Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:11:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: aanbevolen (gratis?) virusscanners  (gelezen 14857 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Leonard
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Gepost op: 7 september 2010, 15:17:15 »
 
Beste mensen,
Ik heb sinds kort een Aldi-PC met voorgeinstalleerde Bullguard-antivirus & firewall, waarvan de proefversie binnenkort verloopt. Heb er weinig mee op en denk 'm dus maar te deinstalleren en te vervangen door wat anders.
 
Suggesties? Zijn er betrouwbare gratis programma's voorhanden (als ik hier lees over de deinstall-ellende met gratis AVG krijg ik het alweer benauwd)? In de kwaliteitsoverzichten hier (waarin ik de naam Bullguard trouwens niet tegenkom) kan ik niet zien wat gratis is en hoe de prijzen liggen.
 
Heel graag reactie want ik weet er weinig van. Bedankt vast! Groet van Leonard
 
 

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2010, 16:24:47 »
Hallo Leonard,

Het nadeel van gratis software is dat de Updates niet altijd gratis is of beperkt je PC beveiligd. Ik heb een NOD32 licentie. NOD32 antivirus wordt steeds als beste getest en is niet duur. Een licentie voor 3 jaar kost 75 euro maar dan is je PC wel volledig en goed beschermd. Kijk daarom eens op de website van NOD32 en probeer het eerst gratis uit.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2010, 21:48:00 »
Hoi Leonard,

Net als Ruud gebruik ik ook NOD32 (ook wel ESET genoemd). Met een abbo van 2 of 3 jaar voor pakweg 25 euro per jaar ben je zeker niet duur uit.
Gratis is niet altijd het beste.

Wil je toch voor gratis gaan kijk dan eens bij deze:
AVG: http://free.avg.com/nl-nl/startpagina
AVIRA: http://www.free-av.com/en/trialpay_download/1/avira_antivir_personal__free_antivirus.html
AVAST: http://www.avast.com/free-antivirus-download


groeten, Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2010, 11:35:18 »
Hallo Leonard,

Ik ben het met Peter en Ruud eens. Nod32 is dé keuze. Zelf gebruik ik al jaren Antivir. Die is wel wat minder op sommige punten. Zo is de score op vals alarm in de tests slechter.

Bij Antivir kan ik echter wel losse downloads halen en bij Nod32 niet. Bij Nod32 is een internetverbinding nodig. De prijs is verder vrijwel gelijk aan Antivir.

Antivir Free is gratis. Het updaten is dan niet helemaal automatisch. Toen ik een tijdje Antivir Free had gebruikt heb ik toch maar een abonnement genomen. Dat werkt niks beter, maar nou heb ik rust. Het updaten gaat vanzelf goed. Ik hoef het niet in de gaten te houden.

Nu heb je, denk ik wel, aardig wat informatie. Van de twee andere gratis scanners hoor ik over het algemeen ook goede berichten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

We horen graag wat je keuze wordt en waarom. En na een tijdje je ervaringen ook! Want zo leren we er allemaal wat van.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Leonard
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
Re: aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2010, 12:15:58 »
Vriendelijk bedankt mensen, voor de welwillende en duidelijke antwoorden. Ik ga ermee aan de slag. Wel blij met de eenstemmige voorkeur (al lijkt het erop dat je Nod32 per se met Ideal moet betalen? wat voor mij dan weer lastig is). Even zien nog wat het wordt. Hartelijke groet so far van Leonard

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2010, 15:49:44 »
Hallo Leonard,

Je kunt NOD32 ook gewoon in de winkel kopen. Je moet dan na installatie even je versie online registreren. Je vindt hier een postcode check voor een winkel bij jou in de buurt.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Kris
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Re: aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2010, 19:59:11 »
Ik gebruik o.a. Norton Internet Security (biedt een zeer goede bescherming voor een relatief lage prijs), en verder ook nog Avast (gratis - werkt prima - wel alle 15 maanden even opnieuw installeren en registreren) en op een groot deel van onze schoolpc's heb ik al enige tijd tot mijn volle tevredenheid MS Security Essentials  (gratis - http://www.microsoft.com/security_essentials/default.aspx?mkt=nl-nl) staan.

Offline MauriceO

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
Re: aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2010, 22:28:28 »
Ik heb 2 Nod32 licenties, inderdaad de beste keuze, maar op mijn nieuwe laptop heb ik Microsoft Security Essentials geïnstalleerd. Ik had geen zin om nog een 3de licentie aan te schaffen voor Nod32. Microsoft Security Essentials werkt inderdaad naar tevredenheid, zoals Kris terecht al aangeeft.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2010, 09:57:53 »
Het goede van NOD is ook het lage aantal onterechte meldingen. Die gratis scanners willen nog wel eens te snel moord en brand roepen en iets tot een virus/trojan uitroepen, terwijl er niets aan de hand is. Maar ook betaalde antivirusprogramma's gaan de mist in, zoals bijvoorbeeld McAfee.
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Leonard
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
Re: aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2010, 11:24:53 »
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken!
 
Overeenkomstig de meeste aanbevelingen wil ik de NOD32 voor drie jaar gaan nemen, en dan ergens waar ik met Paypal blijk te kunnen betalen (want, terzijde opgemerkt: die dealers-in-de-buurt-functie stuurt mij naar dorpjes op twintig kilometer afstand). Her en der op internet zie ik ook veel positieve reacties op met name het simpele gebruik van NOD32, en als leek slaak ik dan al gauw een zucht van verlichting (vooral geen computerproblemen, daar gaat het eigenlijk sowieso om bij een virusscanner, right?).
 
Uit het feit dat er een dure Smart-variant bestaat, met firewall, maak ik op dat er geen firewall in NOD32 zit. Vroeger had ik een losse gratis Firewall. Maar als het goed is doet op mijn nieuwe bak Microsoft het werk al, op dat gebied. Tenzij jullie zeggen dat die onvoldoende safe is en ik er dus beter aan doe daarvoor iets anders te nemen.
 
Tzt zal ik nog wel melden of NOD32 in het gebruik bevalt (ik heb 'm nog niet). Hartelijke groet van Leonard
 
 

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: aanbevolen (gratis?) virusscanners
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2010, 13:51:55 »
Hoi Leonard,

en dan ergens waar ik met Paypal blijk te kunnen betalen
Om het binnen Nederland te houden, zou je kunnen gaan shoppen in Arnhem bij b.v. http://wekkerautomatisering.nl
Ik heb daar geen aandelen, maar dit is een van de weinige leveranciers waar je ook met Paypal kunt betalen.

Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.