Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

208 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:09:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren  (gelezen 13810 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stef
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Gepost op: 7 oktober 2010, 16:47:02 »
Hallo Allen,

Vraagje, sinds kort ratelt mijn pc maar door wanneer ik door mappen blader op mijn D: partitie...... ik krijg telkens die groene balk die langzaam laadt en wanneer ik op het kruisje klik blijft hij door pruttelen, ik heb indexering voor mijn D: partitie al uitgeschakeld maar het viel mij op dat hij sinds kort er meer de tijd voor neemt dan voorheen waarbij hij ook wel pruttelde maar nu zelfs wanneer ik het venster gelijk weer wegklik....

Enig idee wat ik kan doen om dingen te laten versnellen.....

Bij voorbaat dank

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2010, 19:33:03 »
Hoi Stef,

Staat Windows op de D-schijf of op de C-schijf ?

Herstart de computer in veilige mode.
Blader met de verkenner naar de D-schijf.
Heb je dat 'pruttelen' nu ook?

Doe in veilige mode het volgende met de D-schijf:
Sluit alle programma's en start alleen de Verkenner.
Rechtsklik op de D-schijf en kies Eigenschappen
Klik op het tabblad Extra
Klik op "Nu controleren" (foutcontrole)
Als dat klaar is, klik op "Nu defragmenteren"

(Deze 2 acties mag je ook doen met de C-schijf als je wilt.)

Herstart de computer.

Baadt dit?


Peter

Offline Stef
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2010, 20:43:50 »
Wel ik had moeten zeggen dat er 1 fysieke schijf is die opgesplitst is in 2 partities, op C: start Windows en D: gebruik ik voor mijn video's, muziek etc., weet nu dus niet of het zin heeft om het geen te doen wat je adviseerde omdat het om 1 fysieke schijf gaat?

Had al verschillende zaken uitgevoerd zoals defragmenteren, geavanceerde hulpprogramma's zoals prestatie controle etc. op alle hardware onderdelen....

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2010, 20:58:46 »
Citaat
dat er 1 fysieke schijf is die opgesplitst is in 2 partities, op C:   start Windows en D: gebruik ik voor mijn video's, muziek etc.
Schijfcontrole en defragmentatie geldt per stationnummer, is dit geval C en D. Of dat fysiek een complete schijf is of een partitie doet er niet toe.
Het uitvoeren van schijfcontrole en defrag in veilige mode heeft wel degelijk zin. Ten eerste is de schijf/partitie dan het minst bezet door het systeem. Ten tweede gaat het stukke sneller omdat het systeem verder zo min mogelijke taken uitvoert.

Je virusscanner zit de boel toch niet te vertragen? Schakel hem eens tijdelijk uit als dat gereutel nog steeds gebeurt.


Peter

Offline Stef
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2010, 16:38:26 »
BINGO! mijn vriend, heb de virusscanner uitgeschakeld en het is een verademing, geen lang gezoem en geratel meer wanneer ik browse door mijn bestanden....... echter welke optie binnen de virusscanner zorgt hiervoor aangezien de virusscanner zelf ik al jaren gebruik en mij goed bevalt, is dit de real-time scan optie die het veroorzaakt of de deepquard optie?

Edit: de deepquard optie niet want die is om programma's te blokkeren zie ik nu en wanneer ik de real-time optie uitzet dan krijg ik een waarschuwing dat mijn virusscanner uitstaat, voor de duidelijkheid ik gebruik de ziggo virusscanner/F-secure

Oh en wat ik ook niet begrijp is waarom hij NU hiermee begint, zoals gezegd ik gebruik de scanner al jaren en nooit geen probleem?
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2010, 17:00:30 door Stef »

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2010, 20:04:59 »
Hoi Stef,

Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden.
Ik heb geen ervaring met F-secure. Mogelijk is er recent een update uitgevoerd waardoor de scanner nu anders reageert.
Er zijn meer berichten over langzaam werkende computers waarbij F-secure als reden opgegeven is.
Het beste kun je contact opnemen met F-secure via http://www.f-secure.com/nl_NL/support/home-office/contact-support/ of anders met Ziggo.

Mocht dat niet baten, overweeg dan een andere antivirus programma, al dan niet gratis.


Peter

Offline Stef
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2010, 15:12:18 »
Het feit wil Peter dat ik van de week een systeemherstel heb gedaan en dat het misschien hierdoor komt........ is het een optie om hem opnieuw te installeren?

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2010, 16:15:08 »
Hoi Stef,

Citaat
is het een optie om hem opnieuw te installeren?
Aha, als dit probleem ontstaan is na de systeemherstel zou ik dat ook doen.
Kijk eerst eens of bij de de-installatie van Ziggo/F-secure een herstel-optie gegeven wordt. Probeer dat dan eerst.
Zoniet, dan kun je m.i. beter een nieuwere versie installeren. De huidige versie is vermoedelijk al een paar jaar oud. Je vervangt dan namelijk gelijk de zoek-engines en niet alleen de definities.


Peter

Offline Stef
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2010, 17:42:12 »
Opnieuw geinstalleerd en helaas het probleem nog steeds aanwezig, ook wanneer ik de pc scan duurt dit veel langer dan normaal en het gedeelte dat hij scant op de D: partitie gaat echt stap voor stap....... waardeloos..... kijk als ik het real time gedeelte uitschakel werkt het fijn maar dan ben ik dus niet beschermd op internet......

Welke optie kan ik nog proberen voordat ik eventueel een andere scanner probeer die minstens zo goed is en daarbij weinig geheugen verbruikt, heb in het verleden Norton en Mcaffee gehad maar die maken je systeem alleen maar langzamer + de licenties zijn duur

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2010, 22:06:46 »
Citaat
Welke optie kan ik nog proberen
Ik heb geen ervaring met F-secure. Misschien een meelezer hier of anders navragen op het support forum van F-secure: http://www.f-secure.com/nl_NL/support/home-office/contact-support/

Wat ik zo lees van F-secure is de vrij hoge systeembelasting t.o.v. andere scanners.
Mocht dat allemaal niet baten, kies dan een andere scanner.
Gratis is niet altijd beter!

Citaat
heb in het verleden Norton en Mcaffee gehad maar die maken je systeem alleen maar langzamer + de licenties zijn duur
Klopt, McAfee en Norton zijn erg zware pakketten geworden. McAfee is recent opgekocht door Intel. Norton heeft de laatste 2 jaar een complete re-design doorgevoerd waardoor het pakket weer minder systeem belastend is.
Wat is duur? Voor een goed pakket als ESET ESS betaal je pakweg E75 voor 3 jaar. Dat is dus maar E25 per jaar.
Andere betaal-produkten zijn:
- Kaspersky: http://www.kaspersky.com/nl/
- GData: http://www.gdata.nl/

Wil je toch voor gratis gaan, kijk dan eens naar deze:
- AVG: http://free.avg.com/nl-nl/startpagina
- Avast: http://www.avast.com/free-antivirus-download
- Avira: http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus
- MSE: http://www.microsoft.com/security_essentials/


Peter

Offline Stef
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2010, 15:42:04 »
Ik heb in F-secure een optie gevonden waardoor je bepaalde locaties kunt uitschakelen m.b.t. auto scannen, na dit gedaan te hebben is het probleem opgelost, het bladeren gaat weer supersnel.......... echter het enige wat nu nog voor een probleem zorgt is de volledige computerscan...... normaal een goede 10 minuten en nu een paar uur..... de C: partitie gaat hij door als normaal maar D: is niet vooruit te branden...... dit heeft trouwens niks te maken met de optie die ik hierboven beschreef en veranderde aangezien hij het ook doet in die situatie.... vreemde is dat de virus en spyware scan gewoon dus snel gaat maar de volledige computer scan nu dus langer...

Offline Stef
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2010, 19:12:14 »
Zag 2 dezelfde mappen staan in de programma groep dus ik vermoede een verkeerde her-installatie, heb dus een removal tool gedownload en deze gedraait en nu dus wel helemaal schoon, opnieuw f-secure geïnstalleerd en wederom het langzame scannen bij een totale computerscan, ik word er gek van..... waar kan dit nu aanliggen, jaren en jaren goed gedraaid zonder problemen en nu opeens  :(

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2010, 20:01:14 »
Hoi Stef,

Wat je nog kan proberen is het volgende:
De-installeer F-secure.
Ik weet niet welke removal tool je hebt maar F-secure bied deze aan:
ftp://ftp.f-secure.com/support/tools/uitool/UninstallationTool.zip
Herstart de computer en draai de removal tool.
Herstart de computer en draai nogmaals de removal tool.
Herstart de computer en verwijder alle mappen die betrekking hebben op F-secure
Defragmenteer station D in veilige mode.
Her-installeer F-secure.

Voor de zekerheid kun je ook eens een ESET onlinescanner draaien.


Peter


Offline Stef
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2010, 19:14:33 »
Is hetzelfde tooltje wat ik ook heb gebruikt  :-\

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Bladeren door mappen en hierbij langzaam indexeren
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2010, 19:32:02 »
Hoi Stef,

Dat wist ik niet zeker.
Heb je de aanwijzingen die ik gaf mbt het 2 keer gebruiken van de uninstaller exact opgevolgd?
Als dat niet baadt, dan weet ik zo even ook geen oplossing. Behalve dan een ander AV programma installeren  ;) .


Peter