

Ik kan natuurlijk geen bedrijfsdocument pakken. Wel jammer. Lange verhalen in die hoek heb ik genoeg.

heel sáái ook nog ... .


Als dat werkt zie ik het ook zitten om daar een sjabloon van te maken. Mag je met macro's werken op je werk? Een simpel macrootje is soms ideaal. Ik vermijd ze wel zoveel mogelijk.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #8 Gepost op: 2 september 2010, 13:33:06 »
Hallo Henk,

Voor de bakker! De Help tekst klopt niet erg. Lees voor boekje katern.

Ik koos onder Bestand | Pagina-instellingen onder Meerdere pagina's Katern en als aantal vellen per boekje "Alles" Ik denk dat als je daar een aantal vellen opgeeft Word er dan katerns van maakt als je aantal pagina's meer is dan dat aantal. Van de marges ben ik afgebleven.

Dan stuur je het bestand naar een printer. In mijn geval is dat een printer die alleen handmatig dubbelzijdig kan. Dat klikte ik aan in het printerscherm. Halverwege moet je dan de print weer opnieuw in de papierlade terugleggen. Dezelfde la als bij de eerste print. In mijn geval pakte de Lexmark niet automatisch de handinvoerla.

Dan is het verder een kwestie van dubbelvouwen en klaar ben je.

Probeer maar eens! Ik ben benieuwd of het gaat lukken met je collega's!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2010, 16:50:23 »
Hoi Just
 
>>Ik koos onder Bestand | Pagina-instellingen onder Meerdere pagina's Katern en als aantal vellen per boekje "Alles"<<
Dit is volgens mij ook wat ik in de bijlage heb van het eerste bericht. Het venster kan er iets anders uitzien, omdat ik het thuis met Word2007 gedaan heb.
 
>>Dan stuur je het bestand naar een printer. In mijn geval is dat een printer die alleen handmatig dubbelzijdig kan. Dat klikte ik aan in het printerscherm. Halverwege moet je dan de print weer opnieuw in de papierlade terugleggen.<<
Dat moet ik met de printer op het werk nog even uit proberen. Het is een kopieerapparaat en printer ineen met een vrij uitgebreid digitaal scherm. Eigenlijk weer veel te veel mogelijkheden.
 
>>Probeer maar eens! Ik ben benieuwd of het gaat lukken met je collega's!<<
Dat zal ik zeker doen met een proef document. Op dit moment is er een storing, dus ik kan het zowiezo nu niet proberen. Mocht ik het voor elkaar hebben, dan sla ik het document op als "Boekje maken". Dan kunnen ze dit document openen, onder een nieuwe naam opslaan, vervolgens hun tekst typen, printen en klaar is kees.
Ik laat je nog wel weten of het gelukt is. Het kan een paar dagen duren.
 
>>Lange verhalen in die hoek heb ik genoeg.<<
Je kunt natuurlijk de tekst van alle berichten van dit topic slecteren en dan plakken in het docment. Zo kun je natuurlijk ook een ander topic toevoegen en er dan een boekje maken. Scheelt veel typ werk.
 
 
 
 
 
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #10 Gepost op: 2 september 2010, 16:58:50 »
Hallo Henk,

Volgens mij heb je weer een paar aanknooppunten?

Wat betreft de tekst heb ik zoiets gedaan als jij ook voorstelt. Ik had natuurlijk Lorem Ipsum kunnen pakken. Maar dan heb ik nog geen idee of de pagina's in goede volgorde  staan. Ik spreek geen Latijn. Ik had een tekst van een clubwedstrijd van mijn motorclub en die heb ik maar twee keer gebruikt om het aantal pagina's te vergroten.

Ik zal het resulterende Word document hier bijvoegen. Dan heb je een idee. Plus hetzelfde verhaal als tekst bestand.

Ik ben benieuwd!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2010, 18:37:43 »
Hoi Just,
 
>>Volgens mij heb je weer een paar aanknooppunten?<<
Dat zeer zeker.
 
>>ik spreek geen Latijn. <<
Ik ook niet. Hoeveel Nederlanders wel?
 
Als ik het goed begrijp en ik druk dit word document dubbelzijdig af, dan zou dit een boekje moeten zijn na dubbelvouwen. Dat zou dan betekenen, dat als ik jou tekst vervang door mijn eigen tekst, dat het goed moet zijn!
 
Moet ik ook nog ergens iets instellen mbt het dubbelzijdig printen en zo ja, moet dat dan in Word of bij printer eigenschappen?
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #12 Gepost op: 2 september 2010, 19:39:01 »
Hallo Henk,

Ik spreek wel Engels, Duits, Frans, een beetje Japans en een paar woorden Chinees



Inderdaad zou het zo moeten zijn dat als je mijn tekst vervangt het voor elkaar zou moeten zijn. Als ik het echt snap druk je gewoon op printen. Dan levert Word je de boodschap dat je het papier er nogmaals in moet leggen (in dezelfde papierla, niet in de handla) en op OK moet drukken. Dat is alles. Het is echt doodsimpel!

Ik ben nou echt heel nieuwsgierig aan het worden!! Zet hem op, Henk!! We gaan hier geschiedenis schrijven ... .

Ju-u-u-st, niet overdrijven!!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #13 Gepost op: 2 september 2010, 20:01:45 »
Hoi Just,
 
>>beetje Japans en een paar woorden Chinees<<
Ik had al zo'n vermoeden. In andere topics melde je al dat je daar wel eens komt en dat je daar wat leuke snufjes koopt voor een klein prijsje.
 
>>Inderdaad zou het zo moeten zijn dat als je mijn tekst vervangt het voor elkaar zou moeten zijn. Als ik het echt snap druk je gewoon op printen. Dan levert Word je de boodschap dat je het papier er nogmaals in moet leggen (in dezelfde papierla, niet in de handla) en op OK moet drukken.<<
In een woord: Geweldig
 
>>Dat is alles. Het is echt doodsimpel!<<
Zou zelfs een digibeet dit kunnen?
 
>>Ik ben nou echt heel nieuwsgierig aan het worden!! Zet hem op, Henk!!<<
Ik ook, ik heb er het volste vertrouwen in.
Alvast bedankt voor al je hulp. Ik laat het je weten zodra ik het helemaal voor elkaar heb.
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #14 Gepost op: 2 september 2010, 22:46:14 »
Hallo Henk,

Als die digibeten net zo stom zijn als ik leggen ze vast wel een keer of wat het papier ondersteboven of verkeerd om in de printer, hoor!

Gewoon proberen. Nee heb je en Ja kun je krijgen, zeggen de tuinders hier. Oh, als je nu de eerste tekst gelijk de uitleg maakt hoe het papier in te leggen bij de tweede keer? Dan hebben ze het vanzelf voor de neus?

Ja, hou ons op de hoogte. We leren er zelf ook van. Kijk, we hebben bijvoorbeeld geen idee wat jullie aan printers hebben staan. Je ziet zo maar een klein obstakeltje over het hoofd.

Successtories, dát willen we!!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers