Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

79 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 09:10:27

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Netwerkje doet het niet meer  (gelezen 14072 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Netwerkje doet het niet meer
« Gepost op: 17 januari 2011, 11:46:38 »
Hoi allemaal,

Ik heb hier in huis een beetje een samengeraapt netwerk. Het zit als volgt.

Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met een netwerk op basis van Devolo homeplugs. De toen nog enige variant, die van 14 Mbps. Eerst voor een router en twee computers; later kwamen er af en toe computers (en dus ook homeplugs) bij.

Nog later, toen ik weer nieuwe computers aansloot, besloot ik de allernieuwste homeplugs (200 Mbps) bij te kopen. Er was mij gezegd dat dit compatibel zou zijn. Dat bleek niet het geval, maar gelukkig had ik toen ook al een router met twee ethernet uitgangen, en ik bleek een prima netwerk te kunnen opzetten door aan de router twee homeplugs te hangen, een oud model en een nieuw model.

Intussen maken ook steeds meer laptops hier in huis gebruik van wireless internet (wat mijn huidige router ook ondersteunt), dus per saldo zijn er nu drie circuits: draadloos voor de laptops, de 200 Mbps homeplugs voor mijn desktop en de printer, en de 14 Mbps homeplugs voor de enkel nog de desktop van mijn zoon. Omdat hij steeds meer last kreeg van de traagheid van zijn internet verbinding, en ik mijn desktop steeds minder gebruik (ik ga hem helemaal wegdoen, maar ik wil mijn mail pas overzetten als ik klaar ben met opschonen van het archief, en daar kom ik te weinig aan toe), heb ik besloten wat homeplugs om te wisselen - de snelle plug van mijn desktop ging naar zijn desktop, en ik kreeg de langzame terug.

En toen begonnen de problemen. Het draadloze circuit werkt nog prima; het 200 Mbps circuit ook - maar het 14 Mbps circuit niet meer. Op mijn desktop krijg ik nu telkens de melding dat het netwerk beperkte of geen verbindingsmogelijkheden heeft, omdat geen netwerkadres is toegewezen. Ik heb het al geprobeerd met andere homeplugs (ik heb nog een stapeltje van die 14 Mbps modellen liggen, die over bleven als computers werden vervangen door laptops met wireless ingebouwd). Ik heb ook al met de dLan configuratiewizard een nieuw wachtwoord toegewezen aan de twee homeplugs die op dit moment in gebruik zijn. Maar het probleem blijft hetzelfde - beperkte mogelijkheden, geen netwerkadres.

Ik weet niet meer of ik, op het moment dat ik voor het eerst met de twee snelheden homeplug tegelijk ging werken, dingen speciaal heb moeten instellen. Het zou dus gewoon een simpele instelling op mijn desktop kunnen zijn. Hopelijk kan iemand die meer weet van netwerktechniek me hier een handje bij helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkje doet het niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2011, 01:49:48 »
Hallo Hugo,

Ik heb die homeplugs ook en gebruik ze ook nog steeds, alleen zijn die van mij 54 Mbps. De melding die je krijgt kan komen door dat de snelheid een stuk lager is dan de homeplug die je eerder gebruikte, waarschijnlijk is je netwerk systeem in de desktop daarop ingesteld... eerst 200 Mbps en nu 12 Mbps... Heb je misschien nog de cd die bij de homeplug werd geleverd? Daar zit een installatie bestand bij die het probleem waarschijnlijk oplost.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Netwerkje doet het niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2011, 21:46:55 »
Hoi Hugo,

Als je de oude situatie herstelt, werkt het dan weer wel? (Dit om uit te sluiten dat er een Homeplug stuk is; mijn ervaring was, dat die dingen vooral stuk konden gaan, op het moment dat je ze in het stopcontact stak).

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkje doet het niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2011, 09:21:38 »
Ruud, Ronald, bedankt voor jullie antwoorden.

Ruud, ik moet die CD nog ergens hebben, maar geen idee waar. Ik kon hem niet vinden. Ik heb wel van de site van Devolo de installatie software voor de 11 MBps versie gedownload en geïnstalleerd, maar dat hielp niet.

Ronald, ik heb nog niet geprobeerd de oorspronkelijke situatie te herstellen (nog geen tijd voor gehad), maar ik heb nog een stuk of vijf van die dingen liggen en ze deden het geen van allen. Het lijkt me wel erg onwaarschijnlijk dat ze allemaal opeens stuk zijn gegaan. Maar ik zal binnenkort nog eens wat experimenteren (als ik er weer tijd voor vrij kan maken).

Mocht er nog iemand een andere idee hebben - graag!

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkje doet het niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2011, 12:12:40 »
Hugo,

Nog een idee. Met de software kun je ook voor de plugs een beveiliging instellen zodat de plugs die je in je huis gebruikt alleen maar met elkaar kunnen communiceren. Die info wordt in de plug zelf weggeschreven. Misschien moet je dat nog even nakijken en instellen.

Anders kan ik alleen nog bedenken dat het elektriciteitnet in je huis meerdere groepen (phases) heeft maar dat zal je al gecheckt hebben.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Netwerkje doet het niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2011, 10:12:57 »
Hoi Hugo,

Heb je dit uiteindelijk nog kunnen oplossen?

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkje doet het niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2011, 12:19:18 »
Nee, helaas niet. Als ik nu op mijn desktop werk, dan gebruik ik de homeplug van de printer (die het dan dus tijdelijk niet doet, totdat ik de homeplug weer terugzet). Omdat die desktop toch uitgefaseerd gaat worden, kan ik hiermee leven.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP