Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

197 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 03:21:30

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Moederbord met narigheid  (gelezen 8045 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Moederbord met narigheid
« Gepost op: 7 november 2009, 21:58:16 »
Bericht 1 van 4

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:24-02-2008
 Aan:AllenMsgID:3755.1
 Onderwerp:Moederbord met narigheidForum:ws-nlcomputer
Goedemiddag ! ,

Het ziet er naar uit dat een langlopende kwestie nu een duidelijke oorzaak krijgt. Voor mijn neef hadden we eind 2005 een PC gebouwd uit onderdelen met een Asus P5P800SE moederbord. Die machine heeft een aantal keren vreemde problemen gehad.

Bij de eerste keer ging het om opstartproblemen, zo leek het. De machine stroomloos zetten, de aan/uit knop tezamen met de resetknop indrukken, hielp om de PC weer te kunnen booten. Na wat experimenteren is er toen een nieuwe voeding ingegaan en was het weer een hele tijd rustig.
De tweede keer deden zich dezelfde problemen voor. Alleen was het nu zo dat zodra de netwerkkabel in de machine zat, de PC na een korte tijd uitschakelde. Het is zo'n LAN onboard geval. Ermee naar de zaak, die alle onderdelen had geleverd. Dit zag er toch wel erg uit naar een nieuw moederbord, nietwaar? De garantietermijn was nog niet verlopen.
Bij die zaak het fenomeen nog eens gedemonstreerd. Ze hebben daar een monitor, etc met een netwerkkabel op de balie staan. Goede zaak. De PC werd ingenomen en het verschijnsel met die netwerkpoort is op de innamebon ook gemeld.
Na een dikke week was de PC klaar. Bij het ophalen bleek dat men de voeding vervangen had. Dat vond ik natuurlijk raar. Weer even de PC daar op de balie aangezet en de netwerkkabel erin. Hij deed het gewoon goed. Ik had toen zoiets van: het probleem komt wel weer terug en dan kom ik ook terug.Het machien heeft het een hele tijd goed gedaan, maar nu is het raak. En dit keer vond ik wél wat meer informatie op Internet. Kijk maar eens hier:

http://www.aslab.com/support/p5p800se.htm

Ik ga dus maar eens aankloppen bij die zaak en de ASUS importeur, want het lijkt me dat hier nog wel een beroep gedaan kan worden op een stuk garantie.

Mocht dat nou niet zo zijn, is het dan mogelijk om een ander, nieuw, moederbord in deze PC te prikken zonder dat we ook aan een andere CPU en geheugen moeten? Dan zou de schade beperkt blijven tot een kleine 100 euro.

Zoiets als een Asus P5B moederbord Intel P965 chipset. Ik heb wel even mijn buik vol van Asus, maar het is niet slim de hele boel daarvoor op stelten te zetten. Oh jakkes. Dat bord heeft PCI Express en het oude bord een AGP videokaart. Verhip zeg, er is haast geen AGP meer te krijgen.

Wat denken jullie van dit geval?
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 2 van 4

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-02-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3755.2
 Onderwerp:Moederbord met narigheidForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> P5P800 SE <<
Laatste Bios (805) al geprobeerd, en ook de laatste Nic drivers (8.4210) ?
Zo ja, dan kan je ook overwegen die on-board nic uit te schakelen in het Bios en er een netwerkkaartje van 15 euro in te zetten, is een stuk goedkoper. Maarrr.. je moet dan wel zeker zijn dat het inderdaad de nic of het bios is.
Kijk ook eens bij Msi producten als je een vervangend bordje met Agp wilt, misschien dat ze daar nog een oudje hebben.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 4

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:24-02-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3755.3
 Onderwerp:Moederbord met narigheidForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> je moet dan wel zeker zijn dat het inderdaad de nic is <<

Dat is precies het heikele punt. Het gebeuren hangt wel duidelijk rond die on-board NIC, maar vermoedelijk heeft het vrij stevige bij-effecten. Ik had ook al gedacht er een aparte NIC (netwerkkaart) in te zetten. Bovendien heb ik er nog een stel liggen, dus dat is de moeite niet. Ik heb er voor het eten eentje ingeprikt en vooralsnog start nu dat moederbord helemaal niet meer op. Dat zal niets met elkaar te maken hebben.

Nou ja, bij dit soort gedonder is helemaal kapot ergens beter dan een beetje kapot. Je bent er dan niet blij mee, maar het is tenminste duidelijk.
Ik weet nog goed hoe jaren geleden een collega nogal hoteldebotel na einde werktijd terugkwam. "Wat is er?" riepen we in koor. De auto deed het niet. "Wat doet hij niet?" "Niks!" riep onze Carla heel gestressd. "Oh" riepen we toen "Dat is een makkie" Ergens toch een klein wondertje dat Carla niet helemaal op tilt sloeg, maar die auto liep in 2 minuten weer.
Ik zal dat moederbord eens helemaal straks stroomloos zetten voor ik hem overleden verklaar. Mocht hij toch weer te reanimeren zijn, dat zet ik die onboard NIC in de bios uit.
Zo alvast eens kijken naar een MSI moederbordje.
[LATER] Wat kan ik met deze? G31M-F DDR2-800 VGA PCI-E m-ATX S775 Onboard video, dus daar ben ik van verlost en maar 6 tientjes. Mijn neef speelt geen spelletjes met zijn zware dyslexie. Alleen heeft de oude PC-400 DIMMs en deze nieuwe wenst DDR2 533/667/800. Zijn die oude geheugenbankjes wel DDR2. Of schakelt zo'n bord dan gewoon terug naar 400? Verhip zeg, DDR2/667 kost maar een tientje per 512 MB.

Bedankt voor het advies zover, Michel.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 4

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-02-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3755.4
 Onderwerp:Moederbord met narigheidForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Wat kan ik met deze? G31M-F <<
Dat zijn hardstikke leuke instapbordjes, met prestaties die je voor die prijs nog zullen verbazen. En wat de processor betreft kan je nog flink doorgroeien (LGA 775 socket, net als bij dat Asus bordje). Erg compleet.
Let op:
- Geen printerpoortslotplaat meegeleverd, dus heb je dat nodig dan moet je een slotplaatje met printerpoortconnector bemachtigen.
- 1 Pata poort (2 drives), en 4 Sata
- Let op: Volgens Msi alleen DDR2 667 en 800MHz geheugen, dus dat DDR 400 geheugen van die Asus past niet (het gleufje in de modules zit een paar milimeter verderop, zodat DDR en DDR2 niet verward kunnen worden).

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage