Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

226 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:32:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Clone VirtualBox  (gelezen 10349 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Clone VirtualBox
« Gepost op: 20 december 2010, 21:26:57 »
Hoi allemaal,

Ik heb op mijn computer Oracle VirtualBox geïnstalleerd voor zaken als presentaties, testen van beta versies, en om oude versies van SQL Server te kunnen draaien (ach, 't is een gezondere hobby dan elk weekend in de kroeg, toch?). Vandaag had ik tijd, dus ik heb twee VMs gemaakt, eentje voor WinXP en eentje voor Win7. OS er op, en alle updates - geen probleem.

Nu wil ik voordat ik andere software er op zet, een kloon maken. Zodat ik niet voor elke nieuw VM de installatie van het OS over moet doen. Ik kan alleen in de handleiding van VirtualBox geen duidelijke instructies vinden voor het klonen van een VM. Via google vind ik wel allerlei informatie - maar die is tegenstrijdig.

Is hier een VirtualBox gebruiker die weet hoe het moet, en dat aan mij kan vertellen?

Alvast bedankt!

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Clone VirtualBox
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2011, 11:43:06 »



Hallo Hugo,

Je hebt nog geen reactie gehad, zie ik? Even geduld nog maar ... .

Hallo meeluisteraars en experts! Iemand hier met ideeën hoe het probleem kan worden opgelost?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Clone VirtualBox
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2011, 17:28:59 »
Hoi Just,

Ik was hier intussen al uit. Het staat absoluut niet duidelijk in de documentatie, en het is ook iets minder gebruiksvriendelijk dan ik zou wensen, maar het werkt als volgt:

1. Maak een kopie van de virtuele schijf/schijven die bij de te klonen virtuele machine horen. Gebruik daarvoor de meegeleverde command line utility met het clonehd commando (zie help voor de exacte syntax)
2. Maak een nieuwe VM, waarbij je tijdens het aanmaken aangeeft dat je een bestaande virtuele schijf wil gebruiken; geef daar de zojuist gemaakte kloon op.
3. Stel handmatig de eigenschappen van de nieuwe VM (beschikbaar geheugen, video opties, etc etc etc) exact hetzelfde in als die van de originele.

Kom niet in de verleiding om bij stap 1 te denken dat je ook gewoon in Windows verkenner een kopietje kan maken (al gaat dat vermoedelijk wel sneller). In de virtuele schijf zit één of ander kenmerk dat uniek moet zijn om goed te werken; clonehd zal die netjes aanpassen, maar bij een Windows kopie wordt die niet gewijzigd.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Clone VirtualBox
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2011, 17:36:52 »
Hallo Hugo,

Fijn dat je er al uit was en hartelijk dank voor de terugmelding. Nou weten wij ook hoe zoiets werkt. Ik heb lang het gevoel dat Virtueel aan mij niet besteed is. Dat is nog wel, maar ik zie me ergens in de toekomst mischien nog wel aan zoiets beginnen.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Clone VirtualBox
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2011, 01:19:56 »
Virualisatie is voor gebruikers zoals wij vooral handig als je betaversies wilt kunnen proberen. Je loopt niet het risico je main OS te verknallen, en je hoeft ook niet bang te zijn na deinstallatie resten achter te laten.

Daarnaast wordt het in grote data centers natuurlijk gebruikt om met aanzienlijk minder hardware toe te kunnen, maar dat is een heel andere klasse gebruikers.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Clone VirtualBox
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2011, 10:52:44 »
Hoi Hugo,

Je was er al láng uit, maar ik voeg onderstaande link nog even toe (wie weet wie we er ooit nog blij mee maken ;) ):

http://blogs.moreinfo.nl/cs/blogs/hansgeurtsen/archive/2009/11/30/virtualbox-eigenaardigheden.aspx

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence