Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:45:08

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Virtualbox in Linux  (gelezen 12718 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Virtualbox in Linux
« Gepost op: 15 januari 2011, 20:49:47 »
Hallo allemaal,

Hier ben ik weer met een Linuxgerelateerde vraag. Windows werkt mij de laatste tijd enorm op mijn zenuwen en daarom heb ik besloten nogmaals te proberen om Linux naast Windows te installeren - dit keer met succes. Nu is het mijn bedoeling om de Windowspartitie enkel nog maar te gebruiken voor games en de Linuxpartitie te gebruiken voor het alledaagse werk - documenten bewerken, chatten, e-mail, op het internet surfen... - en omdat ik niet zo gesteld ben op OpenOffice (vooral vanwege zijn gebrekkige compatibiliteit met Office) wil ik Office in Linux installeren, zodat ik de computer niet opnieuw hoef op te starten als ik één documentje snel even wil aanpassen.

Mijn gedachten gingen direct uit naar Virtualbox maar hier moet je ook een RAM-geheugen opgeven en ik vroeg me af of dit geheugen ook beperkt wordt als ik zonder Virtualbox op Linux zit, dus stel ik heb in totaal 3GB RAM en ik geef Virtualbox 1.5GB RAM. Als ik Virtualbox niet open heb staan, beschikt mijn Linux dan over 1.5GB RAM of 3GB RAM?

Groetjes, Nils

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Virtualbox in Linux
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2011, 01:45:46 »
Hallo Nils,

Het is eigenlijk heel eenvoudig, zodra Virtualbox actief is dan is er 1.5 Gb gereserveerd voor dit programma. Als het onder Linux draait dan heb je 1.5 Gb minder ter beschikking. Sluit je Virtualbox af dan is het volledige geheugen beschikbaar. Bij deze programma's is de regel dat als je een geheugen bereik opgeeft, deze ook meteen gereserveerd wordt en niet meer beschikbaar is voor de host, in dit geval Linux.

Ik ken Virtualbox niet maar kun je ook het geheugen dynamisch instellen? In dat geval gebruikt het alleen geheugen wat het nodig heeft.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit