Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

363 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 14:28:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Boekje maken  (gelezen 20571 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #15 Gepost op: 7 september 2010, 12:00:37 »
Hoi Just,
 
We hebben hier een Ricoh printer (type weet ik even niet) die dubbelzijdig kan printen en kopieren. Hij kan ook scannen.Je kunt de functie "Locked print" gebruiken, zodat de print opdracht er niet gelijk uit komt. Je moet eerst naar de printer lopen, en daar dan de print opdracht selecteren en de optie "afdrukken" kiezen. Dan ligt je eigen print tenminste boven op de stapel.
 
Ik heb in de bijlage een handleiding waarin staat hoe ik alles heb ingesteld. Dit werkt zo heel prima. Je stelt bij de printopdracht in dat het papierformaat aangepast moet worden naar A4, je haalt de afdruk uit de printer, fout hem dubbel en je hebt een boekje. Er is echter 1 probleem. Na het dubbel vouwen, is de marge aan de binnenkant van het boekje een stuk kleiner dan aan de buitenkant van het boekje.
Ik weet nog niet hoe ik dit goed moet krijgen.
 
Tevens heb ik een bijlage "Instelling om een boekje te maken mbv katern" toegevoegd
Door de optie “Katern” te selecteren wordt er een boekje op A5 formaat afgedrukt op A4 papier. Er wordt dubbelzijdig geprint. Nu kun je wel de marges aan de binnenkant van het boekje en de buitenkant van het boekje apart instellen. Het printen op de printer met instelling dubbelzijdig printen gaat dan verkeerd. Er komen dan 4 pagina’s op 1 zijde van de afdruk.
 
Om dit probleem te ondervangen, zouden we de instelling "Handmatig dubbelzijdig" moeten selecteren en de printer enkelzijdig laten printen. Je kunt nu niet bij de printopdracht het papierformaat aangepassen naar A4. Na de voorkant afgedrukt te hebben, moet het papier terug geplaatst worden in de papierlade en vervolgens moet er de opdracht gegeven worden om de achterkant af te drukken. Dit is echter niet de bedoeling, want dit zal zeer zeker een keer verkeerd gaan. Het papier wordt heel gemakkelijk verkeerdom teruggeplaatst in de papierlade.
« Laatst bewerkt op: 7 september 2010, 12:11:26 door Henk van Asselt »
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #16 Gepost op: 7 september 2010, 12:12:33 »
Hallo Henk,

Probeer dan de rugmarge eens te vergroten in plaats van de normale marges? Dat heb ik hier net uitgeprobeerd. Dat deed wat je ervan verwacht.

Ik ben benieuwd!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #17 Gepost op: 7 september 2010, 12:20:59 »
Hoi Just,
 
Ik zal dit zo even proberen als ik weer op het werk ben.
Ik ben zelf ook heel benieuwd. Het zou wel fantastisch zijn als het nu helemaal goed werkt.

Wat vind je van de handleiding? Moet hier nog wat aan toegevoegd worden?
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #18 Gepost op: 7 september 2010, 12:46:11 »
Hallo Henk,

Ik zou het ook geweldig vinden als het helemaal werkt. Vanavond lees ik de handleiding wel door. Ik ben nu ook aan het werk.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #19 Gepost op: 7 september 2010, 17:04:58 »
Hoi Just,
 
 
>>Probeer dan de rugmarge eens te vergroten in plaats van de normale marges? Dat heb ik hier net uitgeprobeerd. Dat deed wat je ervan verwacht.<<
 
Hoe heb je dit nu precies gedaan? Wat zijn je andere instellingen, papierformaat, oriëntatie, aanpassen aan papier formaat, printer eigenschappen en dergelijke?
Zijn de marges aan de binnenkant van het boekje dan gelijk aan de marges aan de buitenkant van het boekje?
 
Ik heb ook de rugmarges veranderd, maar dat gaf uiteindelijk het zelfde resultaat als het aanpassen van de linkermarge. Ik heb uiteindelijk de marges dusdanig aangepast, dat het verschil niet meer storend is.
 
Ik vind het niet normaal, dat het wel lukt met de functie "Katern" en "Handmatig dubbelzijdig printen". Het papier moet dan opnieuw handmatig in de papierlade en dat is nu net niet de bedoeling, omdat de printer zelf dubbelzijdig kan printen.
 
Ik heb heel veel opties geprobeerd, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd.
Kan het soms zijn dat ik moet afdrukken in de omgekeerde volgorde o.i.d? Dit heb ik nog niet geprobeerd.
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #20 Gepost op: 7 september 2010, 18:32:48 »
Hallo Henk,

Ik zal dat ding van mij morgen eens door de grote OCE jassen. Dat ding kan ook dubbelzijdig. Normaal gebruik ik de Lexmark. Die staat op armlengte en de OCE betekent een wandeling naar de serverruimte.

Ik heb alleen de rugmarge vergroot, meer niet. De rest staat zoals het eerste document wat ik je gaf. Nou heb ik wel meer ervaren dat de ene printer niet dan andere is en dat dan ook qua marges.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #21 Gepost op: 7 september 2010, 22:49:58 »
Hoi Just,
 
>>Ik zal dat ding van mij morgen eens door de grote OCE jassen.<<
Ik ben benieuwd of dat wel goed gaat.
 
>>OCE betekent een wandeling naar de serverruimte.<<
Ik vind het best lekker om de benen soms even te strekken. Moet je met die Lexmark het papier handmatig opnieuw in de papierlade doen, om dubbelzijdig te kunnen printen?
 
Het topic begint al aardig te groeien. En dat voor een simpel boekje.
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #22 Gepost op: 7 september 2010, 23:01:13 »
Hallo Henk,

Die Lexmark handmatig dubbelzijdig te laden, inderdaad!

Dat wandelingetje is op zich lekker. Dat ben ik met je eens.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #23 Gepost op: 8 september 2010, 10:52:49 »
Hallo Henk,

Ik heb dat boekje door de OCE tweezijdig laten afdrukken. Dat gaat prima qua marges, maar de machine draait automatisch de achterkant 180 graden om. Die doet er dus ook wat aan, wat niet gewenst is.

Het ziet er inderdaad naar uit dat deze optie in Word bedoeld is om op printers te worden afgedrukt met handmatig dubbelzijdig printen. Ik ga er vanavond verder mee.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #24 Gepost op: 8 september 2010, 11:10:35 »
Hoi Just,
 
>>Dat gaat prima qua marges, maar de machine draait automatisch de achterkant 180 graden om. <<
Zijn al die "problemen" niet ergens in te stellen op de printer zelf?
Ik begin zo langzamerhand ook te geloven, dat we er niet aan ontkomen, om het papier handmatig dubbelzijdig te laten printen.
 
Ik bedenk me in een keer dat ik ergens een functie heb gezien in welke volgorde de pagina's geprint moet worden. bijvoorbeeld de voorzijde oplopend en de achterzijde aflopend of vice versa. Dit kan met deze printer wel. Misschien moeten we eerst alle even pagina's afdrukken en vervolgens de oneven? Of combinatie's van de verschillende instellingen.
Groetjes,
Henk

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #25 Gepost op: 8 september 2010, 11:39:47 »
Hallo Henk,

Ik ben door het hele menu van de OCE heengebladerd en idem ditto Word. Ik zie geen mogelijkheid de rugzijde een halve slag te draaien.

Imenad van de meeluisteraars misschien met een idee??
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Boekje maken
« Reactie #26 Gepost op: 12 september 2010, 23:57:49 »
Just,
 
En de printerdriver van de Oce? Want die zijn soms voor een normaal mens niet te begrijpen en doen wat ze zelf willen (oftewel, op het apparaat is ingesteld door de technicus).
 
TdJ

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #27 Gepost op: 13 september 2010, 21:06:30 »
Hoi Tony,

Mijn HP Photosmart heeft er ook een hik van. Die moet je bij handmatig dubbelzijdig printen ook in de gaten houden. Gewoon eerst de ene kant, en dan de andere kant printen in "dom blondje" stijl werkt veel beter.

Bij die printerdriver van de OCE kan ik trouwens niet. Er is ook geen USB poort, anders hang ik er wel een laptop aan.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Boekje maken
« Reactie #28 Gepost op: 13 september 2010, 23:41:13 »
Hoi Just,
 
Ik denk dat als we meerdere exemplaren nodig hebben, dat we 1 exemplaar handmatig dubbelzijdig moeten printen. We kunnen dan zonder problemen de functie katern gebruiken.
 
We stellen het kopieër apparaat in op dubbelzijdig kopieëren en we kiezen het aantal kopieën. Nu voeren we het eerste exemplaar in (automatische papier invoer) en kopieëren maar. Volgens mij moeten we op deze wijze toch echt wel meerdere nette boekjes kunnen maken. Het eerste boekje is dan wel even wat meer werk, maar de rest gaat dan eenvoudig.
Groetjes,
Henk