Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

209 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:51:36

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Nieuw foto-formaat voor jpeg  (gelezen 11934 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Nieuw foto-formaat voor jpeg
« Gepost op: 1 oktober 2010, 15:44:21 »
Van Google om websites sneller te kunnen laden,een vermeend betere compressie van foto´s in WebP....
  http://code.google.com/intl/nl-NL/speed/webp/gallery.html 
Er is een programma´tje om foto´s om te zetten maar nog alleen voor linux:
  http://code.google.com/intl/nl-NL/speed/webp/download.html 


Ik weet niet of ik hier nu van onder de indruk ben,ik denk dat je ook gewoon met optimaliseren van jpeg ook zulke reducties kunt krijgen....


Mvg,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw foto-formaat voor jpeg
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2010, 20:48:45 »
Hallo Paul,

Als Linux fan ben ik maar eens in die link gedoken. Het is er allemaal, maar niet echt panklaar. De binary is er bijvoorbeeld alleen voor een 64 bits systeem.

Ik ben niet bang voor een potje compileren, maar het moet dan wel echt zin hebben. Zoals je zegt, ik zie daar nog niet echt het nut van in. Google is natuurlijk echt niet de laatste, maar ik weet ook nog wel andere erg leuke klussen.

Helemaal met je eens dus.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Nieuw foto-formaat voor jpeg
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2010, 15:15:39 »
Hoi Paul,
 
Daar kan ik ook niets mee. Jpg is een lossy algorithme, waarvan je de compressiefactor in kan stellen. M.a.w. het gaat zeker lukken om met Jpg een nog veel kleinere bestandsgrootte te bereiken dan met dit WebP formaat. Waar het om gaat is de kwaliteit die overblijft bij een behaalde compressiefactor.
 
Naar mijn mening zit de wereld helemaal niet te wachten op het zoveelste beeldformaat, en ook als zou WebP een betere compressie geven bij een gelijke kwaliteit (wat niet achterhaald kan worden met de gegeven voorbeelden), dan nog is het niet van groot belang met de tegenwoordige bandbreedte en opslagcapaciteit.
 
Ik voorspel een zachte dood van WebP of maximaal een plaatsje ergens in de marge.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw foto-formaat voor jpeg
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2010, 16:20:04 »
Hoi Michel,


Goeie punten.Ik zat ook te denken aan die speciale jpg optimaliseer programma´s die zo af en toe bij giveawayoftheday  verschijnen.Die geven ongeveer precies dezelfde reducties bij gelijkblijvende kwaliteit(althans dat beweren ze,ik vond de kwaliteit behoorlijk teruglopen bij zelf testen).Het is ook een beetje raar dat sommige foto´s met gemak over de 60% halen en anderen nog 10%.
Zou handig zijn als ze eens aangeven waar dat dan in zit....
Ik geloof ook dat eerder dat vervelende flash gedoe voor vertraging zorgt bij het laden van sites.
Kom nu al steeds vaker tegen dat hele filmpjes in de kantlijn automatisch gaan spelen.
En bij sommige banners met beweging wordt zomaar 100% van m´n processor gebruikt.(toen ik nog geen reklameblokker had draaien) Dat is dacht ik de reden om het te vervangen door html5...  


Groet, ;) Paul




Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw foto-formaat voor jpeg
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2010, 16:39:45 »
Hallo Paul,

Volgens mij is het verschil in bestandsgrootte bij jpg heel simpel te verklaren. jpg maakt blokken van nagenoeg dezelfde kleur pixels. Foto's op een grauwe dag geven kleine bestanden. Die pixels hebben maar weinig verschil. Een lekker zonnetje geeft grote bestanden en mooie foto's.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers