Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

226 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 12:17:08

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Kleurenprobleem printer  (gelezen 20786 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Miko
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Kleurenprobleem printer
« Gepost op: 27 oktober 2010, 10:29:39 »
Hallo
 
Ik heb een Canon Pixma MP510 printer. Mijn probleem is dat de kleuren van de afdrukken niet overeen komen met de kleuren op mijn scherm. De kleuren zijn valer en fletser dan op het scherm.
Wanneer ik het bestand bij de supermarkt laat afdruken (daar staat zo'n afdruk automaat) zijn de kleuren wel goed.
Ik denk de printer zelf niet defect is. De printer kan namelijk ook scannen en wanneer ik een kopie maak middels scannen en direct afdrukken, dan zijn de kleuren een stuk beter (dit doet de printer allemaal op eigen houtje zonder tussenkomst van de computer, dus lijkt het op een software-achtig probleem).
 
Om het probleem proberen op te lossen heb ik het volgende gedaan:
-nieuwste drivers
-meest recente RGB kleur schema
-andere printer kabels aangesloten
-andere computer geprobeerd (32 bit systeem met XP & 64 bit systeem met win 7)
-verschillende computer programma's (CS4, PSP 13, canon software die bij de printer bijgeleverd is, windows viewer)
-printkoppen uitgelijnd
-spuitopeningen gereinigd
 
Aangezien de Canon helpdesk het eigenlijk ook niet weet, hoop ik dat iemand mij kan helpen.
Dus als je een suggestie hebt, dan hoor ik het graag!
 
Groeten en alvast bedankt!

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2010, 16:27:23 »
Hallo Miko,


Ik zeg maar wat,heb je alle tabbladen van de driversoftware bekeken.Staat er niet toevallig ergens iets aangevinkt op testprint of concept.....


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2010, 17:38:06 »
Hallo Miko,

Een beeldscherm kan beter kleuren weergeven dat een printer kan. Dat is gewoon niet anders. Dan heb je verder ook nog behoorlijke verschillen tussen beeldschermen.

Het beeldscherm van mijn privé laptop is mooi helder en ook een bijna zwarte kat ziet er daar netjes uit. Maar op het scherm van de pc op mijn werk is die kat een zwarte vlek en printen hoef ik hetzelfde plaatje ook niet.

Scan eens een voorbeeld foto in en doe ons ook een printscreen van je beeldscherm van precies hetzelfde plaatje? Dan hebben we iets meer houvast. Krijg je dat voor elkaar? Je mag ook stukjes van de foto oploaden. Het gaat natuurlijk niet om de foto, zelf maar om de kleuren. Wel dezelfde stukjes dan en liefst een beetje kleurrijke stukjes.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Miko
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2010, 22:18:50 »
Hallo Paul en Just.
Volgens mij ligt het niet aan het verschil tussen de kleuren op het scherm en de printer. Dit aangezien de kleuren van de foto, afgedrukt met een andere printer WEL overeen komt met de afbeelding op mijn scherm.
Verder heb ik wel een optie gevonden die inderdaad op testprint staat. Ik ga morgen proberen of dit invloed heeft op de kwaliteit van de kleuren.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
groeten,
 
miko

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #4 Gepost op: 1 november 2010, 22:34:35 »
Hallo Miko,

Ik ben erg benieuwd!

Succes!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Miko
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #5 Gepost op: 2 november 2010, 16:16:08 »
Dat maakt helaas niets uit in de kwaliteit van de kleuren. Iets waar ik nog niet mee geexperimenteerd heb is "kleurbeheer". In het tabblad "geavanceerd" staat alles op: systeemstandaard. Zo ook apparaatprofiel (standaard=sRGB IEC61966-2.1). Er staan echter ook nog 9 Canon keuzes, waarvan 6 van de MP510 (de printer in kwestie). Zou het helpen als ik hier iets in verander? Ik heb geen idee wat het kleurbeheer precies beinvloed en of het meer beinvloed dan enkel de printer prestaties...
 
Voor de duidelijkheid heb ik een aantal bestand toegevoegd. "Test afdruk.jpg" is het bestand waarmee ikzelf aan de slag ben gegaan. Bij "scan's.jpg" is de bovenste afbeelding een scan van een afdruk van mijn printer. De onderste is een scan van dezelfde afdruk door een andere printer. Beide scan's wijken af van de weergave op het scherm. Bij de eerste afbeelding is de kleur blauw echter duidelijk vaal en de witte letters zijn ook niet echt wit. Dit is bij de afdruk van een andere printer niet het geval.
Wanneer ik middels de kopie-functie (scan en direct print) van de printer een kleuren kopie maak van de afdruk van de andere printer, dan komen de kleuren erg overeen. De printer KAN het dus wel.
 
Hopelijk is dit bruikbare info...

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #6 Gepost op: 2 november 2010, 17:49:20 »
Hoi Miko,
Heb je de printkop eigenlijk gecalibreerd? Of uitlijnen heet dat....
Dat doe je met zo´n testvel en dan met +1  of +2  of -1 per kleur.


Groet,Paul
« Laatst bewerkt op: 2 november 2010, 17:55:09 door Paul »

Offline Miko
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #7 Gepost op: 2 november 2010, 18:45:03 »
Dat heb ik inderdaad gedaan ja.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #8 Gepost op: 2 november 2010, 19:19:15 »
Hallo Ben,

Ik heb je afbeeldingen bekeken. Het komt overeen met wat ik meemaakt met de MP160, die ik zelf gebruikt onder Ubuntu 10.10. Bij dat ding is de kopie ook beter dan de print vanaf een bestand.

Daar zijn apparaten en technieken voor om de boel via calibratie en kleurprofielen in de hand te krijgen. Ik heb zojuist nog eens stevig geGoogled, maar niks gevonden.

Je zou eens kunnen kijken of je met een ander kleurprofiel beter uitkomt. Hier vindt je wat meer over mijn ervaringen inzake kleurbeheer.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Miko
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #9 Gepost op: 2 november 2010, 22:50:50 »
Jij zegt dat je Ubuntu 10.10 gebruikt hebt. Ik neem aan dat dit een kleurenschema is? Ik ga even uitzoeken wat kleurenbeheer nu precies is en doet en dan zal ik hier eens mee gaan experimenteren. Ik heb begrepen dat jij zegt het jou veel voordeel heeft gebracht door met het kleurbeheer te experimenteren.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #10 Gepost op: 3 november 2010, 09:06:43 »
Hallo Miko,

Neenee ... . Ubuntu is een computersysteem zoals het bekende Microsoft Windows. Het heeft alleen een heel andere oorsprong.

Op mijn werkmachine zitten er inmiddels bijna 70 in de map: Windows > System32 > Spool > Drivers > Color.

Kijk daar maar eens.

Op de Nederlandse Wikipedia staat maar een kort stukje. Ik vind dat wel erg helder. Op de Engelse versie staat een mooi uitgebreid verhaal.

Zo'n fotospectraalmeter is niet erg duur. Voor iets meer dan 100 euro heb je er al één. Voor dit soort apparatuur is dat echt geen geld, lijkt mij. Hij staat dan ook bij mij op de verlanglijst. Ik denk wel niet dat ik die allergoedkoopste kies, maar dat terzijde.

Nu hebben de meeste mensen helemaal geen oog voor dit soort kleurverschillen. Vooral als de boel niet naast elkaar ligt. Onderbewust trouwens wel, maar je moet niet gek opkijken dat ze dan voor een print kiezen met in onze ogen een forse kleur afwijking. Ik heb hier een foto van een kayak in zo'n wildwaterbaan aan de muur hangen. Die kayak heeft zo'n mooie Franse blauwe pastelkleur, maar de print heeft een veel hardere kleur blauw. En dat is dus de favoriet.

ik hou wel van rare gevallen ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Miko
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #11 Gepost op: 3 november 2010, 09:48:50 »
Thanx. Ik heb weer wat onderzoek mogelijkheden. Ik ben niet van plan om extra apparatuur aan te schaffen. Ik vind eigenlijk dat het niet ZO slecht hoort te zijn als het nu is. Ik ga even wat experimenteren met het kleurbeheer.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #12 Gepost op: 3 november 2010, 10:24:54 »
Hallo Miko,

Zoals ik het nu gezien heb met jouw trouwens best wel redelijke scans is het inderdaad ZO slecht.

Volgens mij zijn er niet zoveel mensen, die hun printer echt gebruiken, en nog veel minder die foto's afdrukken en dan vervolgens bijna niemand, die prints van verschillende printers naast elkaar leggen en tot hun ontsteltenis constateren hoe groot de verschillen wel kunnen zijn.

Het is wel erg interessante techniek, vind ik zelf.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #13 Gepost op: 5 december 2010, 11:45:51 »
Hoi, hoi,
 
Ik heb ook problemen met de kleuren van mijn printer. Ik gebruik een HP Deskjet 940c en werk met windows xp.
Als ik er net een nieuwe of een nagevulde cartridge erin stop is er niks aan de hand, maar als ik zo'n 5 of 6 weken verder ben dan beginnen die problemen. het rood wordt lila- achtig, geel wordt vaag en de blauwe kleur overheerst, het poppetje wat groen moet zijn wordt blauwig.
En dan vraag ik me af, ligt dit aan de printer of de cartridge? Uilijnen heb ik ook al gedaan maar dat helpt niet.
Ik stuur even 2 bestanden mee van hoe de kleur moet zijn, die ik uitgeprint heb waar die kleurafweiking te zien is, moet ik nog even scannen.

Offline Janny

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
    • Janny's Kaartenwinkel
Re: Kleurenprobleem printer
« Reactie #14 Gepost op: 5 december 2010, 12:12:59 »
Hierbij stuur ik de gescande afdrukken van de documenten waar die kleurafwijking op te zien is.
Ik krijg geen melding op mijn scherm dat de cartridge bijna leeg is of zo.
Ik print zo'n 50 kaartjes en 60 reklamefolders en dat het dan fout gaat, begrijp ik niet, na zo'n korte tijd en dat doe ik 1 x per maand.