Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

223 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:20:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Systeemdatum en tijd  (gelezen 15100 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Systeemdatum en tijd
« Gepost op: 26 september 2010, 21:00:46 »
Hallo,
 
Hoe komt het dat mijn computer zijn systeemdatum en tijd niet meer vasthoud?
En om mijn computer verder te laten starten moet ik aan het begin waar al die tekst staat op F1 drukken om hem verder te laten gaan, wat is dit?

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Systeemdatum en tijd
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2010, 21:17:32 »
Hoi Janny,

Is het een desktop?
Zoja, dan is waarschijnlijk de batterij op het moederbord die de klok in leven houdt als de computer uitgeschakeld is, defect.
Ik heb ook wel meegemaakt dat de klok fout staat als de computer (desktop) niet goed geaard is of aangesloten op zo'n meervoudige tafeldoos met aan/uit-schakelaar. Je zou zeggen dat dat nauwelijks invloed heeft maar aansluiten op een 230V net-aansluiting verhielp dit probleem.

Zorg eerst dat je computer constant op de netspanning aangesloten blijft en schakel hem alleen uit via de aan/uit-schakelaar op de computer.
Baadt dat niet, dan blijft de batterij over.

Ik hoop niet dat je toch nog een virus-beestje aan boord hebt, of was dat op een andere computer?


groeten, Peter





Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Systeemdatum en tijd
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2010, 22:16:36 »
Hoi Peter,
 
Nou dan zal het de batterij wel zijn, want het is allemaal al jaren goed aangesloten.
Het gaat om de gewone computer thuis. Dat virus was op de laptop maar is verwijderd en dat gaat weer goed.
Maar hoe komt het dat ik die F1 moet indrukken om de comp verder te laten starten?
En bestaat er een stekker voor mijn printer die ik kan aansluiten op een andere computer, ze hebben nu een kleine aansluiting en die heb ik niet, heb een brede stekker.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Systeemdatum en tijd
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2010, 22:37:56 »
Hoi Janny,

Citaat
Maar hoe komt het dat ik die F1 moet indrukken om de comp verder te laten starten?
Als je computer opstart gaat ie een aantal controles uitvoeren.
Er zal dus wel iets niet goed zijn (iets met de BIOS instellingen, waar je batterij ook voor nodig is).
Door op de F1 toets te wachten, geeft je computer jouw de mogelijkheid om te lezen wat er dan niet goed is.
Door op F1 te drukken, mag je computer dan doorstarten.

Citaat
En bestaat er een stekker voor mijn printer die ik kan aansluiten op een   andere computer, ze hebben nu een kleine aansluiting en die heb ik   niet, heb een brede stekker.
Wat voor stekker bedoel je precies, een USB stekker of een Parallel stekker?
Maak eventueel eens een foto ervan of zoek een plaatje ervan op het internet en plak dat in een bericht.


Peter

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Systeemdatum en tijd
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2010, 11:00:29 »
Hoi Peter,
 
Het gaat om een paralelle aansluiting. HP Deskjet 940c.
Ik wil graag moderniseren, maar geen windows vista of 7 want dan kan ik mijn programma's niet meer gebruiken, dus een nieuw moederbord met meer geheugen e.d. en gewoon met XP erop en service pack 2

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Systeemdatum en tijd
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2010, 14:19:46 »
Janny,

Citaat
Het gaat om een paralelle aansluiting. HP Deskjet 940c.
Deze printer heeft zowel een parallelle als een USB aansluiting. Je computer heeft toch minstens 1 van beide?
Je hebt hem nu aangesloten op een USB-poort? Gebruik dan een parallel printerkabel:
USB:


Parallel:



Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Systeemdatum en tijd
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2010, 19:32:20 »
Hoi Peter,
 
Die onderste heb ik dus, en nu was de vraag of er een stekker is waar ik dus die brede op zet en aan de andere kant die smallere aansluiting die er tegenwoordig is om op het nieuwe moederboard aan te kunnen sluiten.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Systeemdatum en tijd
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2010, 20:28:03 »
Hoi Janny,

Citaat
en nu was de vraag of er een stekker is waar ik dus die brede op zet en   aan de andere kant die smallere aansluiting die er tegenwoordig is om op   het nieuwe moederboard aan te kunnen sluiten.
Sorry als ik het nog niet helemaal begrijp.
Je wilt die brede printeraansluiting aansluiten op een smallere aansluiting (USB) ?
Dan heb je 1 van deze nodig.
25-pins naar USB:


36-pins naar USB:



groeten, Peter

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Systeemdatum en tijd
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2010, 23:05:18 »
Hoi Peter,
 
Mijn printer heeft dus die 36 pins aansluiting en aan de andere kant gaat die brede de comp in.
Maar als ik een nieuw moederbord krijg zit daar standaard zo'n 25 pins op en om die oude aansluiting van mijn printer te overbruggen heb ik dus een stekker nodig om dit weer te laten passen op de comp. Dus om die maat aan te passen. Anders past de printer niet meer.
 
Dan nog even over die datum en tijd storing, als ik de comp opstart heb ik even naar dat startscherm gekeken. En daar staat dat de cpu is veranderd, (ik zou niet weten wat) en dan moet je naar cmos en daar iets veranderen en dan opslaan. Die cpu heeft toch met die tijd en datum te maken, dacht ik?

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Systeemdatum en tijd
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2010, 23:49:52 »
Hoi Janny,

Citaat
Maar als ik een nieuw moederbord krijg zit daar standaard zo'n 25 pins   op en om die oude aansluiting van mijn printer te overbruggen heb ik dus   een stekker nodig om dit weer te laten passen op de comp.
Een erg kleine kans dat een nieuw moederbord nog een 25 pins printeraansluiting heeft of je moet een moederbord uitkiezen dat er wel een heeft. Ik zou eerst eens goed naar de printer kijken. Wat ik uit de specs haal is dat er ook een USB aansluiting op zit, een vierkant aansluitpunt van pakweg 7 bij 7 mm en 2 afgeronde hoeken. Als dat bij jouw ook het geval is, heb je de 25 pins kabel helemaal niet meer nodig en kun je hem rechtstreeks aansluiten op een USB poort met een standaard USB kabel zoals in het 1e plaatje.

Citaat
Die cpu heeft toch met die tijd en datum te maken, dacht ik?
De cpu heeft tijdens het opstarten nog niet veel met de datum en tijd te maken. Waarschijnlijk staat er in de BIOS instellingen iets niet goed. Een exacte handleiding over wat je waar moet doen kan ik zonder het zien van de melding en bios niet geven. Probeer eerst eens een screenshot met een digitale camera te maken van de opstartmelding.


Peter