Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

354 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

26 april 2024, 12:02:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Denk mee, met deze nieuwe pc!  (gelezen 9997 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Denk mee, met deze nieuwe pc!
« Gepost op: 7 november 2009, 21:48:13 »
Bericht 1 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:20-01-2008
 Aan:AllenMsgID:3717.1
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Beste Forumleden,
Een 74-jarige vriend van mij is erg toe aan een nieuwe pc. Hij werkt nu op een antieke Pentium-2 pc met Windows 98 en een 14" monitor die steeds vaker blauw kleurt. Veeleisend is hij niet, naar een supersnelle game-pc is hij nadrukkelijk niet op zoek. <g> Tekstverwerken in Word is belangrijk, en het bijhouden van adressenlijsten in Excel. Andere vereisten zijn:
- een goed beeldscherm (hij heeft zowel 1024x768 gezien op een 17" monitor en 1280x1024 op een 19" en geeft de voorkeur aan het 17" formaat);
- goede aansluitmogelijkheden voor een nog aan te schaffen digitale camera, c.q. de geheugenkaartjes die daarbij horen;
- een scanner om foto's en teksten te kunnen scannen, en waarmee tevens kopieën gemaakt kunnen worden (hij heeft nu geen scanner en zijn huidige inktjetprinter is van 1997);
- de mogelijkheid om foto's en dergelijke op CD/DVD te branden;
- een floppydiskdrive station (want er wordt in zijn vrienden- en kennissenkring nog flink van floppy's gebruik gemaakt).
Het kunnen aansluiten van een USB-stick was ook een eis, maar ik heb hem uitgelegd dat het tegenwoordig onmogelijk is om een pc zónder USB-aansluitingen te krijgen. <g>
Op de website van Alternate zijn we samen aan de gang gegaan, en de onderstaande configuratie is daaruit komen rollen. Mijn vraag is: zit dit 'logisch' in elkaar, sluit het inderdaad aan bij de hierboven geformuleerde wensen en zijn er nog aanpassingen mogelijk die het nét even beter maken? Ik ben niet op zoek naar 'neem dat, dat is 10 keer zo snel, ook 200 euro duurder' suggesties. Maar ideeën als 'als je dat neemt in combinatie met dat, dan ligt het meer voor de hand om wat dát betreft te kiezen voor dat, en het is niet veel duurder' zijn zeer welkom. ;-)
Ik ben zeer benieuwd!Groeten,Ronald (Sysop)


Alle prijzen zijn inclusief BTW Behuizing, Midi Tower:
    AOpen QF50A 4 x, 1 x, 350 Watt € 59,- 350 Watt ATX12V 2.0 Netzteil 350 Watt, 1 x, 7 x  Koeler 120mm
Moederbord, Socket AM2:
    Asus M2N NVIDIA nForce 430, 2.000 MT/s, Socket AM2 € 62,- Ultra DMA/133 Controller maximaal 2 apparaten, 133 MB/s  NVIDIA nForce 430 Southbridge maximaal 4 apparaten, 300 MB/s  USB 2.0 Controller 60 MB/s, maximaal 127 apparaten  ADI 1988 (8-Kanaals) 4 x, ADI 1988  Gigabit 1 x RJ-45 
CPU, Socket AM2:
    AMD Sempron™ 64 LE-1150 1x 2000 MHz, 1x 256 kB, 1600 MT/s, Sparta € 37,- Boxed Koeler (ATX Layout)
Geheugen, DDR2-667:
    Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-667 Kit 2048 MB, CL5 5-5-12, 2 stuk(s), PC2 5300 € 35,-
Harddisk, 3,5 inch SATA:
    Maxtor DiamondMax 20 160 GB, 8,5 / 8 / 7200, 0,28 € € 45,-
DVD-reWriter, IDE:
    AOpen DSW2012P 20 / 8 / 8 speed, 20 / 6 / 8 speed, 16 / 48 speed € 25,-
Grafische kaarten, nVidia PCIe:
    Asus EN7200GS/HTD GeForce 7200 GS, 256 MB, 64 bit € 37,-
Floppy-drive:
    Mitsumi 7in1 FDD+Cardreader 1,44 MB € 25,-
Toetsenbord:
    Logitech Keyboard Deluxe 250 Kabel, 105 Toetsen PS/2 € 15,-
Muis:
    Logitech Scrollmouse PS/2 € 0,- (reeds in bezit, <1 jaar oud)
Software OEM, Besturingssysteem:
    Microsoft Windows Vista Home Premium Windows, Nederlands, 1 Licentie € 99,-
Monitor, LCD 17 inch:
    Acer AL1723F 17 inch, 1280x1024 pixels, 5 ms, 2000 : 1 € 199,-
Inkjetprinter multifunction:
    Epson Stylus DX7450 41 dB(A) € 79,-
PC-Systeem, Garantie:
    Alternate 2 jaar on-site garantie Alternate PC-systemen € 39,-
Totaal € 756 incl. BTW
  


Bericht 2 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:20-01-2008
 Aan:Ronald BeukerMsgID:3717.2
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
Geen DDR2-800 kit? Kan het MB ook aan zag ik...

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 3 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:20-01-2008
 Aan:Ronald BeukerMsgID:3717.3
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,

>>Microsoft Windows Vista Home Premium<<
Ik zou voor Windows XP kiezen. Dat lijkt meer op win98, wat handiger is gezien de leeftijd van de gebruiker.
Vista is voor mijn gevoel nog steeds in beta ;-)

Een USB stick erbij nemen is zeker aan te raden. Het gemak en gebruik ervan went snel. Een kennis van me had voor het volgen van een basiscursus een externe floppy drive aangeschaft, via USB. Na de cursus nooit meer gebruikt.

Ga je de oude HD ook nog hergebruiken in de nieuwe pc, zorg dan dat je ook aan te sluiten is.

Geen netwerk aansluiting nodig?


groeten, Peter






Bericht 4 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Maurice (NLHelp)Datum:20-01-2008
 Aan:PeterMsgID:3717.4
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,

Geen netwerk aansluiting nodig?

Zit al op het MB geïntegreerd.

Klik op het plaatje om dit venster te sluiten

Groet,

Maurice


Bericht 5 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-01-2008
 Aan:Ronald BeukerMsgID:3717.5
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
Dat ik windows XP classic mode aanraad, moge duidelijk zijn. Lijkt -zeker in classic mode- meer op W98, is sneller, stabieler, volwassen.
Wat betreft de pc zelf zie ik een paar zaken die ik wat minder goed uitgebalanceerd vind:
2 GB redelijk snel geheugen een vrij duur mobo en de allergoedkoopste processor die er te krijgen is. Ik zou voor deAthlon X2 4200+ gaan, kost 25,- meer en maakt dat met gemak waar. Houd je vast aan Vista, dan zou ik zeker voor de X2 gaan.
Dat moederbord is -naar verhouding-  redelijk duur. En dan doe je er een el cheapo videokaartje bij. Natuurlijk vraag je geen top prestaties, maar dan kan het ook goedkoper: Een moederbordje met geïntegreerde video is tegenwoordig even snel als een instap-video kaartje.
Een voorbeeld, de Microstar MSI K9MM-V AMD Socket AM2 FSB1000HT2 mATX 4xDDR2 800 8xAGP VGAonBoard. Kost pakweg € 45 en dan heb je de videokaart ook niet meer nodig. Besparing van ongeveer 50 euro.
Zweer je bij Asus, dan biedt de M2A-MX AM2 AMD690V MATX VGA+SND+GLN+U2 FSB2000 SATA2 ook Vga on board voor pakweg 60 euro, scheel toch nog 35 euro, zodat je zelfs met die veel snellere processor goedkoper uit bent.
Het M2N moederbord is van het ATX formaat, terwijl bovengenoemde bordjes van het Micro ATX formaat zijn. Daar kan een erg mooie stille en vrij kleine kast bij. De A-Open H450B MINI TOWER BLACK 350W ATX2.0 SILENT W USB/AUDIO, heeft ongeveer dezelfde specs als jouw kast, is even duur (ik vind hem veel mooier) maar is ook 10 centimeter lager. Fijn heel stil kastje met veel mogelijkheden, en toch ruimte genoeg voor deze computer + wat toekostige uitbreidingen.
Wat betreft die monitor: 1024*768 op een 17 inch scherm lijkt mij niet normaal. Normaal is 1280*1024. Dat is vaak te klein voor oudere ogen. Daarom is deze monitor bekeken in een niet 'native' resolutie. Da's prima, maar dan moet je het ook met een andere monitor in niet native resolutie vergelijken wil je een goed beeld krijgen.
1280*1024 op een 19 incher is nog steeds een tik kleiner dan 1024*768 op een 17 incher. Maar 1024*768 op een 19 incher is pas echt lekker lezen voor oudere ogen. Laat hem daar ook eens naar kijken.
Nog beter lijkt het mij als je voor de native 19 inch resolutie kiest (zodat foto's films enzo er spetterend uitzien), maar vwb de windows interface en lettergrootte 120 DPI aanzet, zo nodig samen met grote lettertypen. Mijn ervaring met ouderen (en ik heb er een toenemend aantal in mijn kring) is dat ze dit het prettigst vinden: Goed leesbaar en toch een prima resolutie.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:21-01-2008
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3717.6
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Beste Stefan,
>> Geen DDR2-800 kit? Kan het MB ook aan zag ik... <<
Hee, da's een goeie! Thx
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 7 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:21-01-2008
 Aan:PeterMsgID:3717.7
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Beste Peter,
Dank je voor het meedenken!
>> Ik zou voor Windows XP kiezen. Dat lijkt meer op win98, wat handiger is gezien de leeftijd van de gebruiker.<<
Daar ben ik nog niet uit... Persoonlijk ben ik helemaal niet zo anti-Vista en ik heb ook gedacht aan het einde van Microsoft's ondersteuning voor XP. Die pc moet wel een jaar of 4, 5 meegaan. En als je dan na -ik noem maar wat- 2 jaar alsnog een ander besturingssysteem moet aanschaffen... tja, dan misschien toch maar voor Vista kiezen! En dat is ook aardig in de Windows 98/XP look terug te brengen.
>>Een USB stick erbij nemen is zeker aan te raden.<<
Inderdaad! Hebben we ook naar gekeken. Hij zal er tzt zelf eentje gaan kopen in de winkel (hij is nu nog erg floppy minded <g>).
>>Ga je de oude HD ook nog hergebruiken in de nieuwe pc, zorg dan dat je ook aan te sluiten is.<<
Die zal hooguit eenmalig worden aangesloten voor het overzetten van de data. Of ik hang 'm even in mijn eigen pc en zet dat beetje data wel op cd (ik heb een zwaar vermoeden dat het met gemak op 1 cd-rom past).
>>Geen netwerk aansluiting nodig? <<
Zie antwoord van Maurice.
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 8 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:21-01-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3717.8
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Beste Michel,
Ook jij zeer bedankt voor het meedenken!
>> Dat ik windows XP classic mode aanraad, moge duidelijk zijn. Lijkt -zeker in classic mode- meer op W98, is sneller, stabieler, volwassen. <<
Zie ook mijn reactie aan Peter. Met het Vista SP1 in het achterhoofd, en dan de verwachte levensduur van de pc van toch zeker een jaar of 4 à 5, is het dan nog steeds een goed idee om voor XP te gaan? Ik ben er een beetje bang voor dat je anders over 2 of 3 jaar weer de portemonnee moet trekken voor een nieuw besturingssysteem (omdat MS op een gegeven moment toch echt met XP zal stoppen).
Je opmerkingen over het moederbord, processor, geheugen en videokaart ga ik absoluut ter harte nemen! Die besparing klinkt natuurlijk goed.
>>Maar 1024*768 op een 19 incher is pas echt lekker lezen voor oudere ogen. Laat hem daar ook eens naar kijken.<<
Ja, dat heb ik op mijn monitor gedaan! Maar dan krijg je dat alles zo vervaagd wordt weergegeven. En 1280x1024 is dus niet de optimale resolutie voor 19 inch? Mijn videokaart (GeForce 6200 LE) ondersteunt volgens mij niet meer, dus ik heb het nooit groter geprobeerd. Wat is dan wél de beste resolutie voor een 19 inch? Die 1280x1024 die ik nu heb, kijkt in ieder geval perfect.
>>Nog beter lijkt het mij als je voor de native 19 inch resolutie kiest (zodat foto's films enzo er spetterend uitzien), maar vwb de windows interface en lettergrootte 120 DPI aanzet, zo nodig samen met grote lettertypen.<<
Ok, goede tip! Heb ik ook aan gedacht, maar toen schoot me te binnen dat niet alle programma's even goed omgaan met die 120 dpi weergave. Of valt dat tegenwoordig wel mee?
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 9 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:22-01-2008
 Aan:Ronald BeukerMsgID:3717.9
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
>> Ik ben er een beetje bang voor dat je anders over 2 of 3 jaar weer de portemonnee moet trekken voor een nieuw besturingssysteem (omdat MS op een gegeven moment toch echt met XP zal stoppen). <<
Dat zal MS zeker een keer doen, maar vreescht niet. Dat gaat echt nog wel even duren. De end of life van de XP (home en pro) ondersteuning staat gepland in april 2014, dan is dat peeceetje overleden, en kan je direct door voor Windows 7.
>> Maar dan krijg je dat alles zo vervaagd wordt weergegeven. <<
Klopt, maar dat is op een 17 incher bij 1024 * 768 (die native 1280*1024 heeft) ook het geval. Native 1024 * 768 wordt alleen maar door de nu zeldzame 15 inchers getoond.
>> En 1280x1024 is dus niet de optimale resolutie voor 19 inch? <<
Jawel, dat is de native resolutie. Er zijn wel 19 inchers met hogere resolutie, maar die zijn zeldzaam. Ook bij 19 inch (3:4 schermen) is het dus 1280*1024 wat de klok slaat. Dus in "native" resolutie tonen de lettertjes op een 19 incher zo'n dikke 10% groter dan op een 17 incher (want allebei 1280*1024 en 19" is dik 10% groter dan 17").
>> maar toen schoot me te binnen dat niet alle programma's even goed omgaan met die 120 dpi weergave <<120 DPI moet eigenlijk altijd goed gaan. Waar sommige (oudere en dan vooral VB.) programma's slecht tegen kunnen is het ophogen van de puntgrootte van een font. "Normaal" is dat vaak 8 punten, en bij ophogen tot 10 punten zie ik eigenlijk nergens problemen. Maar maak je er 12 punten van (bij 120 DPI is het font dan 1.25 * 1.5 = 1,9 keer hoger, bijna 4x het oppervlakte, wat erg fors is), dan hebben sommige oude programma's moeite hun textboxjes enzo daar op aan te passen, en dat ziet er niet uit.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 22/01/2008 13:42 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 10 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:24-01-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3717.10
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Dat MSI moederbord klinkt inderdaad goed! Ik kan er alleen geen betere processor bij krijgen dan een Sempron. Volgens meneer Alternate heeft dat te maken met de 1600 MT/s HyperTransport. Geen idee wat dat precies is, trouwens. <g>  Is dat een soort van bus-snelheid?

Ik heb toen gekozen voor een MSI K9AGM3-FD moederbord. Daar kan de Athlon 64 X2 4200+ (2000 MT/s) wel op. Het geheel past dan inderdaad in die A-Open H450B kast. Mooi!

Toen kreeg ik wel een waarschuwing dat e.e.a. hierdoor extra gekoeld diende te worden! Geen idee wat ik daarvoor precies moest kiezen... is een Papst 8412/N2GM Bulk, Zwart, 3-pins inderdaad een goede keuze? Omschrijving: Deze koeler van Papst zorgt voor een goede koeling en heeft een maximale geluidsontwikkeling van 26 dB(A) bij een toerental van 2600 rpm.

Nog één ander vraagje: is zo'n zelfde X2 processor, maar dan de 3600+ versie, ook geschikt? De goedkopere Bulk-versie van de 4200+ versie is nl. niet meer voorradig, zie ik. <g>

Groeten,

Ronald



Bericht 11 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-01-2008
 Aan:Ronald BeukerMsgID:3717.11
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Ronald,
Volgens de fabrikant  kan dat bordje zelfs overweg met een Athlon 64 X2 5200+ processor. En volgens mij dus ook, want ik heb er al maanden een stuk of 12 draaien onder een X2 4200+. Die hele dubbele hypertransport tunnel specificatie (Million Transfers/second) is meer een marketingverhaal dan dat je er in de praktijk ook maar een spaan van zult merken. Een aardige thread hierover vind je HIER. Het door jou genoemde bordje dat wel met die marketing gizmo om kan gaan kost niet alleen een tientje meer, maar heeft ook geen video on board voorzover ik weet.
>> Toen kreeg ik wel een waarschuwing dat e.e.a. hierdoor extra gekoeld diende te worden <<
Wat onzin is. Die A-open kast is al voorzien van een voeding met een 12cm fan én een casefan van 12cm. Meer dan voldoende koeling om -als je dat al zou willen- nog een tweede harddisk + een stevige videokaart op lage temeratuur te houden. De kasten worden niet eens warm, zelfs niet als je de boel flink gaat belasten. Natuurlijk gaan dan de fan's wel sneller draaien (afhankelijk van mogelijkheden en instellingen in het Bios). Ik heb ongeveer 150 van die kasten in mijn beheer, en weet dus waar ik over praat; Maak je absoluut geen zorgen over de standaard koeling. Die is dik in orde.
>> is zo'n zelfde X2 processor, maar dan de 3600+ versie, ook geschikt? <<Jazeker, natuurlijk wel een tikje trager, maar nog steeds een heel aardige processor. Bij BuyitDirect hebben ze nog 210 stuks 4200+ cpu's op voorraad. Moet je hem er wel zelf even inprikken, wat erg makkelijk gaat, terwijl de bijgeleverde koeling ook heel eenvoudig en zonder kracht hoeven te zetten, monteert. Waarom schroef je dat ding niet even zelf in elkaar? Ik weet zeker dat je het kan, en 't is leuk & leerzaam & goed voor jezelf.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 24/01/2008 17:28 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 12 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:25-01-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3717.12
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Hartelijk dank! Het wordt zo steeds duidelijker. :-)

Nog even wat die kast betreft (de H450B van AOpen). Als ik op http://www.aopen.nl/products_detail.aspx?Auno=2473 kijk, dan .... snap ik het nog steeds niet. <g>  In de specs helemaal onderaan de pagina staat dat er een 12cm fan inzit. Op het plaatje staat iets over een 9cm fan, en ook nog iets over een 2e fan die optioneel is.

Is dat plaatje nu fout (9 cm moet zijn 12 cm), en zit die optionele extra fan er wél altijd in? Maar waarom staat er dan optioneel bij (en staat er niet onderaan de pagina dat er 2 fans in zitten).

Bij Alternate staat er trouwens nóg iets anders:

Casefans[/t][/t]
[/t][/t]
[/t]80 mm: 1 x optioneel
[/t]120 mm: 1 x aanwezig
Volgens mij wordt er wat gegoocheld met die centimeters? <g>

Groeten,

Ronald



Bericht 13 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-01-2008
 Aan:Ronald BeukerMsgID:3717.13
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald
>> Volgens mij wordt er wat gegoocheld met die centimeters? <<
Zeg maar rustig: Geknoeid. Die site is zo onduidelijk als de pest. Ik weet dat er vroeger iets goedkopere sub-types van deze kast waren zonder case-fan en met een (200W) voeding waarin een gewoon 8 cm ADHD fannetje zat. Ook nu nog worden deze kasten aangeleverd met wel/geen case fan en drie voedingen.  Sedert een jaar of twee koop ik de kasten nu met 12 CM voedingsfan én 12 CM casefan. Ik denk dat je er bij de leverancier even extra goed op moet letten dat ze je niet een goedkopere versie in de maag splitsen.
De kast bij Alternate is volgens hun specs voorzien van een 12 cm casefan en een 350 Watt voeding met een 8 cm fan. Dat eerste klopt m.i. en het laatste is onwaarschijnlijk, want een van de redenen waarom ik zo verzot op die kassies ben is dat ze zo heerlijk stil zijn (vermits het mobo een goede toerentalregeling ondersteunt en dus niet alle fan's voluit staan te loeien). Die stilte komt om door die grote fan van de 300 en 350 Watt voedingen. Kortom, ook de info op de site van Alternate lijkt niet te kloppen.
Ik heb hier een paar H450B kassies staan, en schroef er even een open.. kijk hier is die voeding met grote fan:
 

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage

Bijlagen :

Psu_AOpen_450b.jpg
441KB


Bericht 14 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:25-01-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3717.14
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Bij herlezen zag ik dat ik een vraag van jou had gemist:
>>Waarom schroef je dat ding niet even zelf in elkaar? Ik weet zeker dat je het kan, en 't is leuk & leerzaam & goed voor jezelf.<<
Bij de volgende pc van mijzelf ga ik dat zeker doen! Lijkt mij zeker leuk. In dit geval wilde ik het maar niet doen. Beetje vervelend als ik voor het eerst zelf zo'n CPU erin ga prikken, en er toch iets foutgaat. <g> Dat doe ik dan liever met spullen die van mijzelf zijn. Bovendien is het vanwege de reisafstand en een eventueel beroep op garantie in de toekomst voor mij een prettiger gevoel dat hij (de gebruiker) dat bij een leverancier kan regelen. ;-)
Qua case-fans wordt het mij nu wel duidelijk; volgens Alternate zou er een extra (dus 2e) case-fan nodig zijn:
Harde schijven, grafische kaarten en processoren geven een enorme hoeveelheid warmte af. Om een behuizing optimaal te koelen is een case-Fan een verstandige keuze. Door gebruik van minimaal 2 koelers is een ideale luchtstroom te creëren. Chip producenten wijzen er op dat vanaf een snelheid van 1GHz een case fan nodig is om de levensduur en stabiliteit van de processor te behouden. Bij snelheden van 2 GHz en hoger zijn 2 case-fans aanbevolen om een optimale koeling te waarborgen.
Die 8 cm optionele fan zal duiden op die extra case-fan. Alle case-fans waar ik uit kan kiezen (de PC Builder op de website toont je steeds alleen wat geschikt is), zijn nl. ook 80 mm x 80 mm. Op het onderstaande plaatje zou dat dan om de linksonder getoonde '2nd fan' gaan:

 
Het MSI K9AGM3-FD moederbord heeft in ieder geval on board VGA (ATI Radeon X300) én sound (Realtek ALC883) én een netwerkaansluiting (Realtek RTL8110S; Internet zal voorlopig niet gebruikt gaan worden, maar je weet nooit <g>). Volgens http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGNkapiZmJrK/viewproduct/MSI_K9AGM/ wordt de fan-snelheid afgestemd op de temperatuur.
Het enige wat ik nu nog een beetje heb, is dat de processor misschien wat zwaar is? Als de uiteindelijke keuze inderdaad op Windows XP valt, zou zo'n Sempron dan ook voldoende zijn? Het interne geheugen kan dan ook ietsjes (4 euro <g>) goedkoper zijn (800 Mhz gaat dan niet meer, begreep ik).
Groeten,
Ronald


Bericht 15 van 15

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-01-2008
 Aan:Ronald BeukerMsgID:3717.15
 Onderwerp:Denk mee, met deze nieuwe pc!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
Nee, die fan linksonder is de bij bedoelde versie standaard meegeleverde 12 CM fan. Het tweede (en overbodige, en lawaai makende) fannetje zou dan aan de frontzijde moeten komen.
Om je een voorbeeld te geven: Hier naast mij staat een A-Open 450B kastje met daar in: 3 harddisks, Athlon XP 3500+, 2GB ram, DvD brander en een passief gekoelde MSI NX7600 Dualhead videokaart. Met twee temperatuur gestuurde 12 cm fan's een forse (8cm) lage toeren CPU fan en verder niks. En nog nooit heeft een van die drie fan's voluit hoeven te draaien, ook niet afgelopen zomer.
Natuurlijk kan je een sempronnetje nemen daar draait XP prima onder, maar ik vind het zonde van zo'n pc om er een achterhaalde processor in te zetten. Zo'n X2 is pakweg twee keer zo snel, en dat is nogal wat. Volgens mij ben je als je voor de  K9MM-V met x2 processor kiest goedkoper uit én een heel stuk sneller. Misschien ook eens bij een ander dan Altenate met zijn wat al te recht-toe-recht aan pc-builder en algemeenheden kijken?
De afbeelding is echter niet van de (tegenwoordige) H450b. Dit is het type met 200 Watt voeding en twee 9cm fans, dat ik een paar jaar geleden kon kopen. Kennelijk is degene die de a-open site onderhoudt een lui persoon. Hier de afbeeldingen van een H450b, met subnummer 2B1E0(350W) die ik net even voor je uit een doos getrokken heb.
 A-Open H450B

A-Open H450b detail fans

A-Open H450B, achterzijde

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 26/01/2008 8:32 CET door Michel Uphoff (Sysop)
Bijlagen :

450b1.jpg
217KB

450b2.jpg
275KB

450b3.jpg
176KB