Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:07:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: opnieuw installeren  (gelezen 17056 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
opnieuw installeren
« Gepost op: 20 november 2010, 02:48:08 »
nou, daar ga ik maar weer met mijn 2 weken oude laptop,

word de 2e keer dat ie terug gaat naar fabrieksinstellingen, en had hem ook al een keer terug gezet met een syseemkopie,
en ontelbare keren met systeemherstel.

je ziet het... erg fijn zo een nieuwe laptop, dacht ff een frisse start te maken en voorlopig probleemloos te computeren !!

maar ik geef het niet op, zet hem dus nog 1 keer terug, vertrouw ik het dan nog niet, dan gaat ie heeeeeeeeeel snel terug naar de winkel !!!!

maar goed, nu ff de vraag;

toen ik de laptop net nieuw had heb ik meteen een set backup-schijven gemaakt,

kan   ik de laptop beter met die backupschijven terug herstellen via   geavanceerde herstelmethoden "windows opnieuw installeren,   installatieschijf vereist"  of beter  gewoon via opstarten en f8 en dan   de computer herstellen ?

ik heb begrepen dat alle drivers gewoon via windowsupdate binnen komen na herinstallatie, klopt dat ?
of zijn er na installatie en updaten toch nog drivers die je moet updaten/installeren ?

en als ik de map profiles van firefox en thunderbird backup, heb ik dan alle instellingen en wachtwoorden  van firefox en thunderbird ?
of moet ik de wachtwoorden nog apart backuppen ?

zijn er verder nog tips (op mijn niveau) die ik absoluut niet moet vergeten te doen voor ik terug ga herstellen en formatteren ?

groet ben.

Offline Janv
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
    • computerclub
Re: opnieuw installeren
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2010, 14:20:06 »
Ben,
 
Niet echt gelukkig met e nieuwe laptop,
Het is verschillend het terug zetten van een systeem of backup
 
1 een backup is een tijdopname van de pc eventueel met en zonder fouten. in jou geval vanaf aankoop
 
2 een recover of herstel wordt meestal bijgeleverd bij de laptop, dus vanaf de fabrikant, ook hier zijn verschillende mogelijkheden mogelijk.
  a via een toets in de bios F10 of F12  (staat meestal in de handleidnig) het systeem start dan op van een ander gedeelte (verborgen) van je    HD waar dan windows op staat. dan is er soms nog een cd/dvd bij met drivers van de hardware.
  b dat je de pc opstart met een recover cd/dvd die wordt bijgeleverd van de fabrikant.
  c of gewoon een windows dvd met licentie code. dit komt niet zo vaak meer voor en dat is in verband met de kosten
de fabrikant kan met Microsoft een overeenkomst maken zodat de prijs goedkoper is omdat er geen cd/dvd bij is.
 
repareren is ook een optie maar in jouw geval zeker de moeite waard, je kan altijd als nog voor een schone installatie gaan.
In alle gevallen maak een backup van je belangrijke bestanden (foto, documenten,) programma's moet je weer opnieuw installeren.
 
Je windows update komen gewoon weer binnen als je windwows opnieuw installeert.
de drivers moet je meestal vanaf de fabrikant
elke fabrikant heeft een download site waar alle drivers te vinden zijn.
In firefox heb je de mogelijkheid om onder bestand -> importeren de gegevens in te lezen.
wachtwoorden worden zover ik weet niet meegenomen die moet je altijd weer opnieuw invullen.
 
Een schone installatie heeft meestal wel de beste resultaat.
 
 
veel succes
 
 
 
 
Met vriendelijke groet,
Jan

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: opnieuw installeren
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2010, 17:52:25 »
hallo janv,

bedankt voor jouw uitgebreide antwoord,

de drivers moet je meestal vanaf de fabrikant elke fabrikant heeft een download site waar alle drivers te vinden zijn.

dus als ik voor een schone installatie ga dan moet ik als nog de drivers handmatig installeren ?dacht dat die dingen gewoon mee kwamen met de windows-update ?
maar goed...er van uitgaande dat die drivers niet  automatisch geinstalleerd worden,
A; hoe weet ik welke drivers niet geïnstalleerd zijn of verouderd zijn ? is daar miss een programma voor ?
B; ik heb een asus-laptop, bij asus.comxxx staan alle drivers van de laptop, dan heb ik toch alle drivers die nodig zijn voor mijn laptop, of mis ik dan nog iets ?

groet ben.

Offline Janv
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
    • computerclub
Re: opnieuw installeren
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2010, 20:33:02 »
Ben,
 
Ik neem aan dat het nieuwe laptop is met windows 7. voor de windwos zal het geen probleem zijn maar video dus je beeldscherm (monitor) kan van een een fabrikant zijn die toen windows 7 uitkwam nog geen juiste drivers heeft. Dit wordt dan heel snel wel gemaakt.
 
a als er iets niet werkt naar behoren is er geen juiste driver gevonden
b juist je zegt het zelf bij asus op de site als je de goede laptop gegevens ingeeft zie je de drivers staan kijk dan via hardware tab of alles is goed géinstalleerd. zo niet dan haal je de goede en laatste driver van internet.
http://www.schoonepc.nl/windows7/windows7_hardware_drivers.html  zie je een korte uitleg hierover
 
Mocht alles goed werken dan is het mogelijk dat je juiste drivers al gevonden zijn door W7,
er zijn progjes op internet die voor je de juiste drivers zoeken na de installatie zeggen ze wat er vernieuwd kan worden maar dan moet je eerst betalen. >>kijk uit voor dit soort programma's<<  via de link hierboven kun je zien hoe je de drivers installeert.
Als het er uitroeptekens staan is het goed en hoef je dan geen zorgen over te maken.
 
 
 
Met vriendelijke groet,
Jan

Offline ben
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 61
  • Geslacht: Man
Re: opnieuw installeren
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2010, 11:19:29 »
Ben,
 
Ik neem aan dat het nieuwe laptop is met windows 7. voor de windwos zal het geen probleem zijn maar video dus je beeldscherm (monitor) kan van een een fabrikant zijn die toen windows 7 uitkwam nog geen juiste drivers heeft. Dit wordt dan heel snel wel gemaakt.
 
a als er iets niet werkt naar behoren is er geen juiste driver gevonden
b juist je zegt het zelf bij asus op de site als je de goede laptop gegevens ingeeft zie je de drivers staan kijk dan via hardware tab of alles is goed géinstalleerd. zo niet dan haal je de goede en laatste driver van internet.
http://www.schoonepc.nl/windows7/windows7_hardware_drivers.html  zie je een korte uitleg hierover
 
Mocht alles goed werken dan is het mogelijk dat je juiste drivers al gevonden zijn door W7,
er zijn progjes op internet die voor je de juiste drivers zoeken na de installatie zeggen ze wat er vernieuwd kan worden maar dan moet je eerst betalen. >>kijk uit voor dit soort programma's<<  via de link hierboven kun je zien hoe je de drivers installeert.
Als het er uitroeptekens staan is het goed en hoef je dan geen zorgen over te maken.
 
 
 
hoi janv,

bedankt voor jouw antwoorden,het is mij nu duidelijk.
vooral die link van schoonepc is erg handig.

bedankt en miss tot een volgende keer,

groet ben.