Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

214 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:05:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Nieuwe server bouwen  (gelezen 14481 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Nieuwe server bouwen
« Gepost op: 7 november 2009, 22:25:01 »
Bericht 1 van 10

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:19-09-2008
 Aan:AllenMsgID:4013.1
 Onderwerp:Nieuwe server bouwenForum:ws-nlcomputer
Beste Forumleden,
We gaan op mijn werk een server vervangen; de huidige is een oud beestje aan het worden, en ook de snelste niet meer. Het nieuwe systeem moet in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:
- Moet minimaal 4 tot 5 jaar mee kunnen gaan.
- Windows Small Business Server 2003 R2 moet er goed op kunnen draaien.
- Upgraden naar de 2008-versie moet eveneens mogelijk zijn.
- Processor-snelheid, voldoende harde schijfruimte en voldoende intern geheugen zijn belangrijk.
- Videogeheugen, sound, graphics, beeldscherm, toetsenbord, muis zijn totaal onbelangrijk.
Ik ben met de pc builder van alternate gaan spelen, en ben op onderstaande uitgekomen. Lijkt dit ergens op? ;-)
(Prijzen zijn incl. BTW)
Ik weet niet hoe lang deze link blijft werken, maar hier kun je e.e.a. in detail zien: http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=1794751773[/] Ik ben benieuwd! ;-)
Groeten,
Ronald
Bijlagen :

configuratie.gif
41KB


Bericht 2 van 10

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-09-2008
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4013.2
 Onderwerp:Nieuwe server bouwenForum:ws-nlcomputer
Hoi Ronals,
Sbs 2003 zal hier best wel op draaien, maar het is in feite een configuratie voor een pc en niet een server.
Dus de hogere betrouwbaarheid van 'echte' servers moet je dan ontberen.
Al bij de Dell/HP servers gekeken?
In ieder geval vind ik die harddisks wat onder de maat (type value for money), ik zou voor een maxtor Barracuda ES of voor een (veel duurdere want Scsi) Cheetah gaan. Daarvan ligt de performance en betrouwbaarheid en garantie (5 jaar) toch wel wat hoger.
Dual CPU board wordt te duur? (Sbs2003 ondersteunt 2 processoren, dus 2x quad= octo core).
Raid mirror is aardig, maar helpt dus alleen maar het risico van een mechanische/electronische harddisk crash te verminderen. Het is waardeloos bij software problemen, virussen, brand, diefstal, per ongeluk verwijderde bestanden et cetera. Dus een prima backup is aan te raden. Misschien een 3e 1TB disk, daar kan je dan eenvoudig wat images op zetten. Daarnaast natuurlijk dagelijkse backups van user data.
Zorg ervoor dat er geheugenposities overblijven. 4GB is het maximum voor 03 maar Sbs2008 is 64 bits only en kan een aardige sloot geheugen (32GB) adresseren. Nu heb je nog niets aan.
De leverancier heeft de componenten opgezocht in de 2003 server HCL, of het logo designed for 2003 server is aanwezig?
Michel Uphoff
(sysop)
 


Bericht 3 van 10

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:27-09-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4013.3
 Onderwerp:Nieuwe server bouwenForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Dus de hogere betrouwbaarheid van 'echte' servers moet je dan ontberen <<

Hee ho, nu wordt het voor mij, de Linux fan, ook ineens interessant. Hoezo hogere betrouwbaarheid?
Ik snap dat natuurlijk wel op zijn janboerenfluitjes. Ik gebruik een weggegooide Windows PC als FTP en SSH server. Elke dag die dat ding draait is meegenomen.


Maar vertel eens: waar zit dat dan in? De harddisks kan ik begrijpen.
En dan de performance. Wat moet je nou in een server met een Dual CPU? Vreet dat SBS dan zoveel aan de CPU dat je dat merkt. Ik heb mijn schroothoop servertje van extra RAM voorzien. Van 128 naar 256. Daar merkt je verder verdraaid weinig van of je moet op dat ding zelf X-Windows starten. Maar dan gebruik je hem niet meer als server, maar als een desktop.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 10

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:27-09-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4013.4
 Onderwerp:Nieuwe server bouwenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Die hogere betrouwbaarheid van een 'echte' server kan hem in nogal wat dingen zitten:
Die harddisks (snelheid, kwaliteit, temperatuur toleranties, mftb)
Het toepassen van Raid configuraties (kort gezegd: er voor zorgen dat uitval van een disk niet fataal is, en de server gewoon door draait)
Ecc geheugen (zelfcontrolend geheugen, zodat een 'omgevallen' bitje niet direct voor een Bsod zorgt)
Ruime, temperatuur tollerante, stabiele, filterende voeding. Soms zijn servers zelfs met twee voedingen uitgerust zodat uitval van een niet direct tot downtime leidt.
Betere componenten op moederborden, voor servers overbodige componenten zijn niet aanwezig (denk maar aan geluidskaarten, Bluetooth, Tv uitgangen en dergelijke)
Stabiele behuizing met uitstekende overgedimensioneerde koeling.
Alles is afhankelijk van de acceptabele down-time. Is het geen probleem dat de server zo af en toe eens een halve dag down is, omdat er iets defect is, en vervangen moet worden, dan hoef je natuurlijk geen kostbare server met allerlei redundantie te hebben. Maar voor veel bedrijven is downtime een ramp. Dan zorg je er dus voor dat alles in de keten zo stabiel mogelijk is, en je bij uitval van onderdelen geen of minimale downtime hebt.
Of een server een dual core, quad core of zelfs 2x quad core nodig heeft hangt af van het gebruik van de server. Voor een eenvoudige fileserver, die dus zelf naast het OS geen software draait is een zware multipe core in de regel niet nodig. Maar ga je er een Ftp-server, een Database server, Exchange server, of wellicht zelfs een terninal server op draaien, en je hebt een leuk aantal gebruikers, dan is een grote hoeveelheid PK's (en geheugen) echt nodig.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 10

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:27-09-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4013.5
 Onderwerp:Nieuwe server bouwenForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> dan is een grote hoeveelheid PK's (en geheugen) echt nodig <<

Wow zeg! Wat een krachtpatsers zijn dat dan. Dat had ik nou ook nooit gedacht.
Bedankt voor de uitleg! Ik ben er een beetje stil van, die servers ... .

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 10

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:18-01-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4013.6
 Onderwerp:Nieuwe server bouwenForum:ws-nlcomputer
Beste Michel,
>> Al bij de Dell/HP servers gekeken? <<
Het is uiteindelijk een Asus TS300-E5/PA4 server geworden. Het was 'even' een klus (5 dagen werk om alles vanaf 2 losse W2003 Servers samen te voegen naar een nieuwe SBS2003 server), maar we zijn er wel blij mee. De performance is beduidend beter dan wat we hadden!
Storagecraft ShadowProtect (SBS versie) draait er ook op.
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 7 van 10

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:18-01-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4013.7
 Onderwerp:Nieuwe server bouwenForum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
>> Storagecraft ShadowProtect (SBS versie) draait er ook op. <<
Mooi programma hè ?
Ik ben d'r heel tevreden mee, en heb sedert kort zelfs een bootable Ntfs Usb stick met een complete Windows XP versie waarop naast een heel leger van tools ondermeer ShadowProtect op staat. Restoren van systeem images is een eitje zo.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 8 van 10

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:26-01-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4013.8
 Onderwerp:Nieuwe server bouwenForum:ws-nlcomputer
Beste Michel,
>> Mooi programma hè ? <<
Inderdaad heel mooi!
We lopen nog wel tegen een dingetje aan, misschien dat jij daar iets voor weet. We hebben een backupschema gemaakt, met 2 wisselende externe harde schijven en een viertal backup-sets die DATA1, DATA2, DATA3 en DATA4 heten. Het idee is dat als er bijv. weer een DATA2 backup wordt gemaakt en er staat al een DATA2-backup, dat die oude DATA2-backup dan wordt overschreven.
Maar Shadowprotect overschrijft DATA2 niet, maar maakt een nieuwe DATA2-b002.spf backupset. En de keer daarop komt er een DATA2-b003.spf bij, enz. Na verloop van tijd loopt zo de externe harde schijf vol!
Weet jij hier iets op?
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 9 van 10

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-01-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4013.9
 Onderwerp:Nieuwe server bouwenForum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
>> Na verloop van tijd loopt zo de externe harde schijf vol <<
Klopt. Je kan SP echter zelf laten uitmaken hoeveel (volledige)  backups er bewaard worden:
    Op het voorlaatste scherm van de Backup Job Configurator zie je rechtsonder een knop "Advanced", klik daarop, en ga naar de tab "Retention". Vink daar aan: "Enable a retention policy. Use to free storage by deleting older backups" Kies het maximale aantal backups dat bewaard moet blijven Kies de radiobutton: "Delete both the full and incremental images in the set" [/list]Je zal even moeten spelen met jouw 4 backup sets (zijn die alle vier verschillend, wat is de achterliggende gedachte?).
    Waarschijnlijk zal je wel de oude jobs eerst geheel moeten verwijderen, en de history moeten wissen. Bewaar zekerheidshalve de laatste backup (rename hem, of knikker hem in een andere map), en als het goed is worden er in het vervolg niet meer dan het ingestelde aantal backups bewaard. Later kan je de hernoemde/verplaatste backup alsnog wegmikken.
    De manier waarop je het bijvoorbeeld kan doen zonder die nogal wat bronnen vretende scheduler van SP zelf te hoeven gebruiken:
      Een volledige week backup-job aanmaken, retention op 4. Tevens een volledige maand backup-job, retention op 4. In het tabblad Image van dezelfde geavanceerde opties als boven aangevinken: "Auto execution of unexecuted tasks" In het schema deze sets zetten op iedere maandag om 03.00 uur Dit heeft tot gevolg dat wanneer SP start en een van de jobs (soms zelfs beide) was nog niet uitgevoerd, de backup direct gemaakt wordt. SP door de taakplanner iedere dinsdag om 3.00 uur laten starten, en na 2 uur (afhankelijk van de duur van een job) weer laten afsluiten. Omdat die auto execution aanstaat, wordt zo auto een backup gemaakt (en soms wanneer beide jobs 'verlopen' zijn beide In de Options van het hoofdvenster, Agent options de zaak zo ingestellen dat een e-mail verzonden wordt als de job gelukt is, maar ook als hij mislukt is. Zo kan je dus 4 weken terug in stappen van een week en 4 maanden in stappen van een maand.[/list]Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden, het is maar een voorbeeld.
      Michel Uphoff (NLcomputer)
      Homepage



      Bericht 10 van 10

      NL Computer Forum ~ Computer hardware
       Van:Ronald BeukerDatum:10-04-2009
       Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4013.10
       Onderwerp:Nieuwe server bouwenForum:ws-nlcomputer
      Hoi Michel,
      Nog hartelijk dank voor je tips! We zijn er inmiddels helemaal uitgekomen.
      >> Je zal even moeten spelen met jouw 4 backup sets (zijn die alle vier verschillend, wat is de achterliggende gedachte?). <<
      Wat wij in feite aan het nabootsen waren, was precies wat die retention optie doet. Ik had dus een heel schema gemaakt, met wisselende schijven enz. Dat bleek dus een heel stuk makkelijker te kunnen. <g>
      Groeten,
      Ronald (Sysop)