Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

87 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

16 april 2024, 20:58:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet  (gelezen 19330 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 29 oktober 2010, 22:16:59 »
he just vecht,


de 1e cd die ik kreeg bleek niet goed te zijn !!
ik heb nu de goeie ubuntu-cd en die werkt goed zonder problemen.

nou valt me op dat alles in het engels is, en daar ben ik niet blij mee,
kan ik ook alles in het nederlands krijgen ?

ik heb het nog niet geinstalleerd maar ben het aan het uitproberen,
ben ik tijdens het uitproberen niet erg kwetsbaar voor virussen zo zonder AV en firewall ?
of kan ik alleen maar een AV installeren als ik ubuntu geinstalleerd heb ?

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2010, 02:32:20 »
was iets te snel met vragen, heb toch maar ubuntu geinstalleerd en alles was netjes in het nederlands.

maar nu toch wel 1 dringende vraag; ik wil graag een av+firewall installeren omdat ik soms moet internetbankieren,
ik had ess op mijn windows maar of die ook op linux kan ?

nog een ander vraagje; als ik firefox minimaliseer, dan ben ik hem steeds kwijt (in windows gaat ie dan altijd op je taakbalk) en kan hem niet terug halen,
dus moet ik elke x nieuwe FF opstarten, en ben dus mijn laatst geopende pagina pleite >:( .

waar o waar  gaat die geminimaliseerde FF heen ???? :D

nog een vraagje; waar kan ik mijn wifi uit zetten, normaal gesproken druk/aai ik over het blauwe lichtje boven aan mijn laptop,
maar nu reageert dit niet en blijft ie branden :( ?

nog 1; als ik bestanden van mijn externe hd wil openen in linux, dan worden er veel niet herkend, is daar nog een oplossing voor ?.

voor de rest ziet linux er best wel mooi uit en redelijk makkelijk mee te werken :D


groet ben.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2010, 09:38:31 »
Hallo Ben,

Even snel, want ik moet met zoonlief naar de stad.

>>  ik wil graag een av+firewall installeren omdat ik soms moet internetbankieren <<

Je gaat naar het Ubuntu softwarecentrum en de rest regelt zich helemaal vanzelf. Ik heb zelf wel een av, maar dan handmatig. Meer is niet nodig voor Linux systemen. Vooral ook omdat je een echte beheerder hebt. En ik heb ook geen firewall. Ik zit achter een router. De firewall daarvan is van een heel veel zwaarder kaliber. Check anders even op grc.com.

> waar o waar  gaat die geminimaliseerde FF heen <

Naar de onderbalk! Ik wissel altijd de onder en de bovenbalk (rechterklik, eigenschappen)

> waar kan ik mijn wifi uit zetten, normaal gesproken druk/aai ik over het blauwe lichtje boven aan mijn laptop,
maar nu reageert dit niet en blijft ie branden<

Klopt! Dat mooie blauwe lichtje is niks meer dan een software schakelaartje! Het is dus puur nep. In Ubuntu doe je dat met net het netwerkicoontje in de balk (standaard de bovenbalk). Rechterklik, vinkje weghalen bij Draadloos netwerk inschakelen.

>als ik bestanden van mijn externe hd wil openen in linux, dan worden   er veel niet herkend, is daar nog een oplossing voor <

Dat hangt er vanaf wat voor bestanden dat zijn. Alle Office bestanden zou Openoffice zo moeten zien. Misschien heb je wat aparts, waarvoor er nog een programma moet worden geïnstalleerd? Vertel dan welke!

Sorry, het is even telegramstijl. Ik ben wel erg benieuwd hoe je vaart na mijn aanwijzingen ... .

Leuk dat je al zo snel met deze Linux versie overweg kan!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2010, 13:57:31 »
hoi just,

bedankt voor je snelle reactie,

>>  ik wil graag een av+firewall installeren omdat ik soms moet internetbankieren <<

Je gaat naar het Ubuntu softwarecentrum en de rest regelt zich helemaal vanzelf. Ik heb zelf wel een av, maar dan handmatig. Meer is niet nodig voor Linux systemen. Vooral ook omdat je een echte beheerder hebt. En ik heb ook geen firewall. Ik zit achter een router. De firewall daarvan is van een heel veel zwaarder kaliber. Check anders even op grc.com.

ik heb een modem van alice (copperjet.....), werkt dat ook als een goede firewall ?


> waar kan ik mijn wifi uit zetten, normaal gesproken druk/aai ik over het blauwe lichtje boven aan mijn laptop,
maar nu reageert dit niet en blijft ie branden<

Klopt! Dat mooie blauwe lichtje is niks meer dan een software schakelaartje! Het is dus puur nep. In Ubuntu doe je dat met net het netwerkicoontje in de balk (standaard de bovenbalk). Rechterklik, vinkje weghalen bij Draadloos netwerk inschakelen.

ik krijg het niet voor elkaar, ff voor de duidelijkheid, ik bedoel het blauwe wifi-lichtje wat op mijn laptop zit wat je normaal gesproken door aan te raken aan en uit kan zetten ?


btw...mijn lampje van capslock gaat ook niet meer branden wanneer nodig, hoe kom ik nu bij die instellingen ?(het lijkt er op dat een aantal functies van mijn toetsenbord niet meer werken).  nog een vraagje, ik had altijd keyscrambler als anti-keylogger maar dat werkt niet meer met linux, is er nog een goede alternatief ?

groet ben.

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2010, 15:18:49 »
nog een dingetje;

als ik de boel scan  met de clam tk virusscanner, dan krijg ik dit overzicht als ie klaar is (zie bijlage),
wat betekent het rode stopbordje op de 1e regel bij anti-virus kernel ?

groet ben.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:24:14 »
Hallo Ben,

Het gaat wat te ver al de verschillende soorten apparatuur diepgaand te kennen, maar uit een Google zoekactie begrijp ik dat het een normale router met draadloos is. Dat kan ook haast niet anders. Dus de firewall is al OK. Daar hoef je niks aan te doen, lijkt mij.

Dan hierbij een schermprint van mijn bureaublad met het ikoontje en het rechterklik menu wat ik bedoelde. Maak je niet druk om die blauwe aai schakelaar. Zie dat eventueel maar als een Windows nepper.



Wat je toetsenbord lijkt het wel dat het niet goed staat. Normaal is het het internationale toetsenbord met dode toetsen (voor letters als de é in Néé) Kijk eens in Systeem | Voorkeuren | Toetsenbord | Indelingen? Heb jij misschien een ander soort toetsenbord dan normaal?

En nu die anti keylogger software. Dat snappen wij Linux mensen niet. In Linux installeert er helemaal niks van dit soort software zonder dat je het beheerderswachtwoord in toetst. Ubuntu kijkt ernaar of je een beetje fatsoenlijk wachtwoord heb gekozen. Je zou dat nog eens kunnen bekijken. Als je er wat cijfers inkiepert, ietsie meer tekens neemt dan de naam van een dag in de week en dan een hoofdletter plaatst op iets anders dan de eerste letter ben je helemaal safe tegen alle gevaren.

Maak daar een systeem van. Begin met je favoriete eten, neem het type van je fijnste (auto of zo) vooraf, achteraf of in het midden en eindig of begin op een logische plaats met een hoofdleTter. Zo'n soort systeem dus. Klaar, nooit meer te kraken.

Minder sores dan heel die software.

Dan vriend Clam. Even in de documentatie duiken, Ben. Het lijkt me dat hij geen toegang krijgt tot zijn eigen kernel en dat is wel logisch. Probeer eens hier? Ik gebruik zelf F-prot. Daar heb ik vroeger erg veel plezier van gehad. Beetje spartaans ding in Linux, maar voor die ene keer dat ik een Windows bestand op virus scan is het me best.

Ga dat zo direct trouwens doen <gg> Ik heb 128 MB aan foto's op Sendspace gezet en nou beweert een Windows gebruiker dat hij een virusmelding krijgt ??? . Ik moet dus wel.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2 november 2010, 16:20:59 »
hallo just,

bedankt voor jouw bijdrage zo ver :okee: ,

ik heb nu net een nieuwe laptop gekocht want ben toch bang dat de hd het gaat opgeven eerdaags.
zie hier welke laptop;
http://www.laptopshop.nl/product/107747/asus-k52jc-ex090v.html?ref=19363&gclid=CNSdg9m0gqUCFVEw3godmA13NQ

ik ga mij nu dus maar ff concentreren op mijn nieuwe aanwinst.

ik moet wel toe geven, nu ik die ubuntu een paar dagen gewend was, lijkt dat windows toch wel erg traag hoor, tjesus, wat een verschil !!

maar ja..ik moet natuurlijk die windows nog helemaal uit kleden met alle troep die ik niet nodig heb, dan zal die ook wel weer sneller gaan.

iig, bedankt zo ver, en ik ga nu een topic in windows aan maken want ik zit weer met een hoop nieuwe vragen.

groet ben.
 

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2 november 2010, 19:58:20 »
Hallo Ben,

Wat een mooi ding, die Asus! En gelijk met Windows 7. Dan ben je helemaal bij.

Was het geen idee geweest om er een nieuwe HD in te zetten? Voor zes tientjes ben je er al. Het inzetten is over het algemeen een klik klak kwestie tegenwoordig.

Leuk dat je het snelheidsverschil zo opvalt tussen Windows en Linux. Dat is voor mij één van de pluspunten. Het draait zo lekker allemaal.

Succes met je nieuwe laptop en het uitkleden!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 3 november 2010, 00:40:11 »
Hallo Ben,


Was het geen idee geweest om er een nieuwe HD in te zetten? op zich geen gek idee, maar had er geen herstelschijf van dus dan wordt het toch miss weer erg duur ?
en ik gebruik nu de oude laptop met ubuntu erop voor de leuk, kijken hoe lang die hd het nog vol houd.

Leuk dat je het snelheidsverschil zo opvalt tussen Windows en Linux. Dat is voor mij één van de pluspunten. Het draait zo lekker allemaal.
ja, dat draait zeker een stuk soepeler als w7 :)

Succes met je nieuwe laptop en het uitkleden!
dank je,

groet ben

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: ubuntu 10.10 desktop edition cd uitproberen lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 3 november 2010, 12:54:43 »
Hallo Ben,

Welnee, als die nieuwe HD maar iets groter is kopieer je de hele inhoud over en je draait weer. Het is immers dezelfde hardware.
Daar heb je imaging software voor. Norton Ghost bijvoorbeeld. Naast de bekende te kopen programma's is er ook behoorlijk goed Open Source spul.

In linux heb je ook heel simpele programma's als dd (disk duplicate). Je wilt niet weten wat je daarmee al kan.

Kijk eens naar PING bijvoorbeeld. Het probleem in Windows is namelijk dat de oude imaging produkten van MS_DOS en dergelijke gebruik maakten. Van een in werking zijn systeem een kopie maken is moeilijk. MS-DOS kende natuurlijk nog geen USB.

Bij Linux is dat geen probleem. Die ontwikkeling is wel doorgegaan. Als resultaat is PING razendsnel, ook als je het vergelijkt met moderne imaging software.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers