Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

367 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 07:31:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Bios probleem: Start niet  (gelezen 15074 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline avb19
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
Bios probleem: Start niet
« Gepost op: 1 november 2010, 20:09:51 »
Bios problemen
 
Mijn Asus A8N-VM CSM socket 939 moederbord met Athlon X2  processor heeft de nare gewoonte ontwikkeld om niet meer te willen starten.
Bij het indrukken van de startknop gaat de CPU ventilator  wel draaien, de harde schijven starten, volgends het signaallampje wel op en  ook de lampjes van een DVD schrijver en een DVD lezer lichten op.
Echter, de normale korte start-piep van de Bios komt niet,  en het scherm blijft zwart.
Er komen ook geen foutmeld-pieptonen.
 
Als ik uitschakel en snel weer de startknop druk lukt het de  tweede keer meestal wel.
Ik heb de drie meest recente Biosversies van de Asus website  geprobeerd.
Er is geen verschil.
Verder heb ik het Cmos geheugen volgens de aanwijzingen  gereset, de spanning van de Cmosbatterij gecontroleerd en de setupdefaults van  de Bios ingesteld.
 
Dat helpt allemaal niet.
Daarna heb ik drie van de vier geheugenstripjes losgenomen. Geen  verschil.
 
Over de instelling van het Bios valt nog te melden dat ik  wel instellingen kan wijzigen, maar dan niet op de normale manier (Save and  Exit) het biosscherm kan afsluiten. Het instelscherm blijft dan gewoon staan.
Ik moet uitschakelen en weer opnieuw proberen op te starten.  De gemaakte instellingen blijken dan wel te zijn bewaard.
 
Ik heb op diverse forums gezien dat ik niet de enige ben met  deze problemen.
Soms worden slechte (lekkende) condensatoren (capacitors)  genoemd als mogelijke oorzaak.
Echter, zo op het oog lijken alle (elektrolytische)  condensatoren er gezond uit te zien.
 
Als er eenmaal opgestart is (Windows XP professional) werkt  alles wel normaal.
Wel is het zo dat als ik de computer langere tijd ongebruikt  aan laat staan (waarschijnlijk langer dan ik heb ingesteld om het scherm en/of  de harde schijven uit te schakelen) ik hem daarna vaak aantref met een blauw  scherm met de boodschap dat Windows is uitgeschakeld om erger te voorkomen

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Bios probleem: Start niet
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2010, 20:29:13 »
Dag "A"
 
>> Als ik uitschakel en snel weer de startknop druk lukt het de  tweede keer meestal wel. <<
>> Over de instelling van het Bios valt nog te melden dat ik  wel instellingen kan wijzigen, maar dan niet op de normale manier (Save and  Exit) het biosscherm kan afsluiten. Het instelscherm blijft dan gewoon staan. <<
 
Als ik alleen het eerste regeltje gelezen zou hebben zou ik "Voeding is aan het overlijden" denken. Bij het tweede regeltje begin ik hieraan te twijfelen, en begin ik "Moederbord gaat hemelen" te denken.
 
Je zou als test eens alles kunnen ontkoppelen wat niet direct voor een basale opstart in het Bios nodig is (cd-rom spelers, harddisks, usb pluggen op het moederbord, op een na alle geheugen modules) zodat je moederbord, toetsenbord, cpu, ram en video over hebt. Blijft het "Bios" probleem dan denk ik eerder defect moederbord. Je zou bij de pc-shop het probleem uit kunnen leggen en vragen of je een voeding kan kopen die je weer terug mag brengen als het probleem er niet mee opgelost wordt.
 
Kijk eens heel goed naar de elco's op het moederbordje; zijn ze van boven volkomen vlak, of staan ze iets bol? Kijk ook aan de onderkant of het rubberen voetje door overdruk een stukje uit het huisje is geperst. (hun broek is afgezakt  :smile: )
Michel Uphoff
Homepage

Offline avb19
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
Re: Bios probleem: Start niet
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2010, 20:46:13 »
  •     Het problem  is opgelost.
     
    De PC heeft de gebruikelijke twee IDE kanalen;
    Kanaal 1: Twee harde schijven in master-slave configuratie.
    Kanaal 2: Een DVD schrijver in master-slave met een DVd  lezer.
     
    Ik herinnerde me dat, toen ik de PC samenstelde, de beide  DVD apparaten niet zo goed met elkaar overweg konden.
    Het was nogal kritisch welke master was en welke slave. Van  de beide mogelijkheden werkte er maar één. (Ja, ik weet echt wel hoe ik de  jumpers moet zetten!).
     
    Ik besloot eens te proberen wat er gebeurde als ik beide DVD  apparaten losnam, en bingo, het bios startprobleem was verdwenen.
     
    Vreemd was echter, dat toen ik ze weer aansloot bios startprobleem  niet terugkwam.
    Maar tot vorige week had ook alles goed gewerkt.
    Waarom het opeens niet meer ging zal altijd een raadsel  blijven.
     
    Omdat de combinatie van de twee DVD apparaten als  master-slave van elkaar kennelijk nogal labiel was heb ik nu de twee IDE  kanalen anders ingericht.
    Ze bestaan nu elk uit en HD en een DVD apparaat.
     

Offline avb19
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
Re: Bios probleem: Start niet
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2010, 21:37:31 »
  •     Helaas was mijn eerdere bericht dat  alles was opgelost te voorbarig.

    Alles is weer net zo mis als  voorheen, d.w.z. De eerste poging om te starten faalt altijd.
    Er komt geen ‘start’-beep en het  scherm blijft zwart.

    Als ik dan de startknop ingedrukt  houd en na stoppen direct weer kort de startknop druk wordt er doorgaans wel  goed gestart.
    Zonder verdere actie start Windows  dan normaal en loopt daarna ook normaal.

    Als ik daarentegen het bios  instelscherm open (‘del’ indrukken) kan ik, als ik dat zou willen, gewoon  instellingen wijzigen, maar ‘save and exit’ werkt niet.
    Het scherm blijft staan, en alles  bevriest. Ook het toetsenbord.

    Een andere observatie: Aan het eind  van het POST scherm staat steeds: Secondary slave- ATAPI incompatible.
    Vreemd genoeg gebeurt dat ook als ik  de secondary IDE kabel geheel loskoppel.

    Toch worden, als de secondary kabel  gewoon is aangesloten de aangesloten apparaten correct gedetecteerd.

    Alle Elco’s op het bord zien er  gezond uit: vlakke bovenkanten en geen tekenen van lekkage aan de bodems.

    Ik heb ook een andere power supply  unit geprobeerd. Geen verandering.
     Nieuw CMOS batterij: geen verandering.
« Laatst bewerkt op: 3 november 2010, 23:43:40 door Peter »