Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

210 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:09:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Sticker hier, sticker daar  (gelezen 12250 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Sticker hier, sticker daar
« Gepost op: 17 november 2010, 15:12:26 »
Goedemiddag!

De feestdagen komen er weer aan. Hoog tijd voor hoogst originele ideeën.

Heeft u een familielid, die ergens fanatiek lid van is? Waarom maak je dan niet eens een leuke sticker voor hem of haar? Zo moeilijk is dat niet.

Als we het hebben over de bekende autostickers, pak dan het programma Scribus (werkt op zowat alles).

Scribus is een DTP programma. Vergeet een tekstverwerker! Met Scribus zet je de boel geraffineerd op zijn plek. Daarvoor zijn er tekstvakken, afbeeldingen vakken en allerlei vormen. Daar kan je alles mee. Je kan ze ook prefect uitlijnen.

Standaard heb ik de volgende vensters open: Het Eigenschappen venster, Het Verdelen en Uitlijnen venster en het Kladblok. Kijk in het menu onder Venster.

Aaan het werk!

Kies een A4, staand. Zet via Pagina | Hulplijnen beheren een stel horizontale hulplijnen op 90, 180 en 270 mm en eentje verticaal op 105 mm. Dat gaat altijd wat typisch, vind ik, maar de aanhouder wint!

Dan heb je zes stickers afgepaald. Andere maten kan natuurlijk ook. Je kan ook lange smalle stickers maken bijvoorbeeld.

Even terug naar onze autosticker. Pak een vierkant via Vorm Invoegen. Kies via het Eigenschappen palet | Kleur zwart voor de lijn en geen voor de vulkleur. Dat is de snijrand. Zet hem op je hulplijnen en trek het vierkant pas. Ik zet daarvoor altijd de magneet aan onder Pagina | Magnetische hulplijnen.

Maak dan nog zo'n vierkant met een wat kleinere afmeting in breedte en hoogte. Dat is dan het kader.

Vervolgens pak je een tekstvak. Een leuk lettertype in Ubuntu is Luxi Sans Bold. Zet de letters eventueel wat verder uit elkaar.

Heb je al een of andere logo, dan neem je een Afbeeldingen kader. Met een rechterklik kan je kiezen voor Afbeelding verkrijgen. Via het Eigenschappen palet | Afbeelding zet je die pixel precies daar waar je hem hebben wilt.

Tja, en dan maar lekker spelen met je digitale schaar- en lijmpot. Is de eerste sticker klaar, dan selecteer je hem in zijn geheel met de muis (trek er een vierkant omheen) en doe CTR-G. Kopieer hem dan naar de andere vijf vakken.

Houdt je ontwerp lekker schoon en simpel. Dat oogt het best.

OK, je hebt een ontwerp. Scribus exporteert dat als een pdf. Kies als Scherm/web tenzij je gaat printen op een professionele CYMK machine.

Als materiaal zou je kunnen denken aan Avery L4775 Weerbestendige stickers. Ik heb daar tot dusver uitstekende ervaringen mee. Ik koop een heel vel A4 en snijdt met een breekmes en een rubber snijmat zelf de stickers uit. Je hebt er wel een kleurenlasermachine voor nodig.

Dit materiaal kost ongeveer 30 euro voor 20 vel. Daar haal je 120 stickers uit. Dat is een kwartje per sticker! Daarvoor kan je bij een echte vinyl stickerboer absoluut niet terecht. Een minimum oplage van zes? Haha ... .

Je kan nog zoveel meer mee maken. Naamstickers op gereedschap? Anticolportagestickers? Speciaal evenement bij je club? Sticker met een slogan? Hek sluiten, Wacht u voor de hond? Wie te bellen in geval van ... ?

Ik heb het verhaal expres sober gehouden. Probeer het als je zin hebt. Voor vragen kan je hier terecht.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2010, 15:18:03 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers