Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

169 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

24 april 2024, 14:19:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Grote externe harddisk formatteren: oef!  (gelezen 11117 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Grote externe harddisk formatteren: oef!
« Gepost op: 7 november 2009, 22:19:22 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:17-06-2008
 Aan:AllenMsgID:3899.1
 Onderwerp:Grote externe harddisk formatteren: oef!Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Voor op het werk, om mee te nemen op karwei over de hele wereld, kochten we 15 externe USB harddisks van MSI. 320 GB. De verkoper vertelde er netjes bij dat ze nog geformatteerd moesten worden. Rechter muisklikje enzo.

Och, dacht ik, dat komt wel goed.
Nou, dat komt dus niet helemaal goed. Om te beginnen moet dat dan NTFS geformatteerd worden of je maakt er twee partities op met FAT32. Twee partities willen we niet.
Ding twee is dan dat dat formatteren in Windows XP een hele langdurige kwestie is. Schijfbeheer of met de commandoregel. Ik mijn Partition Magic diskettes gepakt. Net zo traag dus en een PC met de complete Partition Magic installatie was niet veel beter.
Dat weten we dus ook weer. Daar trap ik niet meer in. Niet geformatteerd? Dan wil ik ze niet meer hebben. Deze dingen kostten ons nu veel meer aan uurloon dan we ervoor betaald hebben.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ruud (Sysop)Datum:18-06-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3899.2
 Onderwerp:Grote externe harddisk formatteren: oef!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

Ja dat is een groot nadeel van die schijven, het formateren duurt uren. Ik had toch gekozen voor bv 4 x 80 want dat heeft een hoop voordelen. Alle partities kunnen onder NTFS geformateerd worden. 80 Gb formateerd een stuk sneller, en de andere 3 kun je later doen. De backup mogelijkheid houd je wat beperkter en voor je werk heeft het geen beperking.... je hebt alleen 4 driveletters :-)

Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:18-06-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3899.3
 Onderwerp:Grote externe harddisk formatteren: oef!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> je hebt alleen 4 driveletters <<

Jij kan daarmee overweg. Maar mijn collega's vaak niet. Ik had vandaag een lijkbleke aan het bureau. Die had alles netjes op zijn schijfje gezet van de USB stick. Allemaal vitale bestanden met weet-dingetjes enzo. En toen de USB stick geschoond en even netjes de prullenbak geleegd.
En toen bleek de USB stick plots de externe harde schijf. Paniek alom. Maar we (ik dus) hebben ze toch op kunnen halen. Ze zijn weer terug. Met vier driveletters kan je wel raden hoe hard dat fout kan gaan.


groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:18-06-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3899.4
 Onderwerp:Grote externe harddisk formatteren: oef!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> dat formatteren in Windows XP een hele langdurige kwestie is. Schijfbeheer of met de commandoregel. <<
Het vinkje "snelformatteren" ontbreekt? Dat zou heel gek zijn, want standaard is dat aanwezig, ook bij USB harddisks. Als je dat vinkje plaats is het formatteren in een vloek en een zucht gebeurd.
Waarom MS dat niet default heeft aanstaan weet ik niet. Het heeft namelijk vrijwel geen zin moderne harddisks geheel te formatteren. Vroeger was dat nodig, omdat schijven oppervlaktefouten konden hebben die er door dat grondig formatteren uitgevist werden.
Moderne schijven hebben echter een relocating mechanisme aan boord: Als er al een bad cluster aanwezig is, ontdekt de drive die zelf, wijst een reserve cluster toe (standaard is er een stukje disk voor gereserveerd) en dekt het beschadigde cluster af.
M.a.w. áls format al een bad cluster zou vinden, betreft het een DOA schijf of een die zó oud is dat de hotfix area vol is. In beide gevallen is de disk onbetrouwbaar meestal ook onbruikbaar. Ergo, snelformatteren volstaat, ook bij Usb. Je kan er daarna nog een schijfcontrole overheen halen als je dat wenst.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:18-06-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3899.5
 Onderwerp:Grote externe harddisk formatteren: oef!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Het vinkje "snelformatteren" ontbreekt? <<

Die hebben we dan mooi over het hoofd gezien. Morgen even kijken nog.
Bedankt voor de uitleg!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog